Iris Brik likes & unlikes

Iris Brik 2018

De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur van de 'De Financiële Schijf van 5' en 'Advocaat van de Duivel' (stappenplan bij scheiden), in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Het provisieverbod 2013 heeft er toe geleid dat adviseurs het klantbelang weer centraal zetten. De hoge provisies op producten zorgden ervoor dat niet altijd het belang van de klant voorop stond. Verder heeft het verbod op provisie er ook toe geleid dat er nog meer een scheidslijn is gekomen tussen advies en productbemiddeling. Consumenten zien meer en meer de toegevoegde waarde van echt onafhankelijk en objectief advies op basis waarvan ze vervolgens met een gerust hart een product durven aanschaffen. De adviseur heeft immers geen enkel belang bij de invulling van het advies. Klant blij, AFM blij zou u denken…"

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Wat momenteel nog niet goed is geregeld is dat de zorgplicht naar de klant in de markt dikwijls te eng wordt uitgelegd, waardoor de consument in bepaalde gevallen onnodig meer tijd en geld kwijt is. Zo zijn er partijen in de markt die op basis van eigen of door de consument elders ingewonnen advies, geen producten voor hun klanten willen afsluiten en het hele adviestraject nog eens dunnetjes over doen.

"Zo werd ik als ondernemer bij het afsluiten van mijn hypotheek min of meer gedwongen het hele adviestraject inclusief verplicht persoonlijk bezoek aan het kantoor te doorlopen, terwijl ik daar als financieel professional geen enkele behoefte aan had. Of zoals onlangs het geval was bij een klant die een expirerende lijfrente bij dezelfde verzekeraar wilde verlengen. Zij werd naast mijn advieskosten min of meer gedwongen ook de advieskosten van de verzekeraar te betalen om het betreffende product te mogen verlengen. Ook wordt het geven van alleen informatie nog weleens verward met het verstrekken van advies.
Daarbij verschuilen dienstverleners zich achter de regelgeving van de AFM onder het mom dat ze ieder klant zorgvuldig en persoonlijk moeten inventariseren en analyseren alvorens een product te mogen afsluiten of een dienst te mogen verlenen.

"Acceptatie van onafhankelijk en objectief door de klant ingewonnen advies op basis waarvan dienstverleners klanten helpen hun product te kiezen bespaart de klant tijd en geld en maakt van execution only een excellent advies."



Reactie toevoegen

 
Meer over
Brik schrijft boek over goed regelen nalatenschap

Brik schrijft boek over goed regelen nalatenschap

‘Wacht maar tot ik dood ben, Voor iedereen die slim en zinvol wil nalaten’ is de titel van het nieuwe boek van Iris Brik, eigenaar van Fine Tuning Personal...

André van Luijk likes & unlikes

André van Luijk likes & unlikes

"De hypotheekrenteaftrek is inmiddels een gedrocht geworden." Dat stelt Financieel Planner André van Luijk (Woonvisie en WoonGold) in de rubriek Like &...

Dorine van Basten likes & unlikes

Dorine van Basten likes & unlikes

"De communicatie van hypotheekaanbieders en adviseurs met hun bestaande klanten kan écht veel beter." Aldus Dorine van Basten, voorzitter Stichting Nationaal...

Ron Gardenier likes & unlikes

Ron Gardenier likes & unlikes

"We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen." Aldus NVGA-voorzitter Ron Gardenier (Aon) in de rubriek Like & Unlike van VVP Online. Gardenier...

Wim Vonk likes & unlikes

Wim Vonk likes & unlikes

"CRM 2.0 gaat over de ‘nieuwe adviseur’: hij/zij die een hoge mate van inleving laat zien." Dat zegt Wim Vonk (SparklingCRM) in de rubriek Like &...

Tony Dingemanse likes & unlikes

Tony Dingemanse likes & unlikes

"De financiële sector luistert naar de klant van 10 jaar geleden en niet naar de klant van nu." Dat zegt Tony Dingemanse (Projectmanager RISK en InsureApp)...

Derde boek Iris Brik: 'In 7 stappen naar een rijk leven'

Derde boek Iris Brik: 'In 7 stappen naar een rijk leven'

'In 7 stappen naar een rijk leven' is het derde boek van financial planner Iris Brik.  Eerder schreef ze 'Advocaat van de duivel' en 'De financiële schijf...

Wim Heeres likes & unlikes

Wim Heeres likes & unlikes

Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike...

Bob Stehmann likes & unlikes

Bob Stehmann likes & unlikes

"Technologie en financiële dienstverlening worden steeds vaker gecombineerd met als gevolg directe voordelen in dagelijkse situaties." Dat zegt Bob Stehmann...

Bernardo Walta likes & unlikes

Bernardo Walta likes & unlikes

"Wij, als intermediaire verzekeraar, en de adviseur moeten nog beter gebruikmaken van big data." Aldus Bernardo Walta (De Goudse) in de rubriek Like & Unlike...