Hypotheekadviseur laat veel steken vallen

Kifid 2024

(Kifid tussenuitspraak GC 2024-0730A) De consumenten hebben op advies van de adviseur hun hypothecaire geldlening overgesloten. Zij hebben zich nadien beklaagd over het gegeven advies en hebben gesteld dat het advies niet passend is geweest waardoor zij schade lijden. Deze schade wensen de consumenten op de adviseur te verhalen. De Geschillencommissie volgt de stellingen van de consumenten grotendeels en is van oordeel dat de adviseur niet heeft gehandeld zoals van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mag worden verwacht. De omvang van de schade dient nader te worden bepaald. De commissie stelt de consumenten in de gelegenheid om zich nader uit te laten over de omvang van de schade. Daarna zal de adviseur daarop mogen reageren. De consumenten vorderen van de adviseur een schadevergoeding van 52.677 euro te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf 3 september 2022 dan wel een door de commissie te bepalen datum tot aan de dag der algehele betaling. 

De commissie: "De consumenten hebben contact opgenomen met de adviseur met de wens om de overwaarde van hun woning op te nemen om een verbouwing te financieren. De adviseur heeft aangegeven dat de consumenten hun oude geldlening konden oversluiten en dat zij na het passeren van de nieuwe hypotheek een bedrag van 35.000 euro voor de verbouwing zouden kunnen lenen. De adviseur heeft in het gesprek van 27 oktober 2021 aangegeven dat de consumenten de financiering van 35.000, euro direct na het passeren van de nieuwe hypotheek konden krijgen. Ook heeft de adviseur gezegd dat het mogelijk zou zijn om de kortlopende financiering van de verbouwing om te zetten in een hypothecaire geldlening. Achteraf blijkt dit niet mogelijk te zijn.

"De consumenten zijn daarnaast onjuist geadviseerd over de rentevaste periode. De consumenten wilden een rentevaste periode van 30 jaar. Uit e-mailcorrespondentie blijkt dat de adviseur liet weten dat tien jaar rentevast mogelijk was, maar daarna is toch weer gesproken over 30 jaar rentevast. De consumenten hebben diverse berekeningen gehad met daarin de optie ’30 jaar rentevast periode’. Dit vonden zij prettig omdat zij in hun inkomen achteruit zouden gaan. Tijdens het gesprek op 27 oktober 2021 heeft de adviseur aangegeven dat de rente eerst voor tien jaar moest worden vastgezet, maar dat de rentevaste periode na het passeren kon worden omgezet naar 30 jaar. Helaas is achteraf gebleken dat de omzetting naar 30 jaar rentevast onmogelijk was."

"Daarnaast heeft de adviseur aangegeven dat, omdat de woning van de consumenten meer waard is geworden, de NHG in elk geval kwam te vervallen. Dit blijkt achteraf ook niet juist te zijn. De consumenten hadden met een andere hypotheek of financieringsvorm wel de NHG kunnen behouden."

ORV

"Ook heeft de adviseur de consumenten onjuist geadviseerd ten aanzien van de overlijdensrisicoverzekeringen. Door de adviseur is verteld dat hun oude overlijdensrisicoverzekeringen niet goed waren en dat de adviseur goedkopere, meer passende overlijdensrisico- verzekeringen voor ze kon bemiddelen. De consumenten hebben hiermee ingestemd. Nu blijkt dat ze hiermee per maand veel duurder uit zijn. Ook hierin heeft de adviseur onjuist geadviseerd.

"Volgens de richtlijn van de AFM volgt het tekenen van een offerte pas na het zorgvuldig bespreken van de bevindingen (risicoanalyse). De adviseur heeft de risicoanalyse zonder de vereiste toelichting naar de consumenten gezonden en heeft gecommuniceerd via korte en onpersoonlijke e-mailberichten. De risicoanalyse is tevens onbegrijpelijk opgesteld. De consumenten hebben daardoor onvoldoende geïnformeerd een beslissing genomen. Zij hebben de consequenties van het omzetten van hun hypothecaire geldlening onvoldoende kunnen overzien."

 

Reactie toevoegen

 
Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing

Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing

(Kifid-uitspraak GC 2024-1004) De consument vordert dat de verzekeraar de schade aan een jas die zijn echtgenote aanhad op het moment van de beschadiging uitkeert....

Onno van Veldhuizen voorzitter bestuur Kifid

Onno van Veldhuizen voorzitter bestuur Kifid

Het bestuur van Kifid heeft dr. Onno van Veldhuizen per 1 januari 2025 benoemd tot de nieuwe voorzitter van het bestuur van Kifid. Van Veldhuizen is sinds oktober...

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet...

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0996) De hypotheekadviseur heeft een fout gemaakt in de berekening van de overwaarde. Naar het oordeel van de Geschillencommissie gaat het...

Gevloerd 2...

Gevloerd 2...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0988) De vloerbedekking op de overloop is beschadigd. De consument verlangt ook uitkering van de vervangingskosten van de vloerbedekking...

Gevloerd...

Gevloerd...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0974) De consument heeft schade aan de gietvloer in de keuken door een eigen gebrek aan de vloer. Los van de herstelkosten van de gietvloer...

Vlieger gaat niet op...

Vlieger gaat niet op...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0968) De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur niet gehouden was om de consument te verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar....

Adviseur de gebeten hond...

Adviseur de gebeten hond...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0941) De consument stelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden en vordert schadevergoeding. De tussenpersoon heeft, ondanks herhaaldelijke...

Drone niet gedekt op reisverzekering

Drone niet gedekt op reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0938) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de drone van de consumenten een luchtvaartuig is op grond van artikel...

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

(Kifid-uitspraak GC 2024-0925) De Geschillencommissie is van oordeel dat het advieskantoor een onprofessionele e-mail naar de consument gestuurd heeft. Op 28 mei...