“Hypotheekfraude blijkt een relatief makkelijk verdienmodel”
“Hypotheekfraude blijkt een relatief makkelijk verdienmodel.” Dat schrijft de AFM in haar onlangs verschenen Trendzicht 2025. De toezichthouder: “Hoewel hypotheekfraude geen nieuw fenomeen is, is er sprake van een zorgelijke ontwikkeling in de (georganiseerde) samenwerkingen die financieel dienstverleners aangaan om crimineel gedrag te faciliteren. De AFM is derhalve bijzonder waakzaam op deze vorm van fraude, omdat het uiteindelijk het vertrouwen in en de integriteit van de financiële sector schaadt.”
Financieel dienstverleners kunnen op verscheidene manieren betrokken zijn bij hypotheekfraude: zelf frauderen, wegkijken bij fraude, of aanzetten tot fraude. Bij hypotheekfraude worden voornamelijk loonstroken, jaaropgaven of werkgevers verklaringen vervalst en gebruikt bij de aanvraag van een hypotheek. Doordat financieel dienstverleners toegang hebben tot aanbieders van krediet, kunnen zij hiermee ook criminelen toegang verlenen tot de vastgoedsector.
De AFM: “Als is gefraudeerd bij de hypotheekaanvraag dan is het zeer waarschijnlijk dat de hypotheeknemer de lasten van de hypotheek niet kan dragen. De hypotheek is namelijk verkregen op basis van verkeerde gegevens. Hierdoor loopt de hypotheekverstrekker een verhoogd kredietrisico en de hypotheeknemer een grotere kans op financiële problemen. Bij een achterstand op betaling kan een hypotheekverstrekker overgaan tot executie van het onderpand, waarbij zowel de hypotheek verstrekker als hypotheeknemer kunnen achterblijven met een restschuld. Hiernaast creëert hypotheekfraude een oneerlijk speelveld voor andere (bonafide) kopers. Dit schaadt het vertrouwen in de financiële sector. Hypotheekfraude kan bovendien witwassen faciliteren, wat het financiële systeem ondermijnt.”
Reactie toevoegen
Reacties
Gerda - v/h wft-diplomaplichtig en AFM-vergunninghoudend tussenpersoon 20 november 2024
@AFM, Het wordt zo langzamerhand tijd dat u zich niet alleen blijft focussen op de, onder uw toezicht vallende, financiële dienstverleners. Vorig jaar hadden wij als consument een voorlopige NVM-verkoopakte getekend. Een week voor de geplande passeerdatum werd ons door (de door de kopers) gekozen notaris een alternatieve concept-akte aangeboden. In deze akte eiste deze notaris van zowel kopers als verkopers een ongelimiteerde afstand van hypotheekrechten, zonder een bedrag te noemen of de naam van een geldverstrekker te noemen. Juist met mijn kennis als voormalig financiële dienstverlener heb ik vooraf geweigerd om 'voor de notaris te verschijnen' om deze alternatieve akte te tekenen en dat kwam me te staan op "een proces-verbaal van Non-Comparitie" uitgeschreven door deze notaris (nooit eerder van gehoord)------- Inmiddels heb ik deze zaak voorgelegd aan het Bureau Financieel Toezicht voor het Notariaat, maar deze toezichthouder dankte mij voor het afgeven van het signaal, maar zei niks te mogen terugkoppelen. En ondertussen zijn wij nog steeds de kwade pier en zitten wij met de financiële schade....... Dus... het zou fijn zijn dat het Bureau Financieel Toezicht op het Notariaat hier op VVP-online eens haar mening gaf over of er mogelijk ook hypotheekfraudes plaatsvinden bij hypothecaire transacties waar tegenwoordig veelal geen financiële dienstverleners meer bij betrokken zijn..
Tristan Dorlas - Esdoorngroep 20 november 2024
Jullie gebruiken de term hypotheeknemer niet juist in het artikel. De hypotheeknemer is ook de bank, de verkrijgt (neemt) het hypotheekrecht. Hierdoor klopt de tekst op meerdere plekken niet. Waar hypotheeknemer staat behoort hypotheekgever te staan. Een klant die een hypothecaire geldlening afsluit is de hypotheekgever.
Meer over
VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"
De nieuwe pensioenregels vergroten het risico voor nabestaanden. De AFM waarschuwde hier al voor in haar rapport 'Sector in beeld Pensioenen' (mei 2025) en verder...
Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving
De AFM moedigt de sector aan te bepalen welke drempels niet te laag mogen worden om impulsgedrag op risicovolle momenten te voorkomen en Gen Z actief te betrekken...
Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt
"2035 zal de tijd zijn van ‘one click away’: alles kan overal en direct, interactief en digitaal. Kredietverstrekkers zullen hier zo veel mogelijk naar...
AFM-webinar voor financieel dienstverleners
De AFM organiseert 26 juni een webinar voor financieel dienstverleners waarin zij ingaat op belangrijke wettelijke normen voor bedrijfsvoering. De toezichthouder:...
Maatregelen nodig om hypotheekfraude tegen te gaan
De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB), de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), Stichting Fraudebestrijding Hypotheken (SFH) en de Politie vragen...
Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt
"Het gedrag van kredietverstrekkers, adviseurs en taxateurs moet voorkomen dat de woningmarkt verder oververhit raakt." Aldus de AFM in haar jongste Rapportage Financiële...
Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten
Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik...
Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd
De AFM wil dat financiële ondernemingen harder lopen bij het voldoen aan duurzaamheidswetgeving voor consumenten. In het bijzonder op vier belangrijke thema’s:...
AFM: inzetten op weerbare financiële sector
"De veranderende dynamiek tussen Europa en de Verenigde Staten raakt ook de financiële sector in Nederland. De huidige geopolitieke ontwikkelingen vragen actie...
Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden
“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar...