Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG

(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële dienstverlening biedt talloze kansen en mogelijkheden. Maar hiermee komen ook verantwoordelijkheden. Vooral als het gaat om de bescherming van persoonsgegevens.
De mogelijkheden van AI lijken onbeperkt. Van geautomatiseerde risicobeoordelingen tot gepersonaliseerd financieel advies. Hoe fijn is het om documenten, gespreksnotities en -verslagen in bij voorbeeld ChatGPT te gooien en er een adviesrapport op maat uit te krijgen? Ik zie de voordelen er zeker van in, maar ik wil je toch even wijzen op wat aandachtspunten. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt zoals je weet strikte eisen aan hoe persoonsgegevens worden verwerkt.
Een van de kernprincipes van de AVG is transparantie. Als je AI gebruikt om klantgegevens te analyseren of adviezen te genereren, moeten klanten weten wat er met hun gegevens gebeurt. Dit betekent dat je duidelijk moet communiceren welke data je verzamelt, hoe je die data verwerkt en met welk doel. Dit ligt vast in een privacyverklaring. Hierin een vage verwijzing opnemen naar ‘data-analyse’ is niet ge noeg. Klanten moeten goed begrijpen dat AI een rol speelt in het verwerken van hun gegevens.
Daarnaast is toestemming cruciaal. De AVG vereist dat klanten expliciet toestemming geven voor het verwerken van hun persoonsgegevens. Vooral wanneer gevoelige data worden verwerkt. AI-systemen kunnen snel grote hoeveelheden data analyseren, maar het is belang rijk dat je alleen die data gebruikt waarvoor de klant toestemming heeft gegeven. Houd er ook rekening mee dat deze toestemming altijd door klanten ingetrokken kan worden.
AI heeft de kracht om waardevolle inzichten te bieden. Maar hoe meer data je verzamelt, hoe groter het risico op schending van de AVG. Het principe van data minimalisatie houdt in dat je alleen gegevens verzamelt die strikt noodzakelijk zijn voor het doel dat je voor ogen hebt. Overweeg of je echt al die klantgegevens nodig hebt voor je AI-analyse, of dat het ook met minder data kan. Dit vermindert niet alleen het risico op inbreuken, maar toont daarnaast aan dat je zorgvuldig en verantwoordelijk met klantgegevens omgaat.
Ethische vragen
AI brengt ook ethische vragen met zich mee. Het gevaar bestaat dat AIbeslissingen, hoe objectief ze ook lijken, toch vooringenomen zijn door de data waarmee het systeem is getraind. Als adviseur is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de AI-systemen die je inzet eerlijk en transparant zijn. Dit betekent dat je de uitkomsten van AI-beslissingen kritisch moet beoordelen en waar nodig menselijke tussenkomst moet inschakelen.
‘Respecteer ook bij AI de privacy van je klanten’
Kortom, AI is een krachtig hulpmiddel, maar al leen als je je bewust blijft van de grenzen die de AVG stelt. Wees transparant, respecteer de privacy van je klanten, en neem je ethische ver antwoordelijkheid serieus. Want in de wereld van AI is het niet alleen de technologie die telt, maar vooral hoe je deze inzet.
NB: Ja, deze column is geschreven met behulp van AI. Zonder gebruik van persoonsgegevens en met menselijke tussenkomst.
Reactie toevoegen
Meer over
ChatGPT’s aandachtspunten voor duurzaam financieel advies
(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) Duurzaam financieel advies vereist, aldus ChatGPT, een strategische en holistische benadering waarbij zowel financiële...
Positive Finance Day 2025: van onderstroom naar bulderende rivier
De Positive Finance Day 2025 van MaatschapWij en Dazure maakte duidelijk dat de onderstroom in de samenleving op weg naar een groenere, gezondere en meer verbonden...
Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector
(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....
VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®
Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...
Generative AI in de verzekeringswereld: innovatie met de menselijke maat
"De opkomst van Generative AI (zoals ChatGPT met toegang tot eigen data) voelt als een radicale verandering binnen de verzekeringssector. Algoritmes genereren polisvoorwaarden,...
Nederlanders verwachten dat AI financiële transacties zal versnellen
Consumenten hebben hoge verwachtingen van AI in financiële dienstverlening. Zo verwacht 45 procent van de Nederlanders, waaronder 64 procent van de Gen...
Webinar: hoe zet je AI praktisch in als verzekeringsadviseur?
WeGroup verzorgt op 6 maart vanaf 10 uur het webinar 'Hoe zet je AI praktisch in als verzekeringsadviseur?'.Aan bod komen onder meer large language models (hoe tools...
Ken je vak: Medewerkers Aandelenplan
(Rutger Westenburg, Westenburg Bedrijfsadvies, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Onlangs werd mij gevraagd: hoe kan ik mijn key medewerkers meer bij mijn bedrijf betrekken?...
Volop voer voor ondernemers in nieuwe VVP!
Financieel adviseurs dienen zich te ontwikkelen van volgers naar koplopers. Dat is de wens van hoofdredacteur Willem Vreeswijk – op 1 december 30 jaar bij...
Verantwoorde AI in de Adviespraktijk
(Ken je vak! VVP 4-5 2024) In dit vijfde deel van de serie ‘AI in de Adviespraktijk’ deelt Dennie van den Biggelaar, CTO van Onesurance.ai, inzichten...