IG&H ziet internationalisering doorzetten

Jan Pieter van der Helm

“Alles wijst erop dat internationalisering in de schademarkt de komende jaren doorzet.” Aldus Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Insurance bij IG&H. Van der Helm: “Dit biedt kansen voor alle betrokken partijen: verzekeraars, intermediairs én klanten. De internationale schaalvoordelen maken scherpere tarieven, betere oplossingen en internationale klantbediening mogelijk. Hierbij is verdere digitalisering en succesvolle integratie van overgenomen partijen cruciaal. Voor gevestigde spelers betekent dit dat flexibiliteit, schaalbaarheid en heldere keuzes tussen lokaal specialisme of internationale verbreding cruciaal worden om relevant te blijven.

“Als verzekeraars en intermediairs de benoemde succesfactoren invullen, profiteert de internationale klant van dienstverlening die beter aansluit bij het karakter van de organisatie. De lokale klant krijgt meer aandacht van gespecialiseerde lokale spelers. Beide type klanten staan straks wellicht sterker dan ooit in een steeds dynamischer wordende verzekeringsmarkt.”

Derde golf

De Nederlandse intermediaire verzekeringsmarkt bevindt zich volgens IG&H momenteel “in een derde overnamegolf. Na de golven van door private equity gesteunde overnames en de groei van consolidators, zien we nu grote internationale brokers met Pan-Europese ambities de markt betreden.

 “Internationale intermediairs richten zich veelal op de zakelijke markt, waardoor er voor Nederlandse intermediairs voornamelijk kansen liggen door te focussen op niches zoals arbeidsongeschiktheid en inkomen, of door in te zetten op hun lokale netwerk en gerichte klantbediening. Tegelijkertijd vormt de concurrentie van internationale brokers een bedreiging doordat zij schaalvoordelen, uitgebreide expertise en een breed netwerk aan risicodragers benutten waarover Nederlandse intermediairs niet of in mindere mate beschikken”.

Internationalisering bij verzekeraars

Hoewel grootschalige overnames van Nederlandse verzekeraars door buitenlandse partijen zeldzaam zijn, blijven buitenlandse spelers hun positie versterken via het relatief eenvoudig te betreden en aantrekkelijke co-assurantie en volmachtkanaal. Daarnaast hebben buitenlandse verzekeraars een andere of hogere risk appetite en kunnen daarmee een groter deel van de markt bedienen.

IG&H: “Nationale verzekeraars kunnen internationalisering – net als intermediairs – het hoofd bieden door te focussen op doelgroepen (branches of niches), lokale proposities en gerichte klantbediening. Ook kan een focus op de particuliere markt zinvol zijn, aangezien buitenlandse partijen zich voornamelijk richten op de zakelijke markt. Tegelijkertijd verzwakt de concurrentiepositie van nationale verzekeraars door de internationalisering van het intermediair – waarbij samenwerking gezocht wordt met internationale risicodragers. Klanten kunnen op die manier bijvoorbeeld makkelijker over grenzen heen bediend worden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Buitenlandse verzekeraars winnen gestaag marktaandeel

Buitenlandse verzekeraars winnen gestaag marktaandeel

Buitenlandse verzekeraars zagen hun aandeel in de Nederlandse schademarkt sinds 2019 met circa vijf procent stijgen tot om en nabij de 33 procent. Aldus het zojuist...

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

(Blog door Stephan de Jong, Directeur Technologie en Digitale Transformatie, en Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Verzekeringen (foto) bij IG&H) Intermediairs...

Pensioenfonds Horeca & Catering kiest voor pensioensoftware IG&H

Pensioenfonds Horeca & Catering kiest voor pensioensoftware IG&H

Pensioenfonds Horeca & Catering (PH&C) kiest voor haar deelnemersadministratie voor AllVida, de pensioensoftware van IG&H. Deze wordt voor zowel de huidige...