Joerie van Looij (Adfiz) bij afscheid: blijf de trots op je vak uitdragen!
“Uiteindelijk is het volgens mij heel simpel: als de wetgever steeds preciezer voorschrijft wat klantbelang is, dan krijgt iedere klant hetzelfde, en dat is alleen voor de gemiddelde klant echt in zijn belang. En die gemiddelde klant, daar zijn er maar heel weinig van.” Dat zegt Joerie van Looij, die per 1 juni afscheid neemt als hoofd Communicatie van Adfiz, in antwoord op vragen van VVP. Van Looij verder: doe mee met de digitalisering, maar blijf dicht bij jezelf en blijf de trots op je vak uitdragen!
Hoe heb jij de ontwikkeling van het adviesvak beleefd in jouw tijd bij Adfiz?
Toen ik 20 jaar geleden begon werd de beroepsgroep voor het eerst echt gereguleerd en onder toezicht gesteld. Tot dan hadden leden van NBVA en NVA zich professioneel onderscheiden van de rest door bijvoorbeeld zelf opgelegde PE-eisen, verplichte beroepsaansprakelijkheid en aansluiting bij het klachteninstituut. Dat werd in 2006 de norm in de markt, en luidde een verdere professionalisering van het adviesvak in.
Sindsdien is er heel veel wetgeving bijgekomen. Zonder meer heeft dat bijgedragen aan de kwaliteit en status van het adviesvak, al was het maar omdat de verkeerde adviseurs de sector hebben verlaten. Het heeft echter ook geresulteerd in een enorme regeldruk, die regelmatig als onbedoeld bij-effect ook leidt tot beknotting van het ondernemerschap, verdwenen maatwerk, onnodig hoge kosten en adviesdrempels voor juist die mensen die misschien wel het meeste gebaat zouden zijn bij een adviseur die met hen meekijkt en hen in beweging zet.
Als je zo terugkijkt, is het denk ik kansrijk om regelgeving en toezicht weer vooral te richten op het verjagen van verkeerde adviseurs en producten. En minder op het steeds verder dichtreguleren van de ruimte waarbinnen goede adviseurs hun werk op ‘de goede manier’ mogen doen. Die beweging zie ik overigens ook. De toezichthouder geeft aan weer meer te willen toezien en handhaven dan onderzoeken en duiden. En de wetgever en politiek willen minder nieuwe regels maken. Toch denk ik dat we klanten nog beter kunnen helpen als er ook naar bestaande regels gekeken wordt. Met als doel die opener, effectiever en efficiënter te maken. Hopelijk maken ze ook van die ambitie serieus werk in Den Haag en Brussel.
Uiteindelijk is het volgens mij heel simpel: als de wetgever steeds preciezer voorschrijft wat klantbelang is, dan krijgt iedere klant hetzelfde, en dat is alleen voor de gemiddelde klant echt in zijn belang. En die gemiddelde klant, daar zijn er maar heel weinig van.
Welke uitdagingen zie je voor financieel adviseurs?
Altijd uitdagingen genoeg, en ik ga liever niet proberen compleet te zijn. Of per se de belangrijkste uitdagingen te kiezen. Ik zal er twee noemen waar ik persoonlijk veel mee heb. En de eerste klinkt misschien heel vanzelfsprekend, maar is dat niet per se: Doe mee met de digitalisering, maar blijf dicht bij jezelf!
Er zijn zoveel goeroes, consultants én businesspartners die zeggen dat alles anders moet, dat klanten alles digitaal willen, dat alles efficiënter en goedkoper moet. Je zou het zomaar gaan geloven. En ik zie ook echt wel dat die supermakkelijke digitale platforms met AI-bots er een keer gaan komen. De vraag is alleen of dat onze concurrenten zijn, of anders gezegd, of de klanten van die platforms ons soort klanten zijn.
Ik heb het via het thuisfront van dichtbij in de reiswereld zien gebeuren: in de strijd om de online klant probeerden de meeste reisbureaus sneller, digitaler en goedkoper te worden, maar bleven trager, fysieker en duurder dan de digitale nieuwkomers. En tegelijk werden ze minder persoonlijk en minder behulpzaam voor hun eigen klanten, die dat juist altijd zo belangrijk hadden gevonden.
Gelukkig hoor ik binnen onze vereniging nog steeds, en misschien wel meer dan ooit, vooral adviseurs die gepassioneerd uitdragen wat ons advies waardevol maakt: de persoonlijke aandacht en het maatwerk.
En om nog even bij die passie voor hun klanten te blijven, denk ik dat daar een andere grote uitdaging ligt: Hoe vinden we de mogelijkheden om al die mensen te helpen die zo gebaat zijn bij meer advies over hun financiën en die daar om welke reden dan ook geen gebruik van maken?
Commercieel is het niet eens zo’n boeiende vraag voor de meeste advieskantoren: ze hebben het meer dan druk genoeg met hun huidige klanten. Maar maatschappelijk zie ik het veel adviseurs aan het hart gaan: al die mensen, met al hun inkomensrisico’s, hun tekortschietende oudedagsvoorzieningen, hun gebrek aan grip op de eigen financiële situatie. En alles wat ze krijgen zijn informatieve websites, digitale tooltjes en algemene adviezen. Dat kan zoveel beter. Maar de mogelijkheden om hier als aanbieders en adviseurs samen de schouders onder te zetten worden door de regels behoorlijk ingeperkt.
Welke afscheidsboodschap heb je voor financieel adviseurs?
Blijf vooral de trots op je vak uitdragen. Advies is zo belangrijk voor huishoudens en bedrijven. Omdat ze financiële vragen anders voor zich uit blijven schuiven. Of omdat ze te lief voor zichzelf zijn. Of omdat ze de complexiteit van hun eigen financiën niet echt doorgronden, Of omdat ze financiële producten niet begrijpen. Of omdat ze weerloos zijn tegenover onpersoonlijke banken en verzekeraars. Of omdat ze te gevoelig zijn voor marketingverhalen en influencers. Of een combinatie hiervan. Dan is een professional aan je zijde niet alleen makkelijk, maar ronduit noodzakelijk. En dat kan niet duidelijk genoeg verteld en gezien worden.
En blijf elkaar opzoeken. Ik heb ondernemers zoveel van elkaar zien leren doordat ze gewoon met elkaar in gesprek gaan. En misschien meer nog dan dat ik ze heb zien leren, heb ik ze besluiten zien nemen, nadat ze bij collega’s het comfort vonden om een spannende afslag te nemen of zelfs een nieuwe weg in te slaan. En dat mis je als het beeldscherm je belangrijkste venster op de wereld is.
En vooruit dan, omdat het ook niet geloofwaardig is als ik dit niet zeg: blijf je verenigen. Samen sta je zo veel sterker! En doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor je klanten.
En als allerlaatste? Ga zo vaak mogelijk naar het theater, bijvoorbeeld De Hofnar in Valkenswaard.
Joerie van Looij stopt per 1 juni als hoofd Communicatie bij Adfiz. Na bijna 20 jaar met passie gewerkt te hebben aan een sterke positie voor onafhankelijk financieel adviseurs maakt hij de stap naar de culturele sector. Hij wordt directeur van het theater De Hofnar in zijn woonplaats Valkenswaard.
Reactie toevoegen
Meer over
VVP Ondernemersdag 2025 praktijktips Bas van der Veldt: meer verdienen in minder uren
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op donderdagmiddag 25 september naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Bas van der...
Uniform uitvraagformulier WGA ERD geactualiseerd
Adfiz heeft het uitvraagformulier WGA ERD bijgewerkt op basis van de cijfers en gegevens per 1 juli 2025. Het formulier is ook voor niet-leden van Adfiz beschikbaar....
Dagvoorzitter VVP Ondernemersdag Henk Jansen over uitdagingen: data je grootste asset
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op donderdagmiddag 25 september naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Henk Jansen (Bright...
Meer tijd voor advies: werk slimmer met klantmomenten
(Partner in kennis Nh1816 in VVP-special Business Support 2025) Als onafhankelijk adviseur zet jij je dagelijks in voor je klanten of ben je dagelijks in de weer...
(Uit VVP-special Business Support 2025) “Het gaat niet om hoeveel polissen je verkoopt. Het gaat om impact maken in iemands leven. Dát is waar we...
(Richard Meinders, SVC Groep en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP-special Business Support 2025) Ontwikkel een duidelijke visie en koppel hier strategische doelen...
Inspelen op juridische uitdagingen
(Robin van Beem, BrandMR en lid VVP Ondernemerspanel in VVP-special Business Support 2025) Financieel adviseurs opereren in een snel veranderende wereld. Zij hebben...
Overleven in een veranderende markt
(Edwin Bosma, BHB Dullemond en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP-special Business Support 2025) Hoe kleine en middelgrote intermediairs zich kunnen blijven onderscheiden...
(Uit VVP 2-2025) Maar liefst 34 spotters hebben 164 topkantoren aangedragen voor de longlist van de vernieuwde VVP Advies Award. Tijdens de spottersbijeenkomst...
Is jouw organisatie al AI-geletterd?
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...