Ken je vak! Adfiz: open norm transparantieregels geeft ruimte
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Sinds 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten consumenten vóór het afsluiten van een nieuw contract informeren over de dienstverlening die ze van hun adviseur mogen verwachten en de hoogte van de provisie. Hoe en wanneer ze dat doen is – binnen de gestelde kaders – vormvrij.
Om adviseurs te helpen bij het implementeren van actieve provisie-transparantie heeft Adfiz vol ingezet op goede en praktische ondersteuning. De tools en hulpmiddelen die de brancheorganisatie heeft ontwikkeld zijn terug te vinden in het kennisportaal (adfiz.nl/transparantie). Deze zijn in april en mei tijdens zes bijeenkomsten door het land uitgebreid toegelicht. Tijdens deze bijeenkomsten – die door ruim 600 adviseurs zijn bezocht – bleek niet alleen dat adviseurs nog veel vragen hebben, maar ook dat er een grote variatie is in ideeën en zienswijzen over hoe de transparantie-eisen in de onderneming te implementeren.
Adfiz heeft zich steeds hard gemaakt voor een uitvoerbare wetgeving die het mogelijk maakt dat ieder kantoor de transparantie zo kan vormgeven dat het past bij de werkwijze van het kantoor en de al bestaande communicatie met de klanten. Die wetgeving ligt er nu, en dat maakt allerlei modellen mogelijk. Zoals de mogelijkheid om het op de offerte te plaatsen vlak voor af sluiten. Maar ook de keuze een indicatie van het te verwachten bedrag te geven als de adviseur het gesprek met de klant wil voeren voordat hij echt aan het werk gaat.
Vanzelfsprekend kunnen kantoren hier ook in variëren, afhankelijk van het specifieke klant contact. Zo werd tijdens de bijeenkomsten meermaals aangehaald dat een gesprek op kantoor een totaal andere dynamiek heeft dan een verzoek per mail of het bekende urgente telefoontje vlak voor de klant bij de dealer in zijn net gekochte auto wil stappen. Die laatste situatie maakte ook duidelijk dat de ‘offerte-oplossing’ weliswaar in veel situaties efficiënt is, maar niet altijd mogelijk. Daarnaast bestaat het risico dat klanten bij de offerte opeens met vragen komen over de kosten en wat ze daar allemaal voor krijgen wanneer te zwaar wordt geleund op transparantie in de offerte.
Grote winst
Kortom, adviseurs, klanten en situaties verschillen. Daarom is het zo belangrijk dat het niet altijd exact hoeft te zijn en dat adviseurs de ruimte hebben om het zo in te richten dat het past bij hun werkwijze en klanten. Dat kan op verschillende manieren en dat is grote winst. Het algemene advies is goed te bedenken hoe je dit voor jouw kantoor wilt inrichten en de keuzes die je daarbij maakt vast te leggen in beleid. Adfiz heeft hiervoor een model.
Reactie toevoegen
Meer over
Adfiz ontwikkelt diensten- en communicatiepakket 'Financieel Fitte Werknemers'
Als onderdeel van het werkprogramma Duurzame Ontwikkeling heeft Adfiz het bureau Ecoridders gevraagd om voor leden een praktisch diensten- en communicatiepakket...
Adfiz publiceert positionpaper over sleutelrol adviseurs Nederlands zorgverzekeringsstelsel
De Commissie Zorg & Inkomen van Adfiz publiceert het 'Positionpaper Sleutelrol van de verzekeringsadviseur in het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel'. Hierin...
Adfiz in Advies in Cijfers 2024-2025: adviesdrempels slechten
Op de website van Adfiz is de publicatie Advies in Cijfers 2024-2025 verschenen. Advies in Cijfers is een jaarlijkse publicatie van de adviseursorganisatie, waarin...
Antoon Bosma, oud-voorzitter NBvA, overleden
Op 26 augustus overleed Antoon Bosma, oud-voorzitter van de NBvA (later met de NVA opgegaan in Adfiz). Bosma is 83 jaar geworden. De crematieplechtigheid zal...
Volop discussie over VVP-bericht 'Provisie hoort niet op de offerte van de verzekeraar'
Het VVP-bericht 'Richard Meinders: provisie hoort niet op de offerte van de verzekeraar' van 19 juli 2024 heeft veel reacties losgemaakt. Meinders schreef...
Adfiz: "BAZ goed doordacht geheel"
Adfiz betitelt het Wetsvoorstel basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ) als een goed doordacht geheel. In haar reactie op de internetconsultatie...
Richard Meinders: provisie hoort niet op de offerte van de verzekeraar
"Inmiddels bereiken mij signalen dat verzekeraars de provisie die zij aan de tussenpersoon betalen gaan vermelden op de offerte. Hiermee trekken verzekeraar mijns...
Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd en fors afgeslankt
Het uniform uitvraagformulier WGA-ERD is weer geactualiseerd en tegelijkertijd handzamer gemaakt. Adfiz: "In de loop der jaren zijn er de nodige toevoegingen gedaan...
"Waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen"
In zijn nieuwe maandcolumn fileert Adfiz-directeur een aantal misvattingen over financieel adviseurs. Daaronder "het waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk...
(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Adviseurs moeten consumenten per 1 juli 2024 vóór het afsluiten van een nieuw contract...