Karin Jakobsen likes & unlikes
"Transparantie is op veel fronten nog ver te zoeken", zegt Karin Jakobsen (financieel directeur en mede-oprichter van BrightPensioen) in de rubriek Like & Unlike van VVP Online.
Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?
Karin Jakobsen: "Je ziet veel innovatie de sector insluipen. Het merendeel gebeurt nog onderhuids, zoals bijvoorbeeld op gebied van betalingen waar veel nieuwe(re) partijen zoals Adyen en Mollie actief zijn. Doordat veel van deze dienstverlening vroeger uitsluitend door banken werd geleverd, holt dit het verdienmodel van banken uit. En worden zij gedwongen te innoveren om zich nog te kunnen onderscheiden. Want zonder onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde heb je tegenwoordig geen bestaansrecht meer."
Wat kan er beter in de financiële sector?
"Transparantie is op veel fronten nog ver te zoeken. Allereerst blijft de gebruikelijke procentuele vergoeding voor de meeste consumenten een intransparante kostenpost. In het begin lijkt het weinig, maar na verloop van tijd loopt het flink in de papieren. Terwijl de dienstverlening hetzelfde blijft. Door een procentuele vergoeding te vragen, betaalt de dienstverlener zich uit het opgebouwde vermogen van de klant. Als de druk vanuit aandeelhouders op winstmaximalisatie hoog is moet er extra winst uit de pot van de deelnemer komen. Daarnaast zien we een tendens dat fondskosten steeds meer worden verborgen waardoor fondsen heel goedkoop lijken. De klant betaalt indirect voor de dienstverlening doordat de instelling zich bijvoorbeeld laat betalen door de dividendbelasting niet aan de klant terug te geven of door de aandelen te belenen terwijl de klant hiervoor het risico draagt, vaak zonder zich dit te realiseren."
Reactie toevoegen
Meer over
De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...
"Al te zeer wordt vakbekwaamheid als een pure kostenpost gezien en niet als een investering in de klant." Aldus Bart de Nie (directeur SEH) in de rubriek Like &...
Christian Bouter likes & unlikes
Veel adviseurs zijn online slecht vindbaar. Een gemiste kans, meent Christian Bouter (Advieskeuze.nl) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van...
"Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies." Aldus onderzoeker/consultant...
Ruud van der Wal likes & unlikes
"Er waait inmiddels weer een positieve en optimistische sfeer door de branche." Dat zegt Ruud van der Wal, manager intermediaire distributie bij Monuta, in de rubriek...
Marieke van Zuien likes & unlikes
"In mijn ogen is er een frisse, vooruitkijkende mindset nodig om weer lucht in het systeem te krijgen en ruimte te maken." Dat zegt Marieke van Zuien (Chief Commercial...
Annemieke Postema likes & unlikes
Deze keer in de VVP-rubriek Like & Unlike Annemieke Postema van Maan Financieel Advies uit Utrecht. "Helaas hebben veel verzekeraars besloten de levensverzekeringsproducten...
Indra Frishert likes & unlikes
"Het kan echt anders, en dat is zo gaaf om te zien!" Dat schrijft Indra Frishert (Dazure) in de rubriek Like & Unlike. In deze nieuwe rubriek in de woensdageditie...
Jeroen Wolfsen likes & unlikes
Deze keer in de rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP: directeur en oprichter Jeroen Wolfsen van MoneyWise. "Goed dat klanten kritischer worden en...
Jan van de Veen likes & unlikes
In de nieuwe rubriek Like & Unlike in de VVP-nieuwsbrief dit keer volmachtconsultant Jan van de Veen (JV Impuls). "Het vertrouwen tussen volmachtgevers en volmachten...