Ken je vak! Adfiz: open norm transparantieregels geeft ruimte

Ken je vak! Adfiz

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Sinds 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten consumenten vóór het afsluiten van een nieuw contract informeren over de dienstverlening die ze van hun adviseur mogen verwachten en de hoogte van de provisie. Hoe en wanneer ze dat doen is – binnen de gestelde kaders – vormvrij.

Om adviseurs te helpen bij het implementeren van actieve provisie-transparantie heeft Adfiz vol ingezet op goede en praktische ondersteuning. De tools en hulpmiddelen die de brancheorganisatie heeft ontwikkeld zijn terug te vinden in het kennisportaal (adfiz.nl/transparantie). Deze zijn in april en mei tijdens zes bijeenkomsten door het land uitgebreid toegelicht. Tijdens deze bijeenkomsten – die door ruim 600 adviseurs zijn bezocht – bleek niet alleen dat adviseurs nog veel vragen hebben, maar ook dat er een grote variatie is in ideeën en zienswijzen over hoe de transparantie-eisen in de onderneming te implementeren.

Adfiz heeft zich steeds hard gemaakt voor een uitvoerbare wetgeving die het mogelijk maakt dat ieder kantoor de transparantie zo kan vormgeven dat het past bij de werkwijze van het kantoor en de al bestaande communicatie met de klanten. Die wetgeving ligt er nu, en dat maakt allerlei modellen mogelijk. Zoals de mogelijkheid om het op de offerte te plaatsen vlak voor af sluiten. Maar ook de keuze een indicatie van het te verwachten bedrag te geven als de adviseur het gesprek met de klant wil voeren voordat hij echt aan het werk gaat.

Vanzelfsprekend kunnen kantoren hier ook in variëren, afhankelijk van het specifieke klant contact. Zo werd tijdens de bijeenkomsten meermaals aangehaald dat een gesprek op kantoor een totaal andere dynamiek heeft dan een verzoek per mail of het bekende urgente telefoontje vlak voor de klant bij de dealer in zijn net gekochte auto wil stappen. Die laatste situatie maakte ook duidelijk dat de ‘offerte-oplossing’ weliswaar in veel situaties efficiënt is, maar niet altijd mogelijk. Daarnaast bestaat het risico dat klanten bij de offerte opeens met vragen komen over de kosten en wat ze daar allemaal voor krijgen wanneer te zwaar wordt geleund op transparantie in de offerte.

Grote winst

Kortom, adviseurs, klanten en situaties verschillen. Daarom is het zo belangrijk dat het niet altijd exact hoeft te zijn en dat adviseurs de ruimte hebben om het zo in te richten dat het past bij hun werkwijze en klanten. Dat kan op verschillende manieren en dat is grote winst. Het algemene advies is goed te bedenken hoe je dit voor jouw kantoor wilt inrichten en de keuzes die je daarbij maakt vast te leggen in beleid. Adfiz heeft hiervoor een model.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wisselwerking tussen mens en machine

Wisselwerking tussen mens en machine

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...

Praktijkvoorbeelden business innovation

Praktijkvoorbeelden business innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...

Adfiz: niet reëel te denken dat actieve provisietransparantie tegen te houden was

Adfiz: niet reëel te denken dat actieve provisietransparantie tegen te houden was

"Ja", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcloumn, "provisietransparantie is er na zeven jaar soebatten inderdaad gekomen. En nee, dat hebben we...

Advieshelden winnen altijd

Advieshelden winnen altijd

(Rubriek Actueel op de korrel, VVP 4-2024) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP onderzoekt het elk nummer in de rubriek ‘actueel op de korrel’....

Rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

Rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...

Adfiz ontwikkelt diensten- en communicatiepakket 'Financieel Fitte Werknemers'

Adfiz ontwikkelt diensten- en communicatiepakket 'Financieel Fitte Werknemers'

Als onderdeel van het werkprogramma Duurzame Ontwikkeling heeft Adfiz het bureau Ecoridders gevraagd om voor leden een praktisch diensten- en communicatiepakket...

Adfiz publiceert positionpaper over sleutelrol adviseurs Nederlands zorgverzekeringsstelsel

Adfiz publiceert positionpaper over sleutelrol adviseurs Nederlands zorgverzekeringsstelsel

De Commissie Zorg & Inkomen van Adfiz publiceert het 'Positionpaper Sleutelrol van de verzekeringsadviseur in het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel'. Hierin...

Adfiz in Advies in Cijfers 2024-2025: adviesdrempels slechten

Adfiz in Advies in Cijfers 2024-2025: adviesdrempels slechten

Op de website van Adfiz is de publicatie Advies in Cijfers 2024-2025 verschenen. Advies in Cijfers is een jaarlijkse publicatie van de adviseursorganisatie, waarin...

Antoon Bosma, oud-voorzitter NBvA, overleden

Antoon Bosma, oud-voorzitter NBvA, overleden

Op 26 augustus overleed Antoon Bosma, oud-voorzitter van de NBvA (later met de NVA opgegaan in Adfiz).  Bosma is 83 jaar geworden. De crematieplechtigheid zal...

Volop discussie over VVP-bericht 'Provisie hoort niet op de offerte van de verzekeraar'

Volop discussie over VVP-bericht 'Provisie hoort niet op de offerte van de verzekeraar'

Het VVP-bericht 'Richard Meinders: provisie hoort niet op de offerte van de verzekeraar' van 19 juli 2024 heeft veel reacties losgemaakt. Meinders  schreef...