Jeroen Oversteegen likes & unlikes
"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg." Dat meent Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.
Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?
"Er worden veel initiatieven ontwikkeld die de klant meer en eenvoudiger inzicht in zijn eigen situatie geven. Zo zijn er meerdere initiatieven die het delen van data en documenten vereenvoudigen door digitalisering. Hierdoor heeft de klant meer controle over het beheer van zijn eigen gegevens en kan hij deze bijvoorbeeld aanvullen met gegevens uit diverse bronnen woningwaarde, overheid, gemeente, UWV en Kadaster. Ook ontstaan er steeds meer slimme tools die ervoor zorgen dat deze gegevens omgezet worden in bruikbare actuele klantinformatie waardoor de klant beter geïnformeerd zijn en zelf goed kunnen onderzoeken welke mogelijkheden ze hebben.
"Verder is het een goede ontwikkeling dat het intermediair meer en meer betrokken raakt bij het beheer van de financiële producten en diensten van de klant."
Wat kan er beter in de financiële sector?
"Om klantbeheer en nazorg van complexe financiële producten verder te stimuleren en verbeteren zou er naast beloning vanuit het uurtarief of abonnementen meer gebruik kunnen gemaakt worden van een beloning vanuit de productaanbieder.
"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg. Denk bijvoorbeeld aan het 'aflossingsvrije' hypotheekdossier. Om nazorg en beheer efficiënt en adequaat uit te kunnen voeren is het belangrijk dat geldverstrekkers en verzekeraars bereid zijn om data te delen met het intermediair. De toezichthouders zouden het delen van data juist moeten stimuleren en niet belemmeren door te verwijzen naar regeltjes.
"Geldverstrekkers en verzekeraars schermen nu te vaak met “dit mogen wij niet vanuit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), terwijl er wel degelijk mogelijkheden zijn om binnen de kaders van de AVG data te delen van een gezamenlijke relatie.
"Verbetering van de nazorg zal zorgen voor meer besef bij de klant over het belang van nazorg en daardoor ook voor meer klantenbinding.
"Het belangrijkste is, ga met een glimlach en veel plezier naar de klant en luister!"
Reactie toevoegen
Meer over
"Al te zeer wordt vakbekwaamheid als een pure kostenpost gezien en niet als een investering in de klant." Aldus Bart de Nie (directeur SEH) in de rubriek Like &...
Christian Bouter likes & unlikes
Veel adviseurs zijn online slecht vindbaar. Een gemiste kans, meent Christian Bouter (Advieskeuze.nl) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van...
"Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies." Aldus onderzoeker/consultant...
Ruud van der Wal likes & unlikes
"Er waait inmiddels weer een positieve en optimistische sfeer door de branche." Dat zegt Ruud van der Wal, manager intermediaire distributie bij Monuta, in de rubriek...
Marieke van Zuien likes & unlikes
"In mijn ogen is er een frisse, vooruitkijkende mindset nodig om weer lucht in het systeem te krijgen en ruimte te maken." Dat zegt Marieke van Zuien (Chief Commercial...
Karin Jakobsen likes & unlikes
"Transparantie is op veel fronten nog ver te zoeken", zegt Karin Jakobsen (financieel directeur en mede-oprichter van BrightPensioen) in de rubriek Like & Unlike...
Annemieke Postema likes & unlikes
Deze keer in de VVP-rubriek Like & Unlike Annemieke Postema van Maan Financieel Advies uit Utrecht. "Helaas hebben veel verzekeraars besloten de levensverzekeringsproducten...
Indra Frishert likes & unlikes
"Het kan echt anders, en dat is zo gaaf om te zien!" Dat schrijft Indra Frishert (Dazure) in de rubriek Like & Unlike. In deze nieuwe rubriek in de woensdageditie...
Jeroen Wolfsen likes & unlikes
Deze keer in de rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP: directeur en oprichter Jeroen Wolfsen van MoneyWise. "Goed dat klanten kritischer worden en...
Jan van de Veen likes & unlikes
In de nieuwe rubriek Like & Unlike in de VVP-nieuwsbrief dit keer volmachtconsultant Jan van de Veen (JV Impuls). "Het vertrouwen tussen volmachtgevers en volmachten...