Inruilverlies voor eigen rekening klant

(Kifid-uitspraak GC 2023-0303) De verzekeraar dient naar het oordeel van de Geschillencommissie een redelijke termijn te worden geboden om een fout te herstellen. In dat licht bezien is het niet passend als de consument binnen deze termijn stappen onderneemt door zijn auto in te ruilen en het kapitaalverlies af te wentelen op de verzekeraar.
De consument is van mening dat de verzekeraar zijn kapitaalverlies door de inruil van zijn auto moet vergoeden. Na ontvangst van de brief van de verzekeraar dat de uitkering van het Anw-hiaatpensioen zou worden stopgezet, wilde de consument voorkomen dat hij in financiële problemen zou geraken en heeft daarom zo snel mogelijk zijn auto voor een kleiner exemplaar ingeruild. De schade schat de consument op 25.000 euro.
De commissie: “Allereerst merkt de commissie op dat van de verzekeraar mag worden verwacht dat een gewijzigde einddatum van het Anw-hiaatpensioen, van 65-jarige leeftijd tot het moment van AOW-gerechtigd zijn, op een zorgvuldige wijze in zijn administratie wordt vastgelegd. Ook moet hij daarover op zorgvuldige wijze met de verzekerden en andere belanghebbenden communiceren.
“Maar ook bij een verzekeraar kunnen mensen fouten maken die moeten worden hersteld. Hij moet daarvoor dan wel de gelegenheid krijgen. Dat betekent in dit geval dat de consument, die via het pensioenfonds bij de verzekeraar klaagt over de beëindiging van het Anw-hiaatpensioen, de verzekeraar een redelijke termijn moet geven om zijn fout te herstellen.
“Naar het oordeel van de commissie heeft de consument dat niet gedaan. Nog voordat de verzekeraar op de klacht van de consument had gereageerd en de consument hem ook geen redelijke termijn had gesteld die was verstreken, heeft de consument zijn auto al met verlies ingeruild. De consument heeft de verzekeraar geen redelijke kans gegeven om zijn fout te herstellen. Een eventuele schade door het verlies bij de inruil van zijn auto komt daarom niet voor rekening van de verzekeraar.”
Reactie toevoegen
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....
Beroep op verjaring behaagt Kifid niet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...
Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....
Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...
'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...
Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...
Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken
CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...
Klant kon weten van polisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...
Maaltijdbezorger te jong voor scooter, werkgever aansprakelijk
(Rechtspraak) Vijftienjarige overkwam arbeidsongeval door val met scooter bij bezorgen maaltijd. Artikel 7:658 BW werkgeversaansprakelijkheid. Schending zorgplicht....



