Ken je vak! Rode vlaggen en signalen bij online gezondheidsverklaringen
(Annemieke Postema, AOVdokter en RADI-AOV, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Online gezondheidsverklaringen: een vloek of een zegen? Vanuit privacy-oogpunt is het een vooruitgang. Maar het vermoeden bestaat dat ze minder goed en volledig worden ingevuld dan de papieren versie, omdat adviseurs niet meer kunnen meekijken. Of zaten adviseurs vroeger juist te vaak op de stoel van de acceptant?
Ook zonder meekijken, kun je aandacht besteden aan de mededelingsplicht. Laat in een vroeg stadium het standaard Verbondsmodel zien en geef daar uitleg bij. Wijs je klant op de uitgebreide toelichting. Let op aanwijzingen dat je klant ergens onzeker over is en ga daarop in.
Een kandidaat-verzekerde kan niet zelf bepalen wat relevant is, dat doet de medisch adviseur. Adviseer daarom altijd om alles te melden, ook bij twijfel. Klachten die niet duidelijk binnen een categorie passen, horen thuis bij ‘overig’. Het maakt niet uit of de klachten nog steeds bestaan, hoe lang geleden men er last van had, of men de exacte datum of de naam van de arts/behandelaar nog weet. Indicaties als ‘ongeveer tien jaar geleden’ of ‘puberteit’ volstaan. ‘Weet ik niet meer’ invullen bij de naam van de arts is soms prima. Degene die de gezondheidsverklaring beoordeelt, stelt vast of nadere informatie nodig is. Vindt je klant het echt lastig, dan kan een telefonische gezondheidsverklaring uitkomst bieden. Meerdere verzekeraars bieden deze optie. Bij twijfel kan je klant zijn dossier bij de huisarts opvragen om te gebruiken als geheugensteun (niet opsturen!).
Geen haastklus
Leg uit dat het geen klusje van een kwartier op je mobieltje is, er is tijd voor nodig. De op-sommingen bij de categorieën aandoeningen zijn niet limitatief, dus lees zorgvuldig! Je klant moet niet bang zijn voor een flink aantal aan vullende vragen. Ik had ooit een dossier met zestien bijlagen (mevrouw was zéér grondig!), deze aanvraag werd uiteindelijk zonder restricties geaccepteerd. Sterker nog: een blanco ge-zondheidsverklaring van een 50-jarige is bijna verdacht… Helaas kent iedereen ook dossiers waarbij één aangekruiste aandoening reden was voor een afwijzing.
Wees alert bij de volgende reacties: “ik heb nooit een dag verzuimd”, “het stelde niets voor”, “ik ben hiervoor nooit (of maar één keer) bij een fysio geweest”, “er staat niets in mijn dossier”, “de behandeling was preventief” of “het was coaching”. Er was sprake van een klacht en dat moet worden vermeld. Punt. Soms vertelt een klant hoopvol dat er geen diagnose is gesteld. Jammer genoeg maakt dit de beoordeling en acceptatie alleen maar moeilijker, want het toekomstige risico kan niet worden vastgesteld. Dit vergt verwachtingenmanagement van de adviseur. Je moet stevig in je schoenen staan bij emotionele reacties als “daarvoor verzeker ik me juist”, “mogen ze dat allemaal vragen?”, “maar ik leef heel gezond” of “verzekeren betekent toch solidariteit?”.
Indicatie
De volgende reacties zijn vaak een indicatie dat er iets speelt, ofwel een rode vlag: “het zal mij niet nogmaals overkomen”, “mijn arts/behandelaar zegt dat ik dit niet hoef te melden” of “ik kan prima werken met deze klacht”. Licht toe wat de gevolgen van het niet nakomen van de mededelingsplicht (verzwijging) zijn. Door bij de kennismaking al te vragen waarom men zich juist nu wil verzekeren, krijg je soms ook belangrijke signalen.
Reactie toevoegen
Meer over
Het premiepercentage 2025 voor de Algemene ouderdomswet (AOW) wordt net als dit jaar vastgesteld op 17,9 procent. Het premiepercentage voor de Algemene Nabestaandenwet...
Kennispaper onzekerheden WIA-uitkeringen en -beoordelingen
Het Register Specialistisch Casemanagement (RSC) heeft de kennispaper onzekerheden WIA-uitkeringen en WIA-beoordelingen gepubliceerd. Dit nu is gebleken dat in een...
"Nu tempo maken met uitwerking voorstel vroegpensioen"
VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland roepen minister Van Hijum op tempo te maken met de uitwerking van zijn voorstel voor continuering van de vroegpensioenregeling...
Regeerprogramma: aan de slag met fundamentele ideeën OCTAS
Het nieuwe kabinet, zo leest het eind vorige week gepresenteerde Regeerprogramma, "verbetert en vereenvoudigt de WIA met concrete voorstellen, geïnspireerd...
Internetconsultatie verlenging en wijziging SLIM-regeling
SZW is maandag gestart met de internetconsultatie voor verlenging en aanpassing van de SLIM-subsidieregeling. Met deze regeling wordt vanaf 2020 jaarlijks subsidiebudget...
UWV: te hoge WIA-uitkering hoeft in beginsel niet te worden teruggebetaald
UWV gaat verdiepend onderzoek doen naar tienduizenden mogelijk niet juist berekende WIA-uitkeringen en corrigeert deze ook wanneer blijkt dat iemand niet krijgt...
Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
Op 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren voor werk dat...
"BAZ vergroot behoefte aan voorlichting en advies"
"Nu er voor IB-ondernemers een verplichte verzekering met geheel eigen kenmerken en spelregels komt,wordt de behoefte aan goede voorlichting en passend advies zelfs...
BAZ: RADI AOV wil snel duidelijkheid over peildatum
RADI AOV ziet een aantal goede elementen in het Wetsvoorstel basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ), maar heeft ook diverse vragen en zorgen....
Adfiz: "BAZ goed doordacht geheel"
Adfiz betitelt het Wetsvoorstel basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ) als een goed doordacht geheel. In haar reactie op de internetconsultatie...