Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?

Sonja Stalfoort2

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden? Ik heb onlangs trainingen op het gebied van klantbeleving mogen verzorgen waarbij de ene locatie echt een dikke 10 scoorde en de andere locatie een dikke onvoldoende. Hoe kan dit? Twee totaal verschillende klantreizen.

De eerste locatie staat in de top 10 klantvriendelijkste bedrijven van Nederland en niet zonder reden.Toen ik mij meldde bij de receptie van het Van der Valk Hotel werd ik zeer vriendelijk te woord gestaan en kreeg ik de sleutel van de ruimte overhandigd. De receptioniste vertelde mij dat ze gelijk de gastvrouw zou informeren die mij zou helpen de training klaar te zetten. Toen ik de lift uit stapte kwam de gastvrouw al naar mij toe gelopen om mij naar de zaal te bege-leiden. Ze vroeg mij of ze koffie of thee voor mij kon pakken of dat ik liever eerst de techniek wilde regelen. Dat werd eerst een kop koffie voor mij en of ik er ook croissantje bij wilde. Heel attent. De techniek was letterlijk inpluggen en alles werkte in één keer. Daarna vroeg ze aan mij of ze voor de zekerheid nog even de pauzes en de versnaperingen kon checken. Alles klopte en ik kon heel relaxt beginnen aan deze training. Op naar de volgende locatie van die week.

Ook hier weer heel vriendelijk te woord gestaan bij de receptie. Daar werd mij verteld dat als ik de facilitymanager nodig had, ik deze kon bellen of mij kon melden bij de receptie. Aangekomen bij de trainingsruimte blijkt de benodigde techniek niet aanwezig te zijn. De opgeroepen facilitymanager weet echter niets van de afspraken van de techniek en kan dit ook niet regelen. Dat kan alleen IT en die zijn er nog niet Hoe laat ze komen, kan hij ook niet zeggen. Dan valt mijn oog op een envelop die op tafel ligt. Hierin zitten de lunchbonnen en een brief waarin staat hoe laat we zijn ingedeeld voor de lunch. Dat is niet de vooraf afgesproken tijd. De facilitymanager gaat overleggen met de kok en komt tot tweemaal terug met de mededeling dat de kok geen andere tijd wil afgeven. Ondanks de afspraak. Gelukkig is er ondertussen iemand van IT gearriveerd en na de nodige strubbelingen kan ik precies op tijd beginnen. Maar zeker niet ontspannen.

Naar de tekentafel

Waarom is het verschil tussen deze twee locaties zo groot? Bij de tweede locatie werken niet per se minder klantvriendelijke medewerkers. Wel zijn medewerkers onvoldoende getraind, processen, taken en verantwoordelijkheden slecht ingericht, en wordt er onvoldoende gemanaged en geacteerd op de feedback van klanten. Voor een goede klantbeleving moeten alle facetten kloppen. Dat gaat niet vanzelf en hiervoor moet je naar de tekentafel.

Hoe ziet de klantbeleving eruit die bij jouw bedrijf en merk past. En daarna is het een reis van continu blijven verbeteren. Ik weet in ieder geval bij welke locatie ik terugkom en bij welke niet.

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’. Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam onder meer bij ARAG.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...

Ik heb een schade!

Ik heb een schade!

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

Als alles klopt….

Als alles klopt….

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Soms koop je wel eens iets en dan klopt gewoon alles. En heel eerlijk, dat vind ik verbazingwekkend...

Creëer waarde voor je klant en win zielen

Creëer waarde voor je klant en win zielen

(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...

Klanten voor het leven

Klanten voor het leven

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Terwijl veel adviseurs zich richten op prijsconcurrentie of het aanbieden van de beste producten, vergeten...

Prolongeren

Prolongeren

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...

Wat maakt het verschil?

Wat maakt het verschil?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden?...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

De 17 advieshelden van 2024 zijn...

De 17 advieshelden van 2024 zijn...

(Uit VVP 3-2024) De jury van de VVP Advies Award 2024 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van nederland in de categorieën...

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...