Jeroen Oversteegen likes & unlikes

Jeroen Oversteegen 2018 bijgesneden

"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg." Dat meent Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Er worden veel initiatieven ontwikkeld die de klant meer en eenvoudiger inzicht in zijn eigen situatie geven. Zo zijn er meerdere initiatieven die het delen van data en documenten vereenvoudigen door digitalisering. Hierdoor heeft de klant meer controle over het beheer van zijn eigen gegevens en kan hij deze bijvoorbeeld aanvullen met gegevens uit diverse bronnen woningwaarde, overheid, gemeente, UWV en Kadaster. Ook ontstaan er steeds meer slimme tools die ervoor zorgen dat deze gegevens omgezet worden in bruikbare actuele klantinformatie waardoor de klant beter geïnformeerd zijn en zelf goed kunnen onderzoeken welke mogelijkheden ze hebben.

"Verder is het een goede ontwikkeling dat het intermediair meer en meer betrokken raakt bij het beheer van de financiële producten en diensten van de klant."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Om klantbeheer en nazorg van complexe financiële producten verder te stimuleren en verbeteren zou er naast beloning vanuit het uurtarief of abonnementen meer gebruik kunnen gemaakt worden van een beloning vanuit de productaanbieder.

"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg. Denk bijvoorbeeld aan het 'aflossingsvrije' hypotheekdossier. Om nazorg en beheer efficiënt en adequaat uit te kunnen voeren is het belangrijk dat geldverstrekkers en verzekeraars bereid zijn om data te delen met het intermediair. De toezichthouders zouden het delen van data juist moeten stimuleren en niet belemmeren door te verwijzen naar regeltjes.

"Geldverstrekkers en verzekeraars schermen nu te vaak met “dit mogen wij niet vanuit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), terwijl er wel degelijk mogelijkheden zijn om binnen de kaders van de AVG data te delen van een gezamenlijke relatie.

"Verbetering van de nazorg zal zorgen voor meer besef bij de klant over het belang van nazorg en daardoor ook voor meer klantenbinding.

"Het belangrijkste is, ga met een glimlach en veel plezier naar de klant en luister!"

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hans Groenhuijsen likes & unlikes

Hans Groenhuijsen likes & unlikes

"Tijd voor verandering, anders word je veranderd." Aldus Hans Groenhuijsen (Advies in Automotive en Mobiliteit) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Paul Rijns likes & unlikes

Paul Rijns likes & unlikes

"Er is nog veel te winnen bij het klantvriendelijk inzetten van digitalisering." Dat zegt Paul Rijns (adviseur Staf Leven bij ASR) op persoonlijke titel in de rubriek...

Janthony Wielink likes & unlikes

Janthony Wielink likes & unlikes

"Risicomanagement betekent dat er meer kennis van de (steeds wijzigende) materie moet zijn en dan volstaat helaas Wft Inkomen niet." Aldus Janthony Wielink (Enkwest...

Peter Abelskamp likes & unlikes

Peter Abelskamp likes & unlikes

"Ik denk dat de adviseurs zich beter laten horen. En ik denk dat er ook beter naar ons geluisterd wordt." Aldus NVIA-voorzitter Peter Abelskamp in de rubriek Like...

Martin Koot likes & unlikes

Martin Koot likes & unlikes

"Doorloopprovisie op schadeportefeuilles zal een ijsschots in warme wateren blijken te zijn." Aldus Martin Koot (MoneyView) in de rubriek Like & Unlike in de...

Christian Dijkhof likes & unlikes

Christian Dijkhof likes & unlikes

Actieve provisietransparantie moet zeer omzichtig worden benaderd. Dat stelt OvFD-voorzitter Christian Dijkhof in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Peggy van der Smitte likes & unlikes

Peggy van der Smitte likes & unlikes

"Ik pleit voor meer maatwerk in de particuliere en mkb-markt, waardoor je als adviseur nóg meer het verschil kunt maken." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel...

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

"De kloof tussen wat consumenten willen en wat banken bieden wordt steeds groter." Aldus Harrie-Jan van Nunen (De Financiële Makelaar) in de rubriek Like &...

‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van VVP Online: de rubriek Like & Unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de...

Robin van Beem likes & unlikes

Robin van Beem likes & unlikes

"Adviseurs mogen veel luider op de trom slaan", zegt Robin van Beem (Polis Advocaten) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online. Wat...