Interne streefnorm Kifid wordt herzien

Kifid 2017 (deel logo)

"De tot voor kort door Kifid gehanteerde interne streefnorm is niet langer realistisch." Aldus minister Hoekstra in zijn rapportage aan de Kamer over de voortgang van de vebeteringen bij Kifid naar aanleiding van de evaluatie in 2016. De algemene indruk van Hoekstra is dat Kifid op de goede weg is.

De minister: "Ondanks de door Kifid genomen maatregelen zijn de doorlooptijden recentelijk helaas opgelopen, waarbij Kifid overigens nog steeds aan de ADR-normen voldoet (ADR = Alternatieve Geschillenbeslechtingsrichtlijn). Ten eerste zijn zaken aangehouden, zoals beleggingsverzekeringszaken, in afwachting van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie en daarna in afwachting van diverse uitspraken van de Commissie van Beroep van Kifid. Deze zaken worden nu weer opgepakt. Ten tweede wordt er vaker een hoorzitting gehouden, omdat blijkt dat consumenten zich dan beter gehoord voelen. Ten derde zijn er steeds minder zaken die snel kunnen worden afgedaan. Bovenstaande betekent dat de tot voor kort door Kifid gehanteerde interne streefnorm niet langer realistisch en handhaafbaar is en zal moeten worden herzien. Daarbij wordt maximaal ingezet op het zo kort mogelijk houden van de doorlooptijden met inachtneming van een zorgvuldige behandeling van zaken."

Zichtbaarheid en toegankelijkheid verbeterd

Kifid heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de zichtbaarheid, om de bekendheid van Kifid bij de consument te vergroten, onder meer door het opzoeken van de media en het publiceren van persberichten bij belangrijke uitspraken.

De toegankelijkheid van Kifid is op verschillende manieren verbeterd.

Uit de evaluatie kwam het bevorderen van de ‘procedurele rechtvaardigheid’ als een belangrijk aandachtpunt naar voren. Procedurele rechtvaardigheid is de rechtvaardigheid die consumenten ervaren in de behandeling van hun geschil los van de inhoudelijke beoordeling. Ook hier zijn stappen gezet.

Bindendheid

Niet alle aangesloten financieel dienstverleners accepteren de uitspraken van Kifid als bindend. Het zou voor consumenten duidelijker zijn als dat wel het geval was. Dit kan echter niet worden opgelegd, omdat dat in strijd is met het grondwettelijke recht dat iedereen naar de rechter moet kunnen gaan. Om te stimuleren dat financiële dienstverleners de bindendheid van uitspraken accepteren, benut Kifid ieder overleg met de brancheorganisaties en individuele financiële dienstverleners om het belang van het accepteren van bindendheid te benadrukken, aldus de minister.

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
"Er stond niet: let op, is niet voor laag geschoolde mensen"

"Er stond niet: let op, is niet voor laag geschoolde mensen"

(Kifid-uitspraak GC 2022-1084) De consument heeft bij de aanvraag van een autoverzekering de vraag naar de hoogst afgeronde opleiding niet naar waarheid beantwoord....

Bank had beleggersprofiel moeten aanpassen wegens werkloosheid

Bank had beleggersprofiel moeten aanpassen wegens werkloosheid

(Kifid-uitspraak GC 2022-1055) Het feit dat de consument in 2012/2013 werkloos werd, had voor de bank aanleiding moeten zijn om te inventariseren of het beleggingsprofiel...

Kifid laat Waarborgfonds incidentenregistraties doorhalen

Kifid laat Waarborgfonds incidentenregistraties doorhalen

(Kifid-uitspraak GC 2022-1047) De Geschillencommissie is van oordeel dat het Waarborgfonds niet bewezen heeft dat de consument heeft gefraudeerd. De incidentenregistraties...

Leren van Kifid-uitspraken (VVP 06-2022)

Leren van Kifid-uitspraken (VVP 06-2022)

(Leren van Kifid-uitspraken, Ken je vak! VVP 06-2022) PRIVACY – De consument heeft met een beroep op het recht op vergetelheid gevorderd dat haar hele dossier...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken (VVP 06-2022)

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken (VVP 06-2022)

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 06-2022) Vaktermen kunnen bij consumenten makkelijk tot misverstanden leiden. Voor de adviseur reden om deze...

Uitvoerder rechtsbijstand verzuimde geschillenregeling aan te bieden

Uitvoerder rechtsbijstand verzuimde geschillenregeling aan te bieden

(Kifid-uitspraak GC 2022-1034) De consument vordert vergoeding van de gemaakte advocaatkosten. De Geschillencommissie is van oordeel dat de uitvoerder toerekenbaar...

Schade door in panieksituatie kraan niet dicht te draaien onvoorzien

Schade door in panieksituatie kraan niet dicht te draaien onvoorzien

(Kifid-uitspraak GC 2022-1016) De verzekeraar weigert de waterschade aan de inboedel uit te keren, omdat er geen sprake is van een andere van buiten komende schadeoorzaak,...

Adviseur moet wijzen op gevolgen laten verlopen ontbindingsmogelijkheid

Adviseur moet wijzen op gevolgen laten verlopen ontbindingsmogelijkheid

(Kifid-uitspraak GC 2022-1022) De consument stelt dat de adviseur is tekortgeschoten in de op haar rustende zorgplicht, omdat zij de consument niet of onvoldoende...

Bromfietster rijdt gevolmachtigde en verzekeraar er hard uit

Bromfietster rijdt gevolmachtigde en verzekeraar er hard uit

(Kifid-uitspraak GC 2022-1024) De bromfiets van de consument is gestolen. De gevolmachtigde heeft het verzoek tot schadevergoeding afgewezen, omdat de consument...

Te laat geklaagd over volgens Kifid zeer ongebruikelijk advies

Te laat geklaagd over volgens Kifid zeer ongebruikelijk advies

(Kifid-uitspraak GC 2022-1001) De Geschillencommissie heeft begrip voor de teleurstelling van de consument, omdat het advies om voor een dertienjarige twee gemengde...