Ken je vak!: maak het onzichtbare zichtbaar

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Op een zonnige dag in de Alpen zie ik paragliders hoog boven de bergen zweven. Het is een prachtig gezicht. De kleurrijke schermen bewegen sierlijk door de lucht, gedragen door niets meer dan de wind en het vertrouwen van hun piloten.

De meeste van hen maken veilige, soepele landingen en genieten van de vlucht. Maar onder de serene oppervlakte schuilt een diep besef van risico. Elk van deze paragliders is zich bewust van de gevaren die de lucht met zich mee kan brengen. Daarom dragen ze altijd een noodscherm bij zich, een onzichtbare veiligheidslijn die ze alleen in het uiterste geval gebruiken, maar die hun leven kan redden.

Dit verhaal van de paragliders is een krachtige metafoor voor de rol van verzekeringsadviseurs. Net zoals de noodscherm van de paraglider, is de waarde die een verzekeringsadviseur biedt vaak onzichtbaar totdat zij nodig is. Veel adviseurs worstelen met het uitleggen van hun toegevoegde waarde aan hun klanten. Klanten zien misschien de maandelijkse premies, maar begrijpen ze echt de bescherming en zekerheid die deze premies bieden? Het is aan de verzekeringsadviseur om deze waarde tastbaar te maken.

Een paraglider zou nooit zonder een noodscherm de lucht in gaan. Op dezelfde manier zou niemand zonder een goede verzekering door het leven moeten gaan. Dit is de boodschap die verzekeringsadviseurs moeten overbrengen: jullie zijn de experts die ervoor zorgen dat de klant niet alleen verzekerd is voor het verwachte, maar ook voor het onverwachte.

Vangnet voor het onbekende

Verzekeringsadviseurs bieden meer dan alleen een product; ze bieden zekerheid, gemoedsrust en een vangnet voor het onbekende. Maar hoe leg je dat uit aan een klant? Hoe zorg je ervoor dat ze begrijpen dat de polis die je hen aanbiedt, net zo essentieel is als het noodscherm van de paraglider?

Het begint met communicatie. Vertel verhalen, zoals dat van de paraglider. Maak de waar de van bescherming tastbaar door te spreken over echte situaties en voorbeelden. Leg uit hoe jouw advies helpt om niet alleen voorbereid te zijn op de toekomst, maar ook om te genieten van het heden, zonder zich zorgen te maken over wat er mis zou kunnen gaan.

Daarnaast is het belangrijk om te benadrukken dat je er bent om hen te begeleiden. Net zoals een paraglider vertrouwen stelt in de kracht van zijn uitrusting, moeten klanten weten dat ze op jou kunnen vertrouwen om hen door elke storm te loodsen.

Als verzekeringsadviseur heb je een cruciale rol. Je bent de onzichtbare hand die klanten helpt om veilig te blijven, ongeacht wat het le ven hen toewerpt. Net als de noodscherm van de paraglider, hoop je dat klanten je nooit echt nodig zullen hebben, maar als het moment daar is, zullen ze blij zijn dat je er bent.

Door je waarde op deze manier te communiceren, help je klanten om te zien wat ze nor maal misschien over het hoofd zouden zien: dat jouw expertise het verschil kan maken tussen een zachte landing en een harde val.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Grip, groei en geluk

Grip, groei en geluk

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 1-2025) Hoe zorg je ervoor dat jouw onderneming niet afhankelijk blijft van jouw persoonlijke inzet en tegelijkertijd...

Samen verder: valkuilen en kansen

Samen verder: valkuilen en kansen

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Veel ondernemers zoeken naar manieren om hun bedrijf te versterken. Een populaire oplossing is samenwerken...

Bob Veldhuis: "Krapte op arbeidsmarkt grootste kopzorg"

Bob Veldhuis: "Krapte op arbeidsmarkt grootste kopzorg"

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Bob Veldhuis, algemeen directeur...

Maak het onzichtbare zichtbaar

Maak het onzichtbare zichtbaar

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Op een zonnige dag in de Alpen zie ik paragliders hoog boven de bergen zweven. Het is een prachtig...

Klanten voor het leven

Klanten voor het leven

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Terwijl veel adviseurs zich richten op prijsconcurrentie of het aanbieden van de beste producten, vergeten...

Vergrijzing gouden kans

Vergrijzing gouden kans

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 2-2024) De Nederlandse bevolking vergrijst in rap tempo. Dit biedt perspectieven voor de financieel adviseur...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Kernwaarden omzetten in gedrag

Kernwaarden omzetten in gedrag

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur...

Stop nooit met leren

Stop nooit met leren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-2023) In de afgelopen jaren heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in het landschap van de adviseur....