Jeroen Oversteegen likes & unlikes
"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg." Dat meent Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.
Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?
"Er worden veel initiatieven ontwikkeld die de klant meer en eenvoudiger inzicht in zijn eigen situatie geven. Zo zijn er meerdere initiatieven die het delen van data en documenten vereenvoudigen door digitalisering. Hierdoor heeft de klant meer controle over het beheer van zijn eigen gegevens en kan hij deze bijvoorbeeld aanvullen met gegevens uit diverse bronnen woningwaarde, overheid, gemeente, UWV en Kadaster. Ook ontstaan er steeds meer slimme tools die ervoor zorgen dat deze gegevens omgezet worden in bruikbare actuele klantinformatie waardoor de klant beter geïnformeerd zijn en zelf goed kunnen onderzoeken welke mogelijkheden ze hebben.
"Verder is het een goede ontwikkeling dat het intermediair meer en meer betrokken raakt bij het beheer van de financiële producten en diensten van de klant."
Wat kan er beter in de financiële sector?
"Om klantbeheer en nazorg van complexe financiële producten verder te stimuleren en verbeteren zou er naast beloning vanuit het uurtarief of abonnementen meer gebruik kunnen gemaakt worden van een beloning vanuit de productaanbieder.
"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg. Denk bijvoorbeeld aan het 'aflossingsvrije' hypotheekdossier. Om nazorg en beheer efficiënt en adequaat uit te kunnen voeren is het belangrijk dat geldverstrekkers en verzekeraars bereid zijn om data te delen met het intermediair. De toezichthouders zouden het delen van data juist moeten stimuleren en niet belemmeren door te verwijzen naar regeltjes.
"Geldverstrekkers en verzekeraars schermen nu te vaak met “dit mogen wij niet vanuit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), terwijl er wel degelijk mogelijkheden zijn om binnen de kaders van de AVG data te delen van een gezamenlijke relatie.
"Verbetering van de nazorg zal zorgen voor meer besef bij de klant over het belang van nazorg en daardoor ook voor meer klantenbinding.
"Het belangrijkste is, ga met een glimlach en veel plezier naar de klant en luister!"
Reactie toevoegen
Meer over
"De wereld wordt niet digitaal, de wereld ís digitaal." Aldus Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...
"Goed nieuws, geen boetes”, zegt Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP. Wat gaat er momenteel goed in...
Bert Sonneveld likes & unlikes
"Wij zien de kwaliteit van de dienstverlening door assurantieadviseurs omhoog gaan", zegt Bert Sonneveld (de Vereende) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...
Ron van Kesteren likes & unlikes
"Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht." Dat stelt Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars)...
Antoinette Kalkman likes & unlikes
"We moeten blijven oppassen dat automatisering niet leidend wordt, maar echt ondersteunend blijft aan de klantbenadering." Aldus Antoinette Kalkman (FlexFront) in...
Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...
"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in...
"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving...
Richard Meinders likes & unlikes
"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...
De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...