Ingage-Aetos: AI biedt perspectief"

AI kunstmatige intelligentie via Pixabay

Hogere tevredenheid, maar verdere verbeteringen blijven noodzakelijk in de dienstverlening van geldverstrekkers. Daarnaast bieden AI verdergaande digitalisering en fastlanes perspectief Dat zijn de uitkomsten van de kwartaalmeting van Ingage-Aetos (vierde kwartaal 2024) gebaseerd op feedback van adviseurs en binnendienstmedewerkers werkzaam bij Ingage-Aetos, De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur.

Volgens Ingage liet het vierde kwartaal een duidelijke verbetering zien in adviseurstevredenheid ten opzichte van het derde kwartaal. "In oktober en november werden veel dossiers sneller en efficiënter afgehandeld, wat leidde tot meer positieve feedback. December viel wat tegen, waarschijnlijk door de piek in aanvragen in de voorgaande maanden en de drukte rond het einde van het jaar. Hoewel het vierde kwartaal overall een beter kwartaal was, blijven aandachtspunten bestaan, zoals lange doorlooptijden bij complexe dossiers, inefficiënte communicatie en strikte acceptatiecriteria, die nog steeds voor frustraties zorgen. Verdere optimalisatie blijft daarom noodzakelijk."

Hoewel het vierde kwartaal beter scoorde op tevredenheid zijn er nog steeds aandachtspunten die verbetering behoeven. "Vooral bij complexere dossiers, zoals die met ondernemingsinkomen of meerdere leningdelen, blijven doorlooptijden te lang, wat leidt tot stress bij klanten en adviseurs. Daarnaast blijft inefficiënte communicatie een terugkerend probleem, met tegenstrijdige verzoeken en rappels die onnodig tijd kosten. Verzoeken worden vaak in kleine stappen gedaan via portalen, in plaats van dat meerdere punten tegelijk worden behandeld. Ook strikte acceptatiecriteria zorgen soms voor frustratie, vooral wanneer regels strenger lijken dan nodig. Verder leiden pieken in werkdruk en interne capaciteitsproblemen bij sommige geldverstrekkers tot vertragingen."

Tegelijkertijd zetten innovaties de hypotheekbranche in beweging, aldus Ingage. "De eerste partijen werken al met AI om documenten vooraf te beoordelen, wat processen mogelijk versnelt. Hoewel tijdslijnen voor volledig werken op basis van brondata niet worden gehaald, blijft de ontwikkeling gestaag doorgaan. Dit biedt perspectief voor een efficiëntere en gebruiksvriendelijke dienstverlening in de toekomst, met een rol voor geldverstrekkers en adviseurs."

Verder laat Ingage weten dat een groot aantal geldverstrekkers erin slaagt structureel goed te presteren. "Binnen deze groep zien we steeds vaker aanbieders die ervoor kiezen om midoffice-activiteiten in eigen hand te houden en/of een fastlane (dedicated team) aan te bieden. Dit laatste houdt in dat aanvragen worden afgehandeld door een vast team van ervaren acceptanten. Deze aanpak leidt tot efficiëntere processen, kortere doorlooptijden, grotere voorspelbaarheid en een hogere tevredenheid. We zien dan ook een toename van het aantal aanvragen
bij deze partijen"

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Geef prioriteit aan bouwen, doorstroming en duidelijk beleid  rond hypotheken"

"Geef prioriteit aan bouwen, doorstroming en duidelijk beleid rond hypotheken"

De Hypotheekshop roept het nieuwe kabinet op om juist de punten waar wél overeenstemming over is snel op te pakken, zodat er eindelijk meer gebouwd kan worden....

Kifid: adviseur schiet tekort en moet zijn klanten vergoeding betalen

Kifid: adviseur schiet tekort en moet zijn klanten vergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0814). Consumenten beklagen zich over het advies van Finergie uit Rotterdam (Hypotheekshop) de adviseur bij de aankoop van hun nieuwe...

Haast op woningmarkt leidt tot grote financiële risico’s

Haast op woningmarkt leidt tot grote financiële risico’s

Mensen die tijdsdruk voelen, slaan belangrijke stappen in het aankoopproces over. Het vaakst sneuvelt de bouwkundige keuring (26 procent), gevolgd door het financieringsvoorbehoud...

De Hypotheekshop: "Meer tijd en ruimte voor het échte gesprek"

De Hypotheekshop: "Meer tijd en ruimte voor het échte gesprek"

De Hypotheekshop gaat samenwerken met softwareontwikkelaar Omniplan om hypotheekadvies toekomstbestendig te maken. Het nieuwe platform vereenvoudigt administratie...

Onverwachte afbouwgarantie-eisen zorgen voor verwarring

Onverwachte afbouwgarantie-eisen zorgen voor verwarring

Na ontvangst van een bindend aanbod blijkt bij meerdere geldverstrekkers onverwacht, aldus Ingage-Aetos Franchise, dat een controle op de afbouwgarantie via de notaris...

De Hypotheekshop: 10 jaar vast steeds dominanter

De Hypotheekshop: 10 jaar vast steeds dominanter

"Een opvallende trend onder hypotheekaanvrages is de toenemende voorkeur voor een rentevaste periode van 10 jaar", aldus de Hypotheekshop. "Hierdoor neemt de variatie...

De Hypotheekshop slaat handen ineen met Agile People en Proud Talents

De Hypotheekshop slaat handen ineen met Agile People en Proud Talents

Om haar groeiambitie te realiseren, gaat De Hypotheekshop een partnerschap aan met twee recruitmentpartners: Proud Talents en Agile People. Samen richten zij zich...

"Leuk voor nu is vaak de doodsteek voor later"

"Leuk voor nu is vaak de doodsteek voor later"

Starters op de woningmarkt helpen begint niet met nog meer goedkoop geld. Aldus Michiel Meijer, commercieel directeur Ingage-Aetos Franchise, in een column op www.kop-munt.nl....

Adviseurs positiever over afhandeling hypotheekdossiers

Adviseurs positiever over afhandeling hypotheekdossiers

Adviseurs zijn meer tevreden over de algehele afhandeling van hypotheekdossiers door aanbieders, er is ook meer positieve feedback over snelheid, communicatie en...

Maart zet record in hypotheekaanvragen voor miljoenenwoningen

Maart zet record in hypotheekaanvragen voor miljoenenwoningen

In maart is het aantal hypotheekaanvragen voor woningen met een aankoopprijs boven de één miljoen euro gestegen naar een nieuw record. Daarmee is het...