"In zomerperiode 16 procent meer inbraken"
In de zomerperiode vinden landelijk 16 procent meer inbraken plaats, blijkt uit data van de Interpolis Inbraakbarometer. Interpolis en de Nationale Politie verwijzen dan ook naar het belang van preventieve maatregelen. Zo blijkt uit data van de verzekeraar ook dat het inbraakrisico samenhangt met het type woning en de afstand tot een supermarkt.
Mireille van den Boom van Interpolis: “We zien duidelijk dat inbrekers inspelen op de langere dagen en vakanties, omdat bewoners in deze periode nou eenmaal vaker en langer buiten de deur zijn. Iedere zomer ligt het inbraakniveau hoger vergeleken met de periode daarvoor. Wel zien we regionaal opvallende verschillen. Zo springt Utrecht er de afgelopen jaren bovenuit, met gemiddeld 40 procent meer inbraken per dag in de zomer.”
Uit data van Interpolis blijkt ook dat het risico op inbraak verschilt per type woning en afstand tot de dichtstbijzijnde supermarkt. Zo blijken etagewoningen, appartementen en rijtjeshuizen het populairst onder inbrekers, waarbij etagewoningen zelfs vijf keer vaker worden getroffen dan vrijstaande woningen. Huurwoningen zijn daarbij ook vaker de klos dan koopwoningen. “We zien ook dat hoe dichter mensen bij een supermarkt wonen, hoe groter de kans op woninginbraak is. Dat heeft mogelijk te maken met de woningdichtheid in die gebieden, maar dat is lastig te zeggen.”
Interpolis biedt met de inbraakbarometer een check om het risico op inbraak per postcode in te schatten. De barometer is gebaseerd op data van de politie en toont tot een week nauwkeurig het aantal inbraken in de directe omgeving.
Reactie toevoegen
Meer over
Ondernemers maken hun bedrijf robuuster
Onzekerheden over personeel en laag vertrouwen in de overheid zorgen er volgens de Interpolis BedrijvenMonitor voor dat ondernemers steeds vaker andere keuzes maken...
Holistische personeelsaanpak steeds belangijker
In de terugblik op de BedrijvenMonitor van Interpolis in de afgelopen vier jaar, uitgevoerd door Ipsos, valt op dat de arbeidsmarkt nóg krapper is geworden....
Interpolis: schade door niet-handsfree bellen niet langer gedekt
Interpolis vergoedt vanaf 1 december niet langer schade die is ontstaan doordat bestuurders hun mobiel niet-handsfree hebben gebruikt. De wijziging volgt op onderzoeksresultaten...
Interpolis: ondernemers onderschatten impact cyberaanval
Ondernemers onderschatten de impact van een cyberaanval op hun bedrijf en medewerkers. Negen van de tien ondernemers denkt binnen een week na een succesvolle aanval...
Zzp'ers stuk minder vertrouwen in kabinet dan mkb-ondernemers
Bijna de helft (47 procent) van de zzp’ers heeft (zeer) weinig vertrouwen in het kabinet, ten opzichte van 37 procent van de mkb-ondernemers, aldus onderzoek...

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar
Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...
Interpolis voert campagne tegen social media in het verkeer
Uit recent onderzoek blijkt dat driekwart van de volwassenen hun telefoon gebruikt terwijl ze actief deelnemen aan het verkeer. Dit gedrag brengt ernstige risico's ...

Volwassenen gebruiken vaker telefoon in verkeer
"Het is duidelijk dat het aandeel telefoongebruikers in het verkeer hoog blijft en onder volwassenen zelfs toeneemt." Aldus SWOV-onderzoek in opdracht van Interpolis....

Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten
Mannen zijn volgens onderzoek in opdracht van Interpolis vaker betrokken bij verkeersongevallen en onveilige verkeersituaties dan vrouwen, die betere en veiligere...
Formule 1-fans maken iets meer brokken dan niet-fans
Formule 1-fans rijden zelfverzekerder, avontuurlijker dan niet-fans en laten zich minder snel beïnvloeden door externe factoren zoals het weer of een gesprek...