Hypotheekadviseur komt op de koffie

Koffie kop via Pixabay

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-0480A) De adviseur had de consument moeten waarschuwen voor het risico dat de bank geen geldlening zou verstrekken als de bestemming van het pand niet definitief was gewijzigd. De adviseur heeft de consument hiervoor niet gewaarschuwd en daarmee is hij tekortgeschoten in zijn zorgplicht. Dit betekent dat hij aansprakelijk is voor de schade als gevolg van deze zorgplichtschending. Partijen kunnen zich uitlaten over de hoogte van de schade.

De Geschillencommissie: "Van een adviseur mag ook worden verwacht dat hij het adviestraject zo vastlegt dat het door hem afgegeven hypotheekadvies een logisch gevolg vormt van de door de consument verstrekte informatie. Hij dient het hypotheekdossier op een correcte manier samen te stellen en bij te houden. In het onderhavige dossier zijn behalve enkele berekeningen van de adviseur en e-mails, geen adviesrapport, gespreksverslagen of andere documenten aanwezig. Mede hierdoor is het adviestraject slecht te reconstrueren. Ook niet is vastgelegd waarom de adviseur pas op 30 november 2021 een aanvraag bij de bank had ingediend terwijl het financieringsvoorbehoud op 3 december 2021 afliep. In dit geval had het, zeker nu het de financiering van een (voormalig) horecapand betrof waarbij de bestemming van het pand een grote rol speelt waardoor de adviseur – zoals door hem is gesteld — een afwachtende houding moest aannemen, op de weg van de adviseur gelegen om de consument hier duidelijk over te informeren en dit ook duidelijk vast te leggen in het dossier."

Koffiehuis

De consument eist een vergoeding van het renteverschil tussen de rente die de bank in het rentevoorstel aanbood en de rente die de consument voor haar huidige lening moet betalen gedurende 20 jaar dat neerkomt op een bedrag van 316.446 euro, een, naar de commissie begrijpt nader te bepalen, vergoeding voor de schade die de consument lijdt doordat de exploitatie van het geplande koffiehuis en bed and breakfast in het pand door de situatie later is aangevangen, een vergoeding van 3.528,21 euro voor de schade die de consument lijdt op grond van artikel 6:96 Burgerlijk Wetboek (BW) en terugbetaling van de advieskosten van 2.950.

De commissie merkt op dat de consument bij deze wijze van berekening geen rekening houdt met de situatie dat zij inmiddels wel bij de bank had kunnen oversluiten en daarmee de rente voor de particuliere geldlening kon vastzetten. Dit nu de gemeente bij brief van 16 mei 2024 heeft bevestigd dat de bestemming onherroepelijk is gewijzigd naar wonen. Gelet hierop zou de schade van de consument kunnen worden berekend aan de hand van het verschil tussen de geoffreerde rente in het rentevoorstel van de bank van 30 november 2021 en de rente die de bank op 16 mei 2024 zou offreren voor dezelfde geldlening (tariefklasse meer dan 50% tot en met 60 procent marktwaarde.

 

 

Reactie toevoegen

 
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...

Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar

Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....

Volle mailbox voor rekening consument

Volle mailbox voor rekening consument

(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...

Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid

Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid

Mr. Jozua van der Beek start per 1 juli als lid van de Geschillencommissie van Kifid. Van der Beek is sinds 2002 werkzaam als advocaat. In 2020 startte hij zijn...

Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren

Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren

(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...

Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden

Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar...

Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen

Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....

Adviseur moet schade door late hypotheekaanvraag vergoeden

Adviseur moet schade door late hypotheekaanvraag vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0370) De Geschillencommissie oordeelt dat vaststaat dat de hypotheekadviseur zijn zorgplicht heeft geschonden ten aanzien van de late...

Tussenpersoon moet van Kifid alsnog ORV-advies geven

Tussenpersoon moet van Kifid alsnog ORV-advies geven

(Kifid-uitspraak GC 2025-0362) De consumenten vorderen nakoming van de verplichting te adviseren over een overlijdensrisicoverzekering. De tussenpersoon heeft, ondanks...