Jaarbijdrage Kifid te veel verhoogd

Discussie

'Wie de weg weet op het internet, selecteert moeiteloos zelf de beste financiële producten'. Dat was de VVP-stelling van afgelopen keer. Niet geheel verwonderlijk was 85 procent van de lezers van VVP Online het met deze stelling, gebaseerd op een FD-column van publicist en econoom Erica Verdegaal, oneens. Een interessante vervolgvraag aan die 85 procent zou kunnen zijn: kan de klant zich volgens u wél digitaal redden in uw digitale poliskluis nadat u hem hebt geadviseerd? Maar die vraag gaan we niet stellen, want we hebben een andere stelling voor de nieuwe week.

Kifid stuurt momenteel de facturen 2019 rond. Vindt u de prijsverhoging die Kifid dit jaar doorvoert, inclusief bijlappen voor het tekort uit 2017, acceptabel? Doe weer mee met de VVP-poll en stem!

Ondertussen weer een goede week gewenst!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Dirks - Midden Brabant Advies 12 februari 2019

Ook wij ontvingen vroeg in het nieuwe kalenderjaar de 2019-factuur van KiFiD. De extra gevraagde bijdrage voor ons kantoor van euro 25,00 om het verlies te dekken van KiFiD deed mij besluiten om eens terug te kijken naar de facturatie en het beleid van de voorgaande jaren. In 2012 betaalde mijn kantoor in totaal euro 482,00 aan KiFiD-bijdrage. Dit jaar is dat euro 1.075,00 en dat bij een gelijk aantal FTE. Een stijging dus van 123% in 6 jaar tijd. Ik begrijp dat het aantal klachtenbehandelingen is toegenomen (waarvan de afhandelingskwaliteit overigens ter discussie staat), maar een 123% kostenverhoging in zo’n korte tijd roept vragen op.

Paul Schoo - Platter Schoo FD 11 februari 2019

Het gros van de zaken zijn tegen banken en verzekeraars. Het intermediair betaald al jaren teveel. De vervuiler dient te betalen!

Geurt van Kooten - Van Kooten Financiele Raadgevers 11 februari 2019

Ik ben met een relatie bij KIFID geweest i.v.m. een advies van vorige adviseur met grote nadelige gevolgen voor relatie. Het traject duurde bijna 2 jaar, adviseur kwam weg met 100,00 euro, terwijls schade opliep richting de 50.000,00 euro. Bij KIFID ontbreekt tijd en ontbreekt kennis, de uitspraak stond vol met inhoudelijke fouten. Zelfs 1 euro is te veel tot het moment dat KIFID bij is, kan nakomen wat ze beloven en er voldoende kennis is om zaken te beoordelen. Wij gaan een dezer dagen de zaak voorleggen bij AFM. Ik heb naar mijn relatie plaatsvervangende schaamte.

Jeroen wolfsen - moneywise 11 februari 2019

Ik zag dit jaar de nota weer en dacht even: zo leuk zijn als er een keer echt een klacht komt van een klant van ons. Nu heb ik toch iedere keer het gevoel dat ik ergens voor betaal waar ik geen gebruik van maak. Eigenlijk zou er hogere kosten berekend moeten worden aan de partij die regelmatig door consumenten wordt aangesproken bij het KIFID. De vervuiler betaalt , zeg maar.

Meer over
VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

Het is weer tijd voor een nieuwe VVP-poll. De NVHP wijst er op dat iemand die online een koelkast koopt veertien dagen bedenktijd heeft tegen drie dagen bij de aankoop...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

Een ruime meerderheid (68 procent) was het eens met de VVP-stelling ‘Actieve provisietransparantie gaat adviseur omzet kosten’. Met 374 stemmers mag...

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

Een ruime meerderheid (82 procent) was het eens met de VVP-stelling 'Personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico'....

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

Maar liefst 93 procent van de 200 respondenten was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'. Duidelijk dat...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

De Wet toekomst pensioenen is sinds 1 juli 2023 van kracht. Er verandert heel veel voor pensioenfondsen (die nog tot 1 januari 2028 de tijd hebben om over te gaan...

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

Onzekerheid, hectiek, chaos, polarisatie. Het zijn en blijven onzekere en ondefinieerbare tijden. Juist in dergelijke tijden wordt de rol van de adviseur alleen...

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

Tweederde (67 procent) was het oneens met de afgelopen VVP-stelling 'Financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering'. Dan is de volgende vraag:...

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...