Iris Brik likes & unlikes

Iris Brik 2018

De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur van de 'De Financiële Schijf van 5' en 'Advocaat van de Duivel' (stappenplan bij scheiden), in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Het provisieverbod 2013 heeft er toe geleid dat adviseurs het klantbelang weer centraal zetten. De hoge provisies op producten zorgden ervoor dat niet altijd het belang van de klant voorop stond. Verder heeft het verbod op provisie er ook toe geleid dat er nog meer een scheidslijn is gekomen tussen advies en productbemiddeling. Consumenten zien meer en meer de toegevoegde waarde van echt onafhankelijk en objectief advies op basis waarvan ze vervolgens met een gerust hart een product durven aanschaffen. De adviseur heeft immers geen enkel belang bij de invulling van het advies. Klant blij, AFM blij zou u denken…"

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Wat momenteel nog niet goed is geregeld is dat de zorgplicht naar de klant in de markt dikwijls te eng wordt uitgelegd, waardoor de consument in bepaalde gevallen onnodig meer tijd en geld kwijt is. Zo zijn er partijen in de markt die op basis van eigen of door de consument elders ingewonnen advies, geen producten voor hun klanten willen afsluiten en het hele adviestraject nog eens dunnetjes over doen.

"Zo werd ik als ondernemer bij het afsluiten van mijn hypotheek min of meer gedwongen het hele adviestraject inclusief verplicht persoonlijk bezoek aan het kantoor te doorlopen, terwijl ik daar als financieel professional geen enkele behoefte aan had. Of zoals onlangs het geval was bij een klant die een expirerende lijfrente bij dezelfde verzekeraar wilde verlengen. Zij werd naast mijn advieskosten min of meer gedwongen ook de advieskosten van de verzekeraar te betalen om het betreffende product te mogen verlengen. Ook wordt het geven van alleen informatie nog weleens verward met het verstrekken van advies.
Daarbij verschuilen dienstverleners zich achter de regelgeving van de AFM onder het mom dat ze ieder klant zorgvuldig en persoonlijk moeten inventariseren en analyseren alvorens een product te mogen afsluiten of een dienst te mogen verlenen.

"Acceptatie van onafhankelijk en objectief door de klant ingewonnen advies op basis waarvan dienstverleners klanten helpen hun product te kiezen bespaart de klant tijd en geld en maakt van execution only een excellent advies."



Reactie toevoegen

 
Meer over
Menno Luiten likes & unlikes

Menno Luiten likes & unlikes

"Er zou meer scheiding moeten komen tussen het aanbieden van hypotheken en het adviseren van hypotheken." Dat stelt commercieel directeur Menno Luiten van MUNT Hypotheken...

Jeanette Hadderingh likes & unlikes

Jeanette Hadderingh likes & unlikes

"Marktwerking is goed, maar het moet wel in balans blijven met de maatschappij waarin we leven." Aldus Jeanette Hadderingh, directeur NIBE-SVV, in de rubriek Like...

Enno Wiertsema likes & unlikes

Enno Wiertsema likes & unlikes

"Onafhankelijk financieel advies is het antwoord op een hoop maatschappelijke vraagstukken." Dat stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in de rubriek Like & Unlike...

Hans Groenhuijsen likes & unlikes

Hans Groenhuijsen likes & unlikes

"Tijd voor verandering, anders word je veranderd." Aldus Hans Groenhuijsen (Advies in Automotive en Mobiliteit) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Paul Rijns likes & unlikes

Paul Rijns likes & unlikes

"Er is nog veel te winnen bij het klantvriendelijk inzetten van digitalisering." Dat zegt Paul Rijns (adviseur Staf Leven bij ASR) op persoonlijke titel in de rubriek...

Janthony Wielink likes & unlikes

Janthony Wielink likes & unlikes

"Risicomanagement betekent dat er meer kennis van de (steeds wijzigende) materie moet zijn en dan volstaat helaas Wft Inkomen niet." Aldus Janthony Wielink (Enkwest...

Peter Abelskamp likes & unlikes

Peter Abelskamp likes & unlikes

"Ik denk dat de adviseurs zich beter laten horen. En ik denk dat er ook beter naar ons geluisterd wordt." Aldus NVIA-voorzitter Peter Abelskamp in de rubriek Like...

Martin Koot likes & unlikes

Martin Koot likes & unlikes

"Doorloopprovisie op schadeportefeuilles zal een ijsschots in warme wateren blijken te zijn." Aldus Martin Koot (MoneyView) in de rubriek Like & Unlike in de...

Christian Dijkhof likes & unlikes

Christian Dijkhof likes & unlikes

Actieve provisietransparantie moet zeer omzichtig worden benaderd. Dat stelt OvFD-voorzitter Christian Dijkhof in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Peggy van der Smitte likes & unlikes

Peggy van der Smitte likes & unlikes

"Ik pleit voor meer maatwerk in de particuliere en mkb-markt, waardoor je als adviseur nóg meer het verschil kunt maken." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel...