Kaag: verzekeraar hoeft niet altijd aangifte te doen van verzekeringsfraude

Opsporing verzekeringsfraude

“Het kabinet heeft er begrip voor dat verzekeraars niet in alle situaties (van verzekeringsfraude, red.) overgaan tot aangifte, maar een afweging maken op basis van proportionaliteit.” Dat schrijft minister Kaag in antwoord op Kamervragen. De vragen zijn gesteld naar aanleiding van berichtgeving ‘Nederlandse verzekeraars spelen voor aanklager en rechter tegelijk’.

De minister gaat in de antwoorden niet in op het feit dat verzekeraars volgens Kifid mensen soms ten onrechte van verzekeringsfraude betichten en dat het klachteninstituut verzekeraars (en banken) frauderegistraties regelmatig laat verkorten of terug draaien. Kaag gelooft ook niet dat er door de handelwijze uninsurables ontstaan. Kaag: “Ik volg nauwgezet de ontwikkelingen rondom potentiële onverzekerbaarheid, om waar nodig op te treden. Vooralsnog zie ik echter geen aanleiding om op dit onderwerp nieuwe regulering te introduceren of op andere wijze actief op te treden. Ik ben niet bekend met situaties waarin personen onterecht geheel onverzekerbaar zijn.”

Voldoende bewijs

De minister: “Ook wanneer een verzekeraar over gaat tot registratie en geen aangifte volgt, blijft het uitgangspunt dat de verzekeraar moet kunnen aantonen dat in voldoende mate vaststaat dat de gedraging de kwalificatie strafbaar feit kan dragen en dat voldoende bewijs van betrokkenheid tegen de betrokkene beschikbaar is.”

Kaag wijst er op dat er geen verplichting bestaat tot het doen van aangifte. De minister: “Een verzekeraar zal in principe aangifte doen als volgens hem in voldoende mate vaststaat dat een persoon betrokken is bij een gedraging die een bedreiging vormt, vormde of kan vormen voor de (financiële) belangen van klanten en/of medewerkers van de verzekeraar, voor de verzekeraar zelf, of voor de integriteit van de financiële sector. In sommige situaties gebeurt dat, in overleg met het OM, niet (meteen). In zaken waar sprake lijkt van het in georganiseerd verband op grote schaal misbruik maken van het stelsel van financiële dienstverlening, bepaalt de verzekeraar conform het PIFI (Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen) in overleg met het OM op welk moment de verzekeraar het beste aangifte kan doen en bij welke opsporingsinstantie dat het meest effectief is. Bij klachtmisdrijven zoals het schenden van geheimen kan alleen het slachtoffer aangifte doen, niet de verzekeraar. Verder is in het PIFI bepaald dat verzekeraars het proportionaliteitsbeginsel in acht moeten houden bij de keuze om over te gaan tot aangifte van een strafbaar feit. De verzekeraar maakt deze afweging en legt deze vast.”

Registratie

Kaag: “In 2021 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) geconcludeerd dat behoorlijke en zorgvuldige gegevensverwerking (door verzekeraars, red.) binnen de wettelijke eisen aannemelijk is. Ik deel dus niet met u dat fraudeurs pas op een lijst moeten kunnen komen nadat de rechter of een andere onafhankelijke instantie naar het bewijs heeft gekeken.”

Kaag ziet geen reden om de maximale registratietermijn van acht jaar te veranderen. De minister: “De bewaartermijn in het incidentenwaarschuwingssysteem is in beginsel acht jaar, tenzij zich een nieuwe aanleiding voordoet om de betrokkene te registreren. De bewaartermijn van acht jaar sluit aan bij de termijn die wettelijk is vastgelegd voor de mededelingsplicht inzake het strafrechtelijk verleden van een potentiële verzekeringnemer. Volgens de AP is dit een lange bewaartermijn, maar wordt de termijn wel genuanceerd door een proportionaliteitstoets bij opname in het register en een proportionaliteitstoets voor de vaststelling van de bewaartermijn in de specifieke situatie. De AP oordeelt derhalve dat dit protocol proportioneel is tot het te bereiken doel. Het kabinet hecht aan dit oordeel van de AP en heeft geen aanleiding om hier anders over te denken.”

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verzekeringnemer ten onrechte gemeld bij fraudeloket

Verzekeringnemer ten onrechte gemeld bij fraudeloket

(Rechtspraak) ABN Amro Schadeverzekeringen heeft in 2006 onrechtmatig gehandeld jegens een verzekeringnemer door zijn gegevens bij het fraudeloket van het Verbond...

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Van de 12.000 vastgestelde fraudegevallen per jaar wordt momenteel een kleine 5.000 geregistreerd in het externe verwijzingsregister (EVR). Het aantal klanten dat...

“Verzekeraars registreren steeds meer mensen als fraudeur, niet altijd terecht”

“Verzekeraars registreren steeds meer mensen als fraudeur, niet altijd terecht”

Verzekeraars registreren steeds meer klanten als fraudeur. Op dit moment staan er zo'n 18.200 vermeld in een frauderegister. Het leeuwendeel staat daar terecht in...

Onder fraudeurs steeds meer ondernemers

Onder fraudeurs steeds meer ondernemers

Verzekeraars betrapten vorig jaar zo'n 13.000 mensen op het plegen van fraude met verzekeringen. In totaal probeerden zij voor ruim 85 miljoen euro te frauderen....

Kifid Kennis over registraties in geval van fraude

Kifid Kennis over registraties in geval van fraude

Op Kifid Kennis zijn drie nieuwe kennisdocumenten over registratie door een financiële dienstverlener in geval van fraude te vinden. Kifid: “Consumenten...

Meer verzekeringsfraude door bedrijven in coronacrisis

Meer verzekeringsfraude door bedrijven in coronacrisis

Er is een behoorlijke toename van bijna 40 procent zichtbaar in het aantal bedrijven dat in 2020 betrokken was bij verzekeringsfraude....

Verzekeraars krijgen vergunning om fraude-info te delen

Verzekeraars krijgen vergunning om fraude-info te delen

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft bekend gemaakt dat aan ruim 160 financiële instellingen, waaronder 80 verzekeraars, een vergunning is verleend om...

Achttien procent claims bevat element van fraude

Achttien procent claims bevat element van fraude

Verzekeraars die meededen aan wereldwijd onderzoek door FRISS geloven dat momenteel achttien procent van alle claims een element van fraude, overdrijving of misleiding...

Aantal bewezen verzekeringsfraudes in 2019 bijna verdubbeld

Aantal bewezen verzekeringsfraudes in 2019 bijna verdubbeld

Het aantal bewezen verzekeringsfraudes is in 2019 bijna verdubbeld. In 2019 ontdekten verzekeraars 22.376 fraudezaken, tegen 12.879 zaken in 2018. Hiermee voorkwamen...

Lik-op-stuk-beleid levert één miljoen op

Lik-op-stuk-beleid levert één miljoen op

SODA, de organisatie die namens verzekeraars een standaard schadevergoeding van 532 euro verhaalt op fraudeurs, heeft sneller dan verwacht de grens van één...