Interpretatie AFM van actieve provisietransparantie vooral duidend
De donderdag gepubliceerde interpretatie van de AFM van actieve provisietransparantie zet vooral de feiten op een rij. De toezichthouder gaat niet in op de CFD-interpretatie: fijnmazig gemiddelde negeren, alleen maar werken met de exacte provisie in de offerte.
De AFM: "Wij hebben veel gesproken met de sector en hebben begrip voor de vragen die er zijn en de belemmeringen die worden ervaren. Met onze interpretatie willen wij duidelijkheid geven over onze visie op de nieuwe regelgeving."
De AFM schrijft: "Om het gesprek aan te gaan over de dienstverlening is het belangrijk dat een consument tijdig geïnformeerd wordt over het exacte bedrag van de provisie en uiterlijk voordat de bemiddelaar zijn bemiddeling heeft afgerond of de adviseur zijn advies heeft gegeven.
"Zo exact mogelijk kan hierbij een uitdaging zijn, omdat de gegevens om de precieze omvang van de provisie te kunnen berekenen niet altijd vroeg in het traject beschikbaar zijn. Uitgangspunt is om het exacte bedrag te communiceren. Als het exacte bedrag (nog) niet bekend is, heeft de adviseur of bemiddelaar de mogelijkheid om te volstaan met een zo nauwkeurig mogelijke indicatie van de exacte provisie. Hiervoor bestaat het concept ‘fijnmazig gemiddeld’. Hierbij gaat een adviseur of bemiddelaar uit van vergelijkbare producten met vergelijkbare risicodekkingen. Belangrijk hierbij is dat als blijkt dat de inschatting tijdens de dienstverlening significant wijzigt, de consument hierover pro-actief en tijdig door de bemiddelaar of adviseur wordt geïnformeerd."
Reikwijdte
De regels omtrent actieve provisietransparantie zijn van toepassing op overeenkomsten inzake schadeverzekeringen die zijn aangegaan op of na 1 juli 2024. De AFM: "De vraag wanneer er een nieuwe overeenkomst is aangegaan is een civielrechtelijke vraag en ter beoordeling van partijen zelf. Wij kunnen ons voorstellen dat het in de praktijk niet altijd duidelijk is wanneer er een overeenkomst is aangegaan ná 1 juli 2024, bijvoorbeeld bij prolongatie van bestaande schadeverzekeringen die zijn afgesloten vóór 1 juli 2024. Dit hangt af van de omstandigheden van het geval, maar in elk geval wanneer er sprake is van een wezenlijke wijziging van de essentiële onderdelen van de overeenkomst.
"In de praktijk kan het lastig zijn om onderscheid te maken tussen prolongaties mét wezenlijke wijzigingen en prolongaties zonder wezenlijke wijzigingen. Bovendien is het doel van regelgeving om het gesprek over de dienstverlening op gang te brengen. Wij bevelen partijen daarom aan om, als in de praktijk bij prolongatie niet duidelijk is wanneer sprake is van een nieuwe overeenkomst, te handelen volgens de regels van actieve provisietransparantie."
Nevenverzekeringstussenpersonen
Nevenverzekeringstussenpersonen zijn op grond van artikel 63a BGfo verplicht om bij koppelverkoop informatie over de kosten en bijbehorende lasten van elk financieel product respectievelijk elke dienst te verstrekken aan consumenten. Hoewel nevenverzekeringstussenpersonen vrijgesteld zijn van de regels omtrent actieve provisietransparantie beveelt de AFM nevenverzekeringstussenpersonen aan, in het verlengde van de informatieverplichtingen inzake koppelverkoop, ook te handelen volgens de principes van actieve provisietransparantie. "Actieve provisietransparantie heeft immers als primair doel dat de consument in staat gesteld wordt om te beoordelen hoe de dienstverlening zich verhoudt tot de betaalde prijs. Om die beoordeling mogelijk te maken, moet een consument wel kunnen beschikken over de informatie. Actieve transparantie draagt daar ook aan bij."
Reactie toevoegen
Reacties
Geert Kiers - Holland Intermediair 21 mei 2024
Neem voor het gemak even het afsluiten van een AVP. Heeft de klant één of twee honden en van welk ras zijn ze, alhoewel ook vechthonden kunnen wel heel lief zijn. De adviseur moet dat dan bij de klant gaan opvragen en wat als de klant later een hond, een paard of een kind aanschaft? De honden kunnen allemaal bijten, paarden slaan op hol of trappen dingen stuk en kinderen vreten ook nogal een wat uit. De adviseur moet een inschatting maken wat er allemaal kan gaan gebeuren, want als er schade is wordt hij/zij als eerst opgeroepen. Dat moet de adviseur wel allemaal even goed uitleggen, het liefst face to face dan. Laten we zeggen € 75,-- voorrijkosten, een uurtje adviesgesprek € 75,-- , uurtje heen en weer reizen € 75,-- Kosten in rekening brengen bij schade ? Nee meneer dan doen wij niet. En dan zegt die adviseur voordat hij gaat adviseren: " de kostenloading binnen de premie is voor ons kantoor € 12,-- . Die klant rent gillende weg, want die denkt; die man of vrouw die dit werk doet kan niet goed bij zijn/ haar hoofd zijn. Daar doe ik geen zaken mee.
Paul Schoo - Platter-Schoo FD 17 mei 2024
Duidelijk niet gehinderd door enige kennis. Praktisch onuitvoerbaar. Veel intermediair zal de pet aan de kapstok hangen. En dat is precies de bedoeling blijkt weer.
Meer over
VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"
De nieuwe pensioenregels vergroten het risico voor nabestaanden. De AFM waarschuwde hier al voor in haar rapport 'Sector in beeld Pensioenen' (mei 2025) en verder...
Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving
De AFM moedigt de sector aan te bepalen welke drempels niet te laag mogen worden om impulsgedrag op risicovolle momenten te voorkomen en Gen Z actief te betrekken...
Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt
"2035 zal de tijd zijn van ‘one click away’: alles kan overal en direct, interactief en digitaal. Kredietverstrekkers zullen hier zo veel mogelijk naar...
AFM-webinar voor financieel dienstverleners
De AFM organiseert 26 juni een webinar voor financieel dienstverleners waarin zij ingaat op belangrijke wettelijke normen voor bedrijfsvoering. De toezichthouder:...
Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt
"Het gedrag van kredietverstrekkers, adviseurs en taxateurs moet voorkomen dat de woningmarkt verder oververhit raakt." Aldus de AFM in haar jongste Rapportage Financiële...
Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten
Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik...
Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd
De AFM wil dat financiële ondernemingen harder lopen bij het voldoen aan duurzaamheidswetgeving voor consumenten. In het bijzonder op vier belangrijke thema’s:...
AFM: inzetten op weerbare financiële sector
"De veranderende dynamiek tussen Europa en de Verenigde Staten raakt ook de financiële sector in Nederland. De huidige geopolitieke ontwikkelingen vragen actie...
Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden
“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar...
AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten
Bijna de helft van de achttien onderzochte schadeverzekeraars heeft bij minimaal één productgroep Auto, Inboedel en/of Aansprakelijkheid hogere winstmarges...