Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt
"2035 zal de tijd zijn van ‘one click away’: alles kan overal en direct, interactief en digitaal. Kredietverstrekkers zullen hier zo veel mogelijk naar toewerken; het kredietproces zal verder worden gedigitaliseerd en meer gepersonaliseerd en interactiever worden." Aldus de AFM in een schets van de kredietverleningssector in 2035, specifiek voor hypothecair en consumptief krediet. De verkenning is een handreiking voor een dialoog met de sector en stakeholders.
Ook, meent de AFM, kan de ontwikkeling van AI een steeds grotere rol gaan vervullen in het klantcontact: "Aanvankelijk ter ondersteuning van de adviseur. Maar mogelijk kan AI de klant gaan helpen bij het zelfstandig afleggen van de klantreis, via bijvoorbeeld een online hypotheekportaal. De adviseur staat vervolgens stand-by als de klant hulp nodig heeft. Technologie biedt mogelijkheden om de klant vervolgens ook gerichter te volgen in de periode na afsluiting van het krediet, zodat men beter kan anticiperen op veranderende omstandigheden en grote levensgebeurtenissen."
Digitale hypotheekvergelijker
Digitalisering kan volgens de AFM de mogelijkheid creëren van een digitale hypotheekvergelijker. "Naast het intermediaire kanaal zou ook een digitale hypotheekvergelijker een belangrijkere rol kunnen gaan
spelen. Zo’n vergelijker kan naast de rentepercentages ook alle hypotheekvoorwaarden naast elkaar leggen; op basis daarvan volgt advies of informatie aan de klant. Krijgt de digitale hypotheekvergelijker toegang tot de brondata van een oriënterende consument, dan kan de vergelijker veel specifieker vergelijken en het resultaat aan de consument voorleggen."
Ook risico's
De AFM: "Voor consumenten zal verdere digitalisering drempelverlagend werken en het gebruiksgemak verhogen. Dit geeft positieve effecten, zoals vroegtijdige signalering van betaalproblemen en laagdrempelige betaaloplossingen. Maar ook negatieve effecten, zoals schuldgewenning, mogelijke uitsluiting van klanten door fijnmazigere data-analyses en privacy-kwesties. Vanuit het principe ‘klantbelang centraal’ staat voor de AFM het belang van een adequate beheersing van de risico’s voorop. Tegelijkertijd blijven we oog houden voor de kansen van digitalisering voor verbetering van de kwaliteit van en de toegang tot financiële dienstverlening voor consumenten. Dat vraagt om een balans tussen het geven van ruimte voor het benutten van deze kansen en het mitigeren van mogelijke risico’s. Tegen deze achtergrond gaan we de komende jaren nadrukkelijk aandacht besteden aan een aantal vraagstukken die uit deze verkenning naar voren komen.
"Een eerste vraagstuk gaat over instant credit. Want snel een krediet kunnen afsluiten kan leiden tot een geleidelijke cultuuromslag van ‘krediet is de uitzondering’ naar ‘krediet is de norm’. Een tweede vraagstuk is hoe de consument kan worden beschermd tegen risico’s op uitsluiting van kredietverlening, zonder dat dit ten koste gaat van kansen op grotere toegankelijkheid. Een derde vraagstuk gaat over de risico’s van personalisering van het kredietaanbod. Dit kan leiden tot risico’s op tweedeling en ongelijke behandeling onder consumenten. Een vierde vraagstuk betreft het toezicht op een steeds complexer en meer verweven ecosysteem rondom kredietverstrekking. En tot slot: een aantal technologische trends vergt ook het nadenken over hoe deze zich verhouden tot bestaande wet- en regelgeving op het vlak van gedragstoezicht en privacy."
Reactie toevoegen
Meer over
Banken en verzekeraars kunnen gedragsexpertise breder inzetten
Uit een AFM-verkenning blijkt dat het belang van gedragsexpertise binnen verzekeraars en banken groeit. Ze hebben gedragsexperts met uiteenlopende achtergronden...
Technologie als troef: kansen voor het intermediair
(Jack Vos, Onesurance, in katern Bijzondere en nieuwe risico's, VVP 2-2025) De verzekeringssector digitaliseert in rap tempo. Nieuwe spelers, vaak insurtechs,...
Vertrouwen is goed, controle is beter
Elke financieel dienstverlener kan onbedoeld of zonder het te beseffen bij hypotheekfraude betrokken raken. Aldus de AFM eerder deze week (zie ook het bericht 'Voorkomen...
AFM: "Voorkomen hypotheekfraude vraagt alertheid financieel dienstverleners"
De AFM ontvangt in toenemende mate signalen die wijzen op hypotheekfraude. Elke financieel dienstverlener kan hier, ook onbedoeld of zonder het te beseffen,...
Maatwerkverzoeken binnen volmachtketen volledig digitaal
Sector Orange introduceert een applicatie die het volledige proces rondom maatwerkverzoeken binnen de volmachtketen digitaliseert. Wanneer maatwerkverzoeken leiden...
Digitale lessen en kansen voor het adviesvak
De verzekeringssector digitaliseert in rap tempo. Nieuwe spelers, vaak insurtechs, brengen technologie die processen vereenvoudigt en klantcontact verbetert. Sommige...
VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"
De nieuwe pensioenregels vergroten het risico voor nabestaanden. De AFM waarschuwde hier al voor in haar rapport 'Sector in beeld Pensioenen' (mei 2025) en verder...
Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving
De AFM moedigt de sector aan te bepalen welke drempels niet te laag mogen worden om impulsgedrag op risicovolle momenten te voorkomen en Gen Z actief te betrekken...
AFM-webinar voor financieel dienstverleners
De AFM organiseert 26 juni een webinar voor financieel dienstverleners waarin zij ingaat op belangrijke wettelijke normen voor bedrijfsvoering. De toezichthouder:...
Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt
"Het gedrag van kredietverstrekkers, adviseurs en taxateurs moet voorkomen dat de woningmarkt verder oververhit raakt." Aldus de AFM in haar jongste Rapportage Financiële...