Is tas diefstalgevoelige persoonlijke bezitting?

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0587) De tas van de dochter van de consument is gestolen uit een druk bezocht café. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat de normale voorzichtigheid niet in acht is genomen. De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeraar om deze reden dekking heeft mogen weigeren voor de diefstalgevoelige persoonlijke bezittingen. De consument vordert ook het verlies van de tas zelf. Als de nieuwwaarde van de tas minder dan 500 euro is, dient de verzekeraar de schade minus het eigen risico van 100 euro te vergoeden. De vordering wordt gedeeltelijk toegewezen

De commissie: "Gelet op de omstandigheden en vanwege de hoeveelheid aan diefstalgevoelige persoonlijke bezittingen in de tas, had het op de weg van (de dochter van) de consument gelegen om beter op de tas te letten door deze binnen handbereik én in het zicht te houden.

"De consument vordert ook schade vanwege het verlies van de tas zelf. Op basis van het dossier kan de commissie niet bepalen of de tas volgens de verzekeringsvoorwaarden een diefstalgevoelige persoonlijke bezitting is. Als de tas geen diefstalgevoelige persoonlijke bezitting is, dan wijst de commissie de vordering op dit punt toe omdat in dat geval andere vereisten gelden om te bepalen of de normale voorzichtigheid in acht is genomen en de verzekeraar hierover geen standpunt heeft ingenomen. Dit betekent dat de verzekeraar dekking moet verlenen voor de tas als deze een lagere nieuwwaarde heeft dan 500 euro."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...