Ken je vak! Adfiz: open norm transparantieregels geeft ruimte
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Sinds 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten consumenten vóór het afsluiten van een nieuw contract informeren over de dienstverlening die ze van hun adviseur mogen verwachten en de hoogte van de provisie. Hoe en wanneer ze dat doen is – binnen de gestelde kaders – vormvrij.
Om adviseurs te helpen bij het implementeren van actieve provisie-transparantie heeft Adfiz vol ingezet op goede en praktische ondersteuning. De tools en hulpmiddelen die de brancheorganisatie heeft ontwikkeld zijn terug te vinden in het kennisportaal (adfiz.nl/transparantie). Deze zijn in april en mei tijdens zes bijeenkomsten door het land uitgebreid toegelicht. Tijdens deze bijeenkomsten – die door ruim 600 adviseurs zijn bezocht – bleek niet alleen dat adviseurs nog veel vragen hebben, maar ook dat er een grote variatie is in ideeën en zienswijzen over hoe de transparantie-eisen in de onderneming te implementeren.
Adfiz heeft zich steeds hard gemaakt voor een uitvoerbare wetgeving die het mogelijk maakt dat ieder kantoor de transparantie zo kan vormgeven dat het past bij de werkwijze van het kantoor en de al bestaande communicatie met de klanten. Die wetgeving ligt er nu, en dat maakt allerlei modellen mogelijk. Zoals de mogelijkheid om het op de offerte te plaatsen vlak voor af sluiten. Maar ook de keuze een indicatie van het te verwachten bedrag te geven als de adviseur het gesprek met de klant wil voeren voordat hij echt aan het werk gaat.
Vanzelfsprekend kunnen kantoren hier ook in variëren, afhankelijk van het specifieke klant contact. Zo werd tijdens de bijeenkomsten meermaals aangehaald dat een gesprek op kantoor een totaal andere dynamiek heeft dan een verzoek per mail of het bekende urgente telefoontje vlak voor de klant bij de dealer in zijn net gekochte auto wil stappen. Die laatste situatie maakte ook duidelijk dat de ‘offerte-oplossing’ weliswaar in veel situaties efficiënt is, maar niet altijd mogelijk. Daarnaast bestaat het risico dat klanten bij de offerte opeens met vragen komen over de kosten en wat ze daar allemaal voor krijgen wanneer te zwaar wordt geleund op transparantie in de offerte.
Grote winst
Kortom, adviseurs, klanten en situaties verschillen. Daarom is het zo belangrijk dat het niet altijd exact hoeft te zijn en dat adviseurs de ruimte hebben om het zo in te richten dat het past bij hun werkwijze en klanten. Dat kan op verschillende manieren en dat is grote winst. Het algemene advies is goed te bedenken hoe je dit voor jouw kantoor wilt inrichten en de keuzes die je daarbij maakt vast te leggen in beleid. Adfiz heeft hiervoor een model.
Reactie toevoegen
Meer over
Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld
Joerie van Looij stopt per 1 juni als hoofd Communicatie bij Adfiz. Na bijna 20 jaar met passie gewerkt te hebben aan een sterke positie voor onafhankelijk financieel...
Adfiz roept kabinet op de aangetoonde regeldruk aan te pakken
"Van de onderwerpen die voor onze sector in het rapport aan de orde komen, vragen wij het kabinet om als eerste de dubbele PE-eis en de stapeling van verplichte...
De negatieve cirkel doorbreken
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Mijn oproep aan de sector, maar ook richting politici, beleidsmakers, regelgevers, consumentenorganisaties...
Veranderende risico's door circulaire economie: een verkenning
(Adfiz en INSVER in VVP-special Duurzaam Advies 2025) De circulaire economie zal steeds meer terrein winnen als antwoord op klimaatverandering, schaarste van grondstoffen...
Adfiz: update overzicht klimaatrisico’s in polisvoorwaarden
Adfiz heeft in het kennisportaal Klimaatrisico's de polisvoorwaarden bijgewerkt van een aantal schadeverzekeringen. "Polisvoorwaarden van opstal- en inboedelverzekeringen...
Nieuwe medewerkers vinden, het kan wél
"Goede collega's aantrekken is voor een groot deel iets wat je zelf in de hand hebt. Je moet het écht willen, doen en blijven doen, want het komt niet vanzelf...
Adfiz en INSVER ontwikkelen nieuwe verduurzamingstools
Adfiz en INSVER hebben twee nieuwe praktische tools ontwikkeld ter ondersteuning van de verduurzaming van de eigen bedrijfsvoering. Met de tool Stappenplan kan...
Tijdens een extra online Algemene Ledenvergadering is Willeke van de Weerd-Schreuder, algemeen directeur van Ecclesia, benoemd als nieuw bestuurslid van Adfiz. Van...
VVP-special Duurzaam Advies 2025: maak vandaag al het verschil!
De VVP-special Duurzaam Advies 2025 barst uit zijn voegen van concrete praktijktips en tools om consument en ondernemer te kunnen bijstaan met duurzaam advies én...
Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging
(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...