Jack Hommel in Lindenhaeghe On tour: "Ik moest mezelf opnieuw uitvinden"

Jack Hommel

"Corona leverde mij zo’n drie uur extra tijd per dag op. Dat verdeelde ik als volgt: een uurtje extra slapen, een uurtje extra werken en een uurtje extra ontspannen", aldus Jack Hommel van Achmea in gesprek met Ewald Bary voor Lindenhaeghe On tour.

Hommel over de lockdowns in de coronaperiode: "Ik moest mezelf echt opnieuw uitvinden. Ik ben iemand die veel rondloopt, schouderklopjes geeft en praat met mensen. En dat moet dan opeens allemaal digitaal. Dat is even schakelen. Maar het mooie is: alles went. Ook een andere leiderschapsaanpak."

Een van de vragen ging over de rol van de adviseur in de (nabije) toekomst. "‘Zoals ik het zie zullen er altijd bepaalde rollen blijven bestaan. Specialisten die heel veel van het vak weten, hebben we altijd nodig. Denk aan actuarissen: een computer kan een sterftekans berekenen, maar niet interpreteren. En aansprakelijkheid: een zelfrijdende auto neemt beslissingen op basis van software, maar zulke beslissingen zijn nog lang niet voor 100 procent juist. Voorlopig blijft dit mensenwerk. En als het gaat om de adviesvraag verschuift de focus van risico inschatten naar ‘wat heeft iemand nodig’. Bijvoorbeeld om te verduurzamen. En hoe kunnen we met kennis en data jou een stap verder helpen en je partner worden. Nieuwe netwerken opbouwen dus met partners en klanten. Heerlijk!"

Lees hier het hele interview.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 20 augustus 2021

En weer gaat het over de sec de 'adviseur' terwijl de Wft-opleidingen (van Lindenhaeghe) juist verplicht gevolgd moeten worden door de 'bemiddelaars' tussen de consument en de Banken/Verzekeraars. En het is nog altijd de consument die deze bemiddelaar zal moeten inschakelen wanneer de consument via het intermediaire kanaal een financieel product wil aankopen. (bij complexe producten tegenover het door de bemiddelaar te bepalen honorarium) . Als het gaat om de adviesvraag verschuift de focus 'van risico inschatten' naar 'wat heeft iemand nodig'.... Die focus hoorde toch altijd al te liggen op beide zaken? Welk risico wil de mondige consument afdekken en aan welke bijkomende risico's heeft de consument niet gedacht? En welk product voorziet in die behoefte? En dan??? Kan de adviseur-bemiddelaar nog wel bemiddelen voor de consument om dat maatwerk-product ook daadwerkelijk aan te schaffen? En kan de tussenpersoon in dit digitale tijdperk nog wel overleggen met een ervaren acceptant bij een verzekeraar? En hebben deze verzekeraars-acceptanten uberhaupt nog wel acceptatie bevoegdheid of past dat in dit digitale tijdperk helemaal niet meer in het systeem/beleid van de banken-verzekeraars? "Een van de vragen bij Lindenhaeghe on tour ging over de rol van de adviseur in de (nabije) toekomst: Kijk eens naar de recente Kifid-uitspraak 'Consument heeft onderzoeksplicht' waar het gaat over een foutieve offerte, uitgebracht door Florius "Cliënten en hun adviseur (= sinds provisieverbod per 1/1/2013 van banken-verzekeraars ontkoppelde bemiddelaar) hadden in de offerte kunnen lezen dat de bank ten onrechte uitging van twee onderpanden.'' Tja, adviseurs/ bemiddelaars zullen we altijd nodig hebben, is het niet t.b.v. de belangen van de consument dan is het wel t.b.v. de belangen van de bank/verzekeraar

Henny te Beest stopt als commissaris bij Achmea Bank

Henny te Beest stopt als commissaris bij Achmea Bank

Henny te Beest treedt per 18 november terug als lid van de Raad van Commissarissen van Achmea Bank. Hij was commissaris vanaf 2015 gedurende twee termijnen van vier...

De eigenwoningregeling: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker…

De eigenwoningregeling: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker…

(Lindenhaeghe in Ken je vak! in VVP 4, 2023) Iedere hypotheekadviseur (her)kent het wel: de worsteling met de eigenwoningregeling bij het uitwerken van een...

Werkgevers onderschatten impact nieuwe pensioenwet

Werkgevers onderschatten impact nieuwe pensioenwet

"De impact van de Wtp wordt nog door veel werkgevers onderschat. Nieuwe regelingen en het nemen van beslissingen moeten binnen een beperkte tijd worden gerealiseerd....

Lindenhaeghe aangenaam verrast door succes LinkedIn-post

Lindenhaeghe aangenaam verrast door succes LinkedIn-post

“Natuurlijk hadden we de hoop dat de post tot meerdere reacties zou leiden, maar we zijn echt enorm verrast dat onze oproep zo door de branche is omarmd."...

Lindenhaeghe: back to core business

Lindenhaeghe: back to core business

Lindenhaeghe gaat de activiteiten onder Lindenhaeghe Legal uitfaseren. Dit omdat de opleider zich weer volledig wil focussen op de financiële branche. Back...

Lindenhaeghe: terugval van aantal afgelegde PE-examens in sector zorgwekkend

Lindenhaeghe: terugval van aantal afgelegde PE-examens in sector zorgwekkend

Lindenhaeghe roept de sector op tijdig werk te maken van het PE-examen 2022-2025. De opleider noemt het zorgwekkend dat er tot nu toe 41 procent minder PE-examens...

Vroegtijdig helpen ondernemers levert impact op van 36 miljoen euro

Vroegtijdig helpen ondernemers levert impact op van 36 miljoen euro

In 2022 bedroeg de macro-economische impact van het vroegtijdig helpen van ondernemers maar liefst 36 miljoen, waarbij vooral de impact van de ondernemersadviseur...

Wilma de Bruijn beëindigt carrière in financiële sector: “Geef nooit op”

Wilma de Bruijn beëindigt carrière in financiële sector: “Geef nooit op”

Wilma de Bruijn legt op 1 januari 2024 haar functie van General Manager bij Eurapco. Dit maakte zij bekend tijdens het Eurapco Board Symposium van 5 en 6 oktober...

Lindenhaeghe biedt totaaloverzicht Prinsjesdag

Lindenhaeghe biedt totaaloverzicht Prinsjesdag

Lindenhaeghe heeft voor de elfde keer het Prinsjesdag Totaaloverzicht uitgebracht. De vakredactie van Lindenhaeghe heeft in de nacht na Prinsjesdag doorgewerkt om...

“Blijf goed in contact met zowel je klanten als je partners”

“Blijf goed in contact met zowel je klanten als je partners”

Jack Hommel (Centraal Beheer, Avéro Achmea) nam dinsdag 19 september afscheid wegens pensionering met een programma dat in het teken staat van ‘Ondernemers...