Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG

Christel van Bommel

(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële dienstverlening biedt talloze kansen en mogelijkheden. Maar hiermee komen ook verantwoordelijkheden. Vooral als het gaat om de bescherming van persoonsgegevens.

De mogelijkheden van AI lijken onbeperkt. Van geautomatiseerde risicobeoordelingen tot gepersonaliseerd financieel advies. Hoe fijn is het om documenten, gespreksnotities en -verslagen in bij voorbeeld ChatGPT te gooien en er een adviesrapport op maat uit te krijgen? Ik zie de voordelen er zeker van in, maar ik wil je toch even wijzen op wat aandachtspunten. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt zoals je weet strikte eisen aan hoe persoonsgegevens worden verwerkt.

Een van de kernprincipes van de AVG is transparantie. Als je AI gebruikt om klantgegevens te analyseren of adviezen te genereren, moeten klanten weten wat er met hun gegevens gebeurt. Dit betekent dat je duidelijk moet communiceren welke data je verzamelt, hoe je die data verwerkt en met welk doel. Dit ligt vast in een privacyverklaring. Hierin een vage verwijzing opnemen naar ‘data-analyse’ is niet ge noeg. Klanten moeten goed begrijpen dat AI een rol speelt in het verwerken van hun gegevens.

Daarnaast is toestemming cruciaal. De AVG vereist dat klanten expliciet toestemming geven voor het verwerken van hun persoonsgegevens. Vooral wanneer gevoelige data worden verwerkt. AI-systemen kunnen snel grote hoeveelheden data analyseren, maar het is belang rijk dat je alleen die data gebruikt waarvoor de klant toestemming heeft gegeven. Houd er ook rekening mee dat deze toestemming altijd door klanten ingetrokken kan worden.

AI heeft de kracht om waardevolle inzichten te bieden. Maar hoe meer data je verzamelt, hoe groter het risico op schending van de AVG. Het principe van data minimalisatie houdt in dat je alleen gegevens verzamelt die strikt noodzakelijk zijn voor het doel dat je voor ogen hebt. Overweeg of je echt al die klantgegevens nodig hebt voor je AI-analyse, of dat het ook met minder data kan. Dit vermindert niet alleen het risico op inbreuken, maar toont daarnaast aan dat je zorgvuldig en verantwoordelijk met klantgegevens omgaat.

Ethische vragen

AI brengt ook ethische vragen met zich mee. Het gevaar bestaat dat AIbeslissingen, hoe objectief ze ook lijken, toch vooringenomen zijn door de data waarmee het systeem is getraind. Als adviseur is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de AI-systemen die je inzet eerlijk en transparant zijn. Dit betekent dat je de uitkomsten van AI-beslissingen kritisch moet beoordelen en waar nodig menselijke tussenkomst moet inschakelen.

‘Respecteer ook bij AI de privacy van je klanten’

Kortom, AI is een krachtig hulpmiddel, maar al leen als je je bewust blijft van de grenzen die de AVG stelt. Wees transparant, respecteer de privacy van je klanten, en neem je ethische ver antwoordelijkheid serieus. Want in de wereld van AI is het niet alleen de technologie die telt, maar vooral hoe je deze inzet.

NB: Ja, deze column is geschreven met behulp van AI. Zonder gebruik van persoonsgegevens en met menselijke tussenkomst.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Maar weinig consumenten hebben een goed beeld van in hoeverre hun bank, verzekeraar of pensioenfonds artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Daarnaast zijn...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

ChatGPT versus Kees Dullemond

ChatGPT versus Kees Dullemond

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuw in VVP in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...