Interpolis: ondernemers onderschatten impact cyberaanval

Cyber datalek via Pixabay

Ondernemers onderschatten de impact van een cyberaanval op hun bedrijf en medewerkers. Negen van de tien ondernemers denkt binnen een week na een succesvolle aanval weer volledig operationeel te zijn, terwijl dit in werkelijkheid gemiddeld drie weken duurt. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Interpolis.

Uit het onderzoek komt naar voren dat een derde van de ondernemers (34%) zich weinig zorgen maakt om zelf slachtoffer te worden. Ruim vier op de tien ondernemers (41%) denkt dat hun bedrijf niet interessant genoeg is voor een cyberaanval. Ook blijkt dat veel ondernemers geen duidelijk beeld hebben van de kosten van een cyberaanval op hun onderneming. Een op de vijf denkt dat de schade voor hun onderneming minder dan € 10.000 per dag is, terwijl de daadwerkelijke kosten veel hoger kunnen uitvallen. Gemiddeld is dit € 300.000 aan initiële kosten. Deze bedragen kunnen na verloop van tijd oplopen.

René Voets, directeur bedrijven Interpolis: “Cyberdreigingen worden door ondernemers nog steeds flink onderschat, zowel qua financiële impact als op de bedrijfscontinuïteit. Dat is opvallend, want de kans op een geslaagde cyberaanval is 1600 keer groter dan de kans op brand. Dat inzicht lijkt echter niet door te dringen bij ondernemers.”

Slechts één op de vijf ondernemers (19%) beschikt over een cyber-noodplan. Daarnaast is ongeveer de helft (53%) van de ondernemers en een kwart (26%) van de medewerkers getraind om veilig digitaal te werken. Een meerderheid van de ondernemers vertrouwt erop dat medewerkers een cyberaanval herkennen (58%), maar slechts één op de vijf (21%) van de medewerkers acht zichzelf goed in staat dat te doen.

Reactie toevoegen

 
Adviesalerts! preventie en risicobeheer

Adviesalerts! preventie en risicobeheer

(Uit Katern Preventie & Risicomanagement, VVP 1-2025) Preventie en risicobeheer zijn cruciaal bij het borgen van verzekerbaarheid. In de rubriek ‘Adviesalerts!’...

Verzekeringsdekking krimpt

Verzekeringsdekking krimpt

Bain & Company voorziet dat schadeverzekeraars in 2030 niet meer dan een kwart tot een derde van schade door natuurrampen en slechts tien procent van schade...

Holistische personeelsaanpak steeds belangijker

Holistische personeelsaanpak steeds belangijker

In de terugblik op de BedrijvenMonitor van Interpolis in de afgelopen vier jaar, uitgevoerd door Ipsos, valt op dat de arbeidsmarkt nóg krapper is geworden....

Interpolis: schade door niet-handsfree bellen niet langer gedekt

Interpolis: schade door niet-handsfree bellen niet langer gedekt

Interpolis vergoedt vanaf 1 december niet langer schade die is ontstaan doordat bestuurders hun mobiel niet-handsfree hebben gebruikt. De wijziging volgt op onderzoeksresultaten...

Zzp'ers stuk minder vertrouwen in kabinet dan mkb-ondernemers

Zzp'ers stuk minder vertrouwen in kabinet dan mkb-ondernemers

Bijna de helft (47 procent) van de zzp’ers heeft (zeer) weinig vertrouwen in het kabinet, ten opzichte van 37 procent van de mkb-ondernemers, aldus onderzoek...

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...

Interpolis voert campagne tegen social media in het verkeer

Interpolis voert campagne tegen social media in het verkeer

Uit recent onderzoek blijkt dat driekwart van de volwassenen hun telefoon gebruikt terwijl ze actief deelnemen aan het verkeer. Dit gedrag brengt ernstige risico's ...

Volwassenen gebruiken vaker telefoon in verkeer

Volwassenen gebruiken vaker telefoon in verkeer

"Het is duidelijk dat het aandeel telefoongebruikers in het verkeer hoog blijft en onder volwassenen zelfs toeneemt." Aldus SWOV-onderzoek in opdracht van Interpolis....

Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten

Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten

Mannen zijn volgens onderzoek in opdracht van Interpolis vaker betrokken bij verkeersongevallen en onveilige verkeersituaties dan vrouwen, die betere en veiligere...

Formule 1-fans maken iets meer brokken dan niet-fans

Formule 1-fans maken iets meer brokken dan niet-fans

Formule 1-fans rijden zelfverzekerder, avontuurlijker dan niet-fans en laten zich minder snel beïnvloeden door externe factoren zoals het weer of een gesprek...