Ingage-Aetos: AI biedt perspectief"

AI kunstmatige intelligentie via Pixabay

Hogere tevredenheid, maar verdere verbeteringen blijven noodzakelijk in de dienstverlening van geldverstrekkers. Daarnaast bieden AI verdergaande digitalisering en fastlanes perspectief Dat zijn de uitkomsten van de kwartaalmeting van Ingage-Aetos (vierde kwartaal 2024) gebaseerd op feedback van adviseurs en binnendienstmedewerkers werkzaam bij Ingage-Aetos, De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur.

Volgens Ingage liet het vierde kwartaal een duidelijke verbetering zien in adviseurstevredenheid ten opzichte van het derde kwartaal. "In oktober en november werden veel dossiers sneller en efficiënter afgehandeld, wat leidde tot meer positieve feedback. December viel wat tegen, waarschijnlijk door de piek in aanvragen in de voorgaande maanden en de drukte rond het einde van het jaar. Hoewel het vierde kwartaal overall een beter kwartaal was, blijven aandachtspunten bestaan, zoals lange doorlooptijden bij complexe dossiers, inefficiënte communicatie en strikte acceptatiecriteria, die nog steeds voor frustraties zorgen. Verdere optimalisatie blijft daarom noodzakelijk."

Hoewel het vierde kwartaal beter scoorde op tevredenheid zijn er nog steeds aandachtspunten die verbetering behoeven. "Vooral bij complexere dossiers, zoals die met ondernemingsinkomen of meerdere leningdelen, blijven doorlooptijden te lang, wat leidt tot stress bij klanten en adviseurs. Daarnaast blijft inefficiënte communicatie een terugkerend probleem, met tegenstrijdige verzoeken en rappels die onnodig tijd kosten. Verzoeken worden vaak in kleine stappen gedaan via portalen, in plaats van dat meerdere punten tegelijk worden behandeld. Ook strikte acceptatiecriteria zorgen soms voor frustratie, vooral wanneer regels strenger lijken dan nodig. Verder leiden pieken in werkdruk en interne capaciteitsproblemen bij sommige geldverstrekkers tot vertragingen."

Tegelijkertijd zetten innovaties de hypotheekbranche in beweging, aldus Ingage. "De eerste partijen werken al met AI om documenten vooraf te beoordelen, wat processen mogelijk versnelt. Hoewel tijdslijnen voor volledig werken op basis van brondata niet worden gehaald, blijft de ontwikkeling gestaag doorgaan. Dit biedt perspectief voor een efficiëntere en gebruiksvriendelijke dienstverlening in de toekomst, met een rol voor geldverstrekkers en adviseurs."

Verder laat Ingage weten dat een groot aantal geldverstrekkers erin slaagt structureel goed te presteren. "Binnen deze groep zien we steeds vaker aanbieders die ervoor kiezen om midoffice-activiteiten in eigen hand te houden en/of een fastlane (dedicated team) aan te bieden. Dit laatste houdt in dat aanvragen worden afgehandeld door een vast team van ervaren acceptanten. Deze aanpak leidt tot efficiëntere processen, kortere doorlooptijden, grotere voorspelbaarheid en een hogere tevredenheid. We zien dan ook een toename van het aantal aanvragen
bij deze partijen"

Reactie toevoegen

 
Meer over
Monitor Koopwoningmarkt: koopwoningmarkt steeds krapper

Monitor Koopwoningmarkt: koopwoningmarkt steeds krapper

In het derde kwartaal van 2024 neemt het aantal te koop gezette bestaande woningen licht toe, het aanbod nieuwbouw koopwoningen stabiliseert en de vraag naar koopwoningen...

"Amerikaanse verkiezingen van invloed op de hypotheekrente"

"Amerikaanse verkiezingen van invloed op de hypotheekrente"

"De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn van invloed op de hypotheekrente in Nederland", zo constateert de Hypotheekshop, die de beweging per week van de gemiddelde...

Hypotheekshop: "Renteverhogingen op komst"

Hypotheekshop: "Renteverhogingen op komst"

De daling van de hypotheekrente, die eind juni inzette, lijkt voorlopig tot stilstand te zijn gekomen, aldus De Hypotheekshop. "Aan het begin van deze week verlaagden...

Ron Bavelaar: “Er valt nog veel te winnen op het gebied van solidariteit”

Ron Bavelaar: “Er valt nog veel te winnen op het gebied van solidariteit”

Ron Bavelaar nam op 1 oktober jl. wegens pensionering afscheid als ceo van Univé. Hij kwam over van Yarden en had daarvoor de scepter gezwaaid bij De Hypotheekshop....

"Het is weer druk bij de hypotheekadviseur"

"Het is weer druk bij de hypotheekadviseur"

Ondanks het schaarse woningaanbod is het toch weer druk bij de hypotheekadviseur (plus 20 procent dit jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, aldus De...

Starters verantwoordelijk voor 44 procent van nieuwbouwhypotheken

Starters verantwoordelijk voor 44 procent van nieuwbouwhypotheken

De nadruk op betaalbaar bouwen en de verruiming van de leenruimte voor alleenstaanden heeft volgens De Hypotheekshop nieuwbouw de laatste jaren ook voor starters...

"Kabinet heeft geen oog voor hypotheekrenteaftrek"

"Kabinet heeft geen oog voor hypotheekrenteaftrek"

Een onderwerp dat opvallend genoeg niet terugkomt in het Regeerakkoord, stelt De Hypotheekshop, is de hypotheekrenteaftrek. De adviesketen: " Ondanks dat diverse...

Hypotheekadviseur blijft baken in woelige wereld

Hypotheekadviseur blijft baken in woelige wereld

(Uit Katern Hypotheken, VVP 3-2024) VVP vroeg vier leidende hypotheekadviesketens welke marktkansen zij zien momenteel. Kansen zijn er volgens de ketens nog genoeg....

"Hypotheekrente eigenlijk al sinds 2016 stabiel"

"Hypotheekrente eigenlijk al sinds 2016 stabiel"

"De hypotheekrente is dit jaar uitermate stabiel. Terugkijkend is dat eigenlijk al sinds 2016 het geval, onderbroken door relatief korte perioden van stijging of...

Aandeel NHG-hypotheken daalt sneller

Aandeel NHG-hypotheken daalt sneller

In een jaar waarin de huizenprijzen stijgen, daalt het percentage NHG-hypotheken normaal gesproken. Dit jaar verloopt de daling sneller dan vorig jaar (sinds januari...