Informeren over registratie in EVR is verplicht

Kifid 2017 (deel logo)

Als een verzekeraar een consument niet informeert over registratie in het Extern Verwijzingsregister EVR, moet hij de registratie doorhalen. Dat blijkt uit Uitspraak 2017-854 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid). Ook al probeerde de consument daadwerkelijk de verzekering te tillen.

De Commissie stelt vast dat "Verzekeraar (Achmea, red.) Consument niet heeft geïnformeerd over de registratie van haar persoonsgegevens in het EVR. Eerst in de procedure bij het Kifid en nadat expliciet naar de registraties was gevraagd, heeft Verzekeraar informatie verstrekt over de registratie in het EVR en de duur van die registratie. Hiermee heeft Verzekeraar niet voldaan aan de vereisten voor registratie. Verzekeraar mocht de gegevens van Consument, op grond van artikel 9 lid 5 CIS Gebruikersprotocol, dus niet in het EVR opnemen. Verzekeraar dient deze registratie door te halen. Dit betekent dat na doorhaling de gegevens van Consument niet meer zijn in te zien, door alle afdelingen van andere verzekeraars."

De overige vorderingen, uitkering, herstel van de verzekeringsovereenkomst en doorhaling van de registratie in het Incidentenregister, wijst de Commissie af.

De consument claimde meer dan 23.000 euro wegens bij een beweerde inbraak gestolen spullen. Zij kon echter van geen enkel gestolen voorwerp het bezit aantonen. De commissie volgt Achmea dat de consument een onjuiste voorstelling van zaken heeft gegeven.

 

 

Reactie toevoegen

 
Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....