Ken je vak! Rode vlaggen en signalen bij online gezondheidsverklaringen

Ken je vak! Inkomen Annemieke Postema

(Annemieke Postema, AOVdokter en RADI-AOV, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Online gezondheidsverklaringen: een vloek of een zegen? Vanuit privacy-oogpunt is het een vooruitgang. Maar het vermoeden bestaat dat ze minder goed en volledig worden ingevuld dan de papieren versie, omdat adviseurs niet meer kunnen meekijken. Of zaten adviseurs vroeger juist te vaak op de stoel van de acceptant?

Ook zonder meekijken, kun je aandacht besteden aan de mededelingsplicht. Laat in een vroeg stadium het standaard Verbondsmodel zien en geef daar uitleg bij. Wijs je klant op de uitgebreide toelichting. Let op aanwijzingen dat je klant ergens onzeker over is en ga daarop in.

Een kandidaat-verzekerde kan niet zelf bepalen wat relevant is, dat doet de medisch adviseur. Adviseer daarom altijd om alles te melden, ook bij twijfel. Klachten die niet duidelijk binnen een categorie passen, horen thuis bij ‘overig’. Het maakt niet uit of de klachten nog steeds bestaan, hoe lang geleden men er last van had, of men de exacte datum of de naam van de arts/behandelaar nog weet. Indicaties als ‘ongeveer tien jaar geleden’ of ‘puberteit’ volstaan. ‘Weet ik niet meer’ invullen bij de naam van de arts is soms prima. Degene die de gezondheidsverklaring beoordeelt, stelt vast of nadere informatie nodig is. Vindt je klant het echt lastig, dan kan een telefonische gezondheidsverklaring uitkomst bieden. Meerdere verzekeraars bieden deze optie. Bij twijfel kan je klant zijn dossier bij de huisarts opvragen om te gebruiken als geheugensteun (niet opsturen!).

Geen haastklus

Leg uit dat het geen klusje van een kwartier op je mobieltje is, er is tijd voor nodig. De op-sommingen bij de categorieën aandoeningen zijn niet limitatief, dus lees zorgvuldig! Je klant moet niet bang zijn voor een flink aantal aan vullende vragen. Ik had ooit een dossier met zestien bijlagen (mevrouw was zéér grondig!), deze aanvraag werd uiteindelijk zonder restricties geaccepteerd. Sterker nog: een blanco ge-zondheidsverklaring van een 50-jarige is bijna verdacht… Helaas kent iedereen ook dossiers waarbij één aangekruiste aandoening reden was voor een afwijzing.

Wees alert bij de volgende reacties: “ik heb nooit een dag verzuimd”, “het stelde niets voor”, “ik ben hiervoor nooit (of maar één keer) bij een fysio geweest”, “er staat niets in mijn dossier”, “de behandeling was preventief” of “het was coaching”. Er was sprake van een klacht en dat moet worden vermeld. Punt. Soms vertelt een klant hoopvol dat er geen diagnose is gesteld. Jammer genoeg maakt dit de beoordeling en acceptatie alleen maar moeilijker, want het toekomstige risico kan niet worden vastgesteld. Dit vergt verwachtingenmanagement van de adviseur. Je moet stevig in je schoenen staan bij emotionele reacties als “daarvoor verzeker ik me juist”, “mogen ze dat allemaal vragen?”, “maar ik leef heel gezond” of “verzekeren betekent toch solidariteit?”.

Indicatie

De volgende reacties zijn vaak een indicatie dat er iets speelt, ofwel een rode vlag: “het zal mij niet nogmaals overkomen”, “mijn arts/behandelaar zegt dat ik dit niet hoef te melden” of “ik kan prima werken met deze klacht”. Licht toe wat de gevolgen van het niet nakomen van de mededelingsplicht (verzwijging) zijn. Door bij de kennismaking al te vragen waarom men zich juist nu wil verzekeren, krijg je soms ook belangrijke signalen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Financiële prikkel bevordert meedoen werknemers aan vitaliteitsprogramma

Financiële prikkel bevordert meedoen werknemers aan vitaliteitsprogramma

Uit onderzoek in opdracht van Acture blijkt dat 69 procent van de medewerkers die deelnemen aan vitaliteitprogramma’s zich beter voelt. Uit het onderzoek blijkt...

Verder kijken dan OCTAS-rapport

Verder kijken dan OCTAS-rapport

(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Het zesde VVP-event Inkomen viel met de neus in de boter. Immers, SZW was net de internetconsultatie gestart van het wetsvoorstel...

Compleet, innovatief en persoonlijk

Compleet, innovatief en persoonlijk

(Partner in kennis Turien & Co. in katern Inkomen, VVP 4-2024) Janna Vos werkt als productspecialist bij Turien & Co. In deze functie houdt ze zich bezig...

Pragmatische blik

Pragmatische blik

(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Laten we samen werkgevers de zorg rond ziekte en verzuim uit handen nemen, op een pragmatische manier. Aldus product manager Jorn...

Verzuim verlagen

Verzuim verlagen

(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Nationale-Nederlanden riep in haar kennissessie op het VVP-event Inkomen adviseurs op te helpen bij het verlagen van het ziekteverzuim...

Andere zorg

Andere zorg

(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) “Ook een geïntegreerde blijft het stempel ‘ziek’ houden. Vreemd dat er in Nederland nooit gesproken wordt...

Zoveel opties...

Zoveel opties...

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Het optierecht (of verhogingsrecht) is belangrijk bij periodieke onderhoudsgesprekken rondom arbeidsongeschiktheidsverzekeringen....

Contra-expertise bij verzuim

Contra-expertise bij verzuim

(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Wanneer een zakelijke relatie van jouw assurantiekantoor een forse brandschade heeft opgelopen, zet...

CBS: historische tijdlijn sociale zekerheid

CBS: historische tijdlijn sociale zekerheid

Het CBS heeft een historische tijdlijn ontwikkeld waarop het ontstaan van een aantal sociale voorzieningen middels wetten (AOW, WW, WWB, etcetera) is weergeven....

In 2025 betere dienstverlening aan mensen die toeslagen ontvangen

In 2025 betere dienstverlening aan mensen die toeslagen ontvangen

De Dienst Toeslagen gaat mensen gerichter wijzen op hun recht op toeslagen. Daarnaast wordt het makkelijker om wijzigingen door te geven, bijvoorbeeld via online...