Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG

Christel van Bommel

(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële dienstverlening biedt talloze kansen en mogelijkheden. Maar hiermee komen ook verantwoordelijkheden. Vooral als het gaat om de bescherming van persoonsgegevens.

De mogelijkheden van AI lijken onbeperkt. Van geautomatiseerde risicobeoordelingen tot gepersonaliseerd financieel advies. Hoe fijn is het om documenten, gespreksnotities en -verslagen in bij voorbeeld ChatGPT te gooien en er een adviesrapport op maat uit te krijgen? Ik zie de voordelen er zeker van in, maar ik wil je toch even wijzen op wat aandachtspunten. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt zoals je weet strikte eisen aan hoe persoonsgegevens worden verwerkt.

Een van de kernprincipes van de AVG is transparantie. Als je AI gebruikt om klantgegevens te analyseren of adviezen te genereren, moeten klanten weten wat er met hun gegevens gebeurt. Dit betekent dat je duidelijk moet communiceren welke data je verzamelt, hoe je die data verwerkt en met welk doel. Dit ligt vast in een privacyverklaring. Hierin een vage verwijzing opnemen naar ‘data-analyse’ is niet ge noeg. Klanten moeten goed begrijpen dat AI een rol speelt in het verwerken van hun gegevens.

Daarnaast is toestemming cruciaal. De AVG vereist dat klanten expliciet toestemming geven voor het verwerken van hun persoonsgegevens. Vooral wanneer gevoelige data worden verwerkt. AI-systemen kunnen snel grote hoeveelheden data analyseren, maar het is belang rijk dat je alleen die data gebruikt waarvoor de klant toestemming heeft gegeven. Houd er ook rekening mee dat deze toestemming altijd door klanten ingetrokken kan worden.

AI heeft de kracht om waardevolle inzichten te bieden. Maar hoe meer data je verzamelt, hoe groter het risico op schending van de AVG. Het principe van data minimalisatie houdt in dat je alleen gegevens verzamelt die strikt noodzakelijk zijn voor het doel dat je voor ogen hebt. Overweeg of je echt al die klantgegevens nodig hebt voor je AI-analyse, of dat het ook met minder data kan. Dit vermindert niet alleen het risico op inbreuken, maar toont daarnaast aan dat je zorgvuldig en verantwoordelijk met klantgegevens omgaat.

Ethische vragen

AI brengt ook ethische vragen met zich mee. Het gevaar bestaat dat AIbeslissingen, hoe objectief ze ook lijken, toch vooringenomen zijn door de data waarmee het systeem is getraind. Als adviseur is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de AI-systemen die je inzet eerlijk en transparant zijn. Dit betekent dat je de uitkomsten van AI-beslissingen kritisch moet beoordelen en waar nodig menselijke tussenkomst moet inschakelen.

‘Respecteer ook bij AI de privacy van je klanten’

Kortom, AI is een krachtig hulpmiddel, maar al leen als je je bewust blijft van de grenzen die de AVG stelt. Wees transparant, respecteer de privacy van je klanten, en neem je ethische ver antwoordelijkheid serieus. Want in de wereld van AI is het niet alleen de technologie die telt, maar vooral hoe je deze inzet.

NB: Ja, deze column is geschreven met behulp van AI. Zonder gebruik van persoonsgegevens en met menselijke tussenkomst.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Maak het simpeler

Maak het simpeler

(Uit VVP-special Business Support 2025) Een ‘simpel’ digitaal systeem waarmee elke digibeet uit de voeten kan. Dat is een van de wensen van Tim Klerx...

Behoefte aan écht blijft

Behoefte aan écht blijft

(Rubriek Actueel op de korrel, VVP 2-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP zoekt het weer uit in de rubriek ‘actueel op de korrel’....

Blinqx automatiseert met AI Schade het schadebeoordelingsproces

Blinqx automatiseert met AI Schade het schadebeoordelingsproces

Blinqx heeft een geïntegreerde AI-functionaliteit geïntroduceerd, die het proces van schadebeoordeling grotendeels automatiseert: AI Schade. De oplossing...

Digitale lessen en kansen voor het adviesvak

Digitale lessen en kansen voor het adviesvak

De verzekeringssector digitaliseert in rap tempo. Nieuwe spelers, vaak insurtechs, brengen technologie die processen vereenvoudigt en klantcontact verbetert. Sommige...

VVP 2-2025: behoefte aan écht blijft

VVP 2-2025: behoefte aan écht blijft

VVP 2-2025 biedt weer volop inspiratie en kennis aan financieel adviseurs, onder meer in het katern Bijzondere en nieuwe risico’s. Inlevingsvermogen is cruciaal...

Is jouw organisatie al AI-geletterd?

Is jouw organisatie al AI-geletterd?

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...

Blinqx: AI versnelt administratieve verwerking klantgesprek

Blinqx: AI versnelt administratieve verwerking klantgesprek

Sneller, nauwkeuriger en volledig compliant advies. Dat biedt volgens Blinqx de toepassing van kunstmatige intelligentie in eBlinqx Risicomanagement. Joost Heijligers,...

Finance professionals nog terughoudend in gebruik AI

Finance professionals nog terughoudend in gebruik AI

Ondanks de groeiende aandacht voor AI, heerst er nog altijd grote terughoudendheid onder finance-professionals, zo blijkt uit onderzoek van Conclusion onder...

Ai, ai, ai…

Ai, ai, ai…

(Column Martin Koot, MoneyView, in VVP 1-2025) Natuurlijk rukt AI op, het maakt ons werken in veel opzichten makkelijker. Ik ben een ambachtelijk schrijver, ‘mijn’...

Wetgeving zien als kans

Wetgeving zien als kans

(Christel van Bommel-Versluijs, BrandMR, in Ken je vak! VVP 1-2025) Europese wetgeving blijft financieel dienstverleners uitdagen. DORA, de AI Act en de European...