Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG
(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële dienstverlening biedt talloze kansen en mogelijkheden. Maar hiermee komen ook verantwoordelijkheden. Vooral als het gaat om de bescherming van persoonsgegevens.
De mogelijkheden van AI lijken onbeperkt. Van geautomatiseerde risicobeoordelingen tot gepersonaliseerd financieel advies. Hoe fijn is het om documenten, gespreksnotities en -verslagen in bij voorbeeld ChatGPT te gooien en er een adviesrapport op maat uit te krijgen? Ik zie de voordelen er zeker van in, maar ik wil je toch even wijzen op wat aandachtspunten. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt zoals je weet strikte eisen aan hoe persoonsgegevens worden verwerkt.
Een van de kernprincipes van de AVG is transparantie. Als je AI gebruikt om klantgegevens te analyseren of adviezen te genereren, moeten klanten weten wat er met hun gegevens gebeurt. Dit betekent dat je duidelijk moet communiceren welke data je verzamelt, hoe je die data verwerkt en met welk doel. Dit ligt vast in een privacyverklaring. Hierin een vage verwijzing opnemen naar ‘data-analyse’ is niet ge noeg. Klanten moeten goed begrijpen dat AI een rol speelt in het verwerken van hun gegevens.
Daarnaast is toestemming cruciaal. De AVG vereist dat klanten expliciet toestemming geven voor het verwerken van hun persoonsgegevens. Vooral wanneer gevoelige data worden verwerkt. AI-systemen kunnen snel grote hoeveelheden data analyseren, maar het is belang rijk dat je alleen die data gebruikt waarvoor de klant toestemming heeft gegeven. Houd er ook rekening mee dat deze toestemming altijd door klanten ingetrokken kan worden.
AI heeft de kracht om waardevolle inzichten te bieden. Maar hoe meer data je verzamelt, hoe groter het risico op schending van de AVG. Het principe van data minimalisatie houdt in dat je alleen gegevens verzamelt die strikt noodzakelijk zijn voor het doel dat je voor ogen hebt. Overweeg of je echt al die klantgegevens nodig hebt voor je AI-analyse, of dat het ook met minder data kan. Dit vermindert niet alleen het risico op inbreuken, maar toont daarnaast aan dat je zorgvuldig en verantwoordelijk met klantgegevens omgaat.
Ethische vragen
AI brengt ook ethische vragen met zich mee. Het gevaar bestaat dat AIbeslissingen, hoe objectief ze ook lijken, toch vooringenomen zijn door de data waarmee het systeem is getraind. Als adviseur is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de AI-systemen die je inzet eerlijk en transparant zijn. Dit betekent dat je de uitkomsten van AI-beslissingen kritisch moet beoordelen en waar nodig menselijke tussenkomst moet inschakelen.
‘Respecteer ook bij AI de privacy van je klanten’
Kortom, AI is een krachtig hulpmiddel, maar al leen als je je bewust blijft van de grenzen die de AVG stelt. Wees transparant, respecteer de privacy van je klanten, en neem je ethische ver antwoordelijkheid serieus. Want in de wereld van AI is het niet alleen de technologie die telt, maar vooral hoe je deze inzet.
NB: Ja, deze column is geschreven met behulp van AI. Zonder gebruik van persoonsgegevens en met menselijke tussenkomst.
Reactie toevoegen
Meer over
De waarde van advies volgens ChatGPT
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat is de waarde van financieel advies? VVP vroeg het aan ChatGPT. Dit soort generatieve kunstmatige intelligentie...
Ken je vak! Wartaal: prolongeren
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...
(Uit Ken je vak!, VVP 3-2024) In dit derde deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe integreer je AI in een bestaand IT-landschap?...
Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken
(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen...
Duurzame drager, lekker praktisch
(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....
IG&H opent (Gen)AI Experience Center
IG&H heeft het (Gen)AI Experience Center geopend, bedoeld om te inspireren en te demonstreren wat er allemaal in de praktijk mogelijk is met (generatieve) AI. Joost...
Zorgplicht reikt verder dan je denkt
(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...
Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?
(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...
(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...