Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn

Sonja Stalfoort2

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs essentieel. Hoe ziet dat er bij jouw organisatie uit? Staan klant én medewerker echt centraal? Wordt er zorgvuldig met milieu, maatschappij en energiebronnen omgesprongen? Het is essentieel hier concrete invulling aan te geven.

Betekenisvol zijn draait niet om het bouwen van luchtkastelen waarin containterbegrippen als ‘de klant centraal’ en ‘veel ontwikkelingsmogelijkheden voor medewerkers’ zonder echte inhoud, geroepen worden. Het draait om authenticiteit en oprecht de wereld voor medewerkers, klanten, de maatschappij en het bedrijf zelf beter willen maken. Samen werken aan duurzame waardecreatie.

Een wereld zonder verzekeringen is niet meer voor te stellen. Dan zouden de risico’s om te ondernemen te groot worden. Durven we niet meer volop te genieten van reizen en zullen we autorijden tot een minimum gaan beperken. Kortom, de economie zal tot stilstand komen en het levensgeluk zal afnemen. Het is betekenisvol werk en toch is het personeelsverloop in de branche hoog. Dat roept de vraag op of de branche wel voldoende in staat is om de rol van verzekeringen in de maatschappij duidelijk te maken. En of het lukt om medewerkers de ruimte te geven betekenisvol te mogen zijn. Hoe motiverend is het om de premies, die klanten moeten betalen, weer fors te zien stijgen? Om geen goed inzicht te krijgen in aantallen klanten, klanttevredenheid en nieuwe klanten? Om in een taal van omzet, royementen, polisdichtheid, compliance en overvoer met elkaar te communiceren? Ik denk dat het beter kan, zowel in de verzekeringsbranche als ook in andere branches.

Hoe laat je betekenisvol werken?

Laat je inspireren door betekenisvolle merken zoals een Tony’s Chocolonely. Zeker één van mijn favoriete merken. Er staat een mooie droom geformuleerd: ‘Samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade’. De route, de doelen, de samenwerkingsprincipes en werkwijze staan helder geformuleerd. En last but not least, ze geven het goede voorbeeld. En ja, dit kan voor iedere organisatie op een unieke wijze worden vormgegeven, dus ook voor bedrijven in de verzekeringsbranche. Echt van betekenis zijn en duurzaam waarde creëren, gaat niet van zelf. Dit vraagt om een visie die in alle facetten van de organisatie wordt doorgevoerd. Neem je medewerkers en klanten mee op de reis om van nog meer betekenis te zijn. Ontwerp hoe dit er vervolgens uitziet in dienstverlening, producten en communicatie naar klanten. En hoe kun je van meer waarde zijn voor medewerkers? Welk mandaat geef je? Hoe kun je ze betrokken houden bij de resultaten in een taal die gaat over het echt helpen van mensen? En hoe geef je invulling aan duurzaamheid en welke rol neem je in de (lokale) samenleving? Krijgen medewerkers de ruimte om een dag per jaar samen te besteden aan een lokaal goed doel? Als je je bedrijf echt betekenis geeft, maak je én de wereld net iets mooier én zul je ervaren dat het verloop van medewerkers daalt.

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en au teur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’. Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam onder meer bij ARAG.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Gewoon betekenisvol zijn

Gewoon betekenisvol zijn

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...

Wat nou als…

Wat nou als…

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Van de week gaf ik een training A-varia actualiteiten aan een grote groep RMiA’s. Het was online via...

Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden

Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden

Chris de Bruin, welbekend bij VVP-lezers, stopt na een lange loopbaan als financieel adviseur en gaat met pensioen. VVP legde Chris een aantal vragen voor bij zijn...

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....

Ken je vak!: Ik heb een schade…

Ken je vak!: Ik heb een schade…

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...

Ik heb een schade!

Ik heb een schade!

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

Als alles klopt….

Als alles klopt….

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Soms koop je wel eens iets en dan klopt gewoon alles. En heel eerlijk, dat vind ik verbazingwekkend...

Creëer waarde voor je klant en win zielen

Creëer waarde voor je klant en win zielen

(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...

Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?

Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden? Ik...