"Hypotheekadviseurs omzeilen massaal provisieverbod"

Zonnepanelen installatie via Pixabay

“Adviseren over duurzaamheid is goed, maar het mag niet zo zijn dat het adviseurskantoor een verkoopkanaal is voor commerciële aanbieders van panelen of pompen.” Aldus Michiel Meijer, algemeen directeur Van Bruggen Adviesgroep. De adviesketen wil “een einde maken aan de praktijk waarbij hypotheekadviseurs provisie ontvangen op verduurzamingsinitiatieven als warmtepompen, spouwmuren en zonnepanelen. Adviseurs ontvangen nu provisie door producten van bepaalde leveranciers van bijvoorbeeld zonnepanelen mee te nemen in hun hypotheekadvies. Dat moet echt stoppen. Het staat haaks op de onafhankelijke positie van de intermediair en bovendien gaat het ten koste van de consument. Het is echt de woekerpolis 2.0. Adviseurs moeten bij zichzelf te rade gaan. Waarom verdienen zij geld om specifieke producten mee te nemen in hun advies?”

AFM aan de zijlijn

Meijer: “Sinds 1 januari 2013 is het voor adviseurs verboden op provisiebasis te werken. De consument betaalt sindsdien direct voor het advies aan de adviseur in plaats van dat de geldverstrekker de adviseur vergoedt op provisiebasis. Nu heeft dat systeem van onderlinge afspraken zich verplaatst naar het thema duurzaamheid. De AFM moet daar inspringen. Het hete hangijzer is dat de AFM als toezichthouder niet optreedt tegen deze praktijken. Vreemd, want zij hebben wel richtlijnen waaraan goed hypotheekadvies moet voldoen.

Reactie AFM

De AFM bevestigt dat "als het puur om de aanschaf van bijvoorbeeld zonnepanelen gaat, dit niet onder de Wft valt. Het doorgeven van NAW-gegevens door een financieel dienstverlener aan duurzaamheidsbedrijven is daarmee dus niet gelijk gebonden aan het provisieverbod. Deze leadvergoeding of provisie valt buiten de Wft.

"De financieel dienstverlener moet dan verder niets doen bij de aanbeveling of de totstandkoming van een financieel product ter financiering van de zonnepanelen of andere duurzame zaken. Hij moet kunnen aantonen dat hij verder niets te maken heeft met een eventuele bemiddeling of sturende informatieverstrekking/advies aan de consument richting een specifieke aanbieder van een mogelijk krediet. De financieel dienstverlener kan de consument hooguit informeren over alternatieve financieringsvormen zoals eigen geld, hypothecair- of consumptief krediet. Dat moet hij doen op algemeen 'productvorm-niveau' dus niet op specifiek product-X van maatschappij-Y niveau. Als het verhaal van de financieel dienstverlener aan de consument product- of aanbieder specifiek gaat worden, dan kwalificeert dat snel als aanbeveling. Dan worden er handelingen verricht die wel onder de provisieregels vallen. De AFM houdt daar toezicht op en treedt indien nodig handhavend op."

Reactie toevoegen

 
NVHP: "Duurzamer maken woning prima, mits op duurzame wijze geadviseerd"

NVHP: "Duurzamer maken woning prima, mits op duurzame wijze geadviseerd"

Werkgevers gaan vaker werknemers leningen verstrekken om de verduurzaming van hun woningen te financieren. De NVHP ondersteunt deze doelstelling maar pleit voor...

"Merendeel vijftigplussers wil eerder stoppen met werken"

"Merendeel vijftigplussers wil eerder stoppen met werken"

Ruim zestig procent van de werkende vijftigplussers wil eerder dan de AOW-leeftijd met pensioen, zo blijkt uit onderzoek van Van Bruggen Adviesgroep onder ruim 1.500...

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten

Vanaf nu kunnen ING-klanten die dat willen in de ING App en op Mijn ING zien wat de CO2-uitstoot is van hun uitgaven. De zogenoemde Voetafdruk Inzicht is een proef...

Duurzaamheid definitief op radar hypotheekadviseur

Duurzaamheid definitief op radar hypotheekadviseur

Duurzaamheid staat definitief op de radar van de hypotheekadviseur. Het onderwerp komt in bijna ieder hypotheekgesprek (84 procent) ter sprake en wordt vaak door...

NN Group lanceert Dutch Climate Action Fund

NN Group lanceert Dutch Climate Action Fund

NN Group lanceert het Dutch Climate Action Fund, dat belegt in projecten en ondernemingen die bijdragen aan de energietransitie in Nederland. Specifiek gaat het...

Banken starten campagne om ondernemers te helpen verduurzamen

Banken starten campagne om ondernemers te helpen verduurzamen

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft de campagne ' Alle seinen staan op groen’ gelanceerd. Met deze campagne willen de banken ondernemers actief...

Meerderheid vijftigplussers sluit verhuizing naar huurwoning uit

Meerderheid vijftigplussers sluit verhuizing naar huurwoning uit

Het vergroten van het huuraanbod in Nederland is niet de manier om de doorstroming van senioren op de woningmarkt op gang te brengen. 61 procent van de vijftigplussers...

Woningbezitters weinig bewust over kosten verduurzaming

Woningbezitters weinig bewust over kosten verduurzaming

Nederlandse woningeigenaren schatten de kosten van verduurzaming van het huis niet goed in, komt naar voren in onderzoek door de Volksbank. Zo werd ze bijvoorbeeld...

64 procent koopwoningbezitters wil verduurzamen

64 procent koopwoningbezitters wil verduurzamen

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol bij de huizenbezitter. Uit onderzoek door ING blijkt dat 64 procent van de koopwoningbezitters wil verduurzamen. Veertig...

NVB wil huiseigenaren stimuleren tijdig te verduurzamen

NVB wil huiseigenaren stimuleren tijdig te verduurzamen

De NVB werkt momenteel met banken aan concrete voorstellen om de verduurzaming van woningen te stimuleren. "In het verlengde hiervan starten we na de zomer een bewustwordingscampagne...