Ken je vak! Wartaal: prolongeren
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit wat het verschil was tussen provinciaal, beurs en volmacht. Ineens zei ze tegen mij: “Ik vind het een beetje gênant om te zeggen, maar ik begrijp vaak niet wat de collega’s zeggen. Iedereen gebruikt van die rare woorden. Is het goed als ik ze opschrijf en aan jou vraag wat het eigenlijk betekent?”
Ik viel even stil. En antwoordde toen, natuurlijk mag dat! Graag zelfs, dan leer je sneller. Dus tovert ze nu elke week weer een lijstje met de raarste woorden tevoorschijn. Woorden die voor ons op kantoor allemaal doodnormaal zijn. En deze week stond hét woord op haar lijst, ‘prolongeren’. Ja, prolongeren. Ik kukelde in gedachten meer dan twintig jaar terug in de tijd. Ik had wat gedoe gehad met prolongeren, met het woord dan, niet met het proces zelf, maar dat wist ik toen nog niet.
Ik was 25 en net twee weken begonnen bij een verzekeraar. Het ging best lekker. Post verwerken, telefoon aannemen. Ik werd ingewerkt door de senior acceptant. Ik kon alles aan hem vragen. Dat scheelde enorm, want ik begreep er natuurlijk nog niks van. En toen kwam het: als je de dekkingswijziging doorvoert en de prolongatie is net geweest, moet je die eerst terugdraaien, dan de dekking wijzigen en dan handmatig prolongeren.
Ja?… Euh…nee?!? Nog een keer: als je een dekkingswijziging doorvoert, of wat dan eigenlijk ook, met een premiemutatie als gevolg en de prolongatie is geweest, maar de datum van de aanpassing ligt daarvoor, dan moet je de prol terugdraaien, mutatie doorvoeren en dan weer prolongeren.
‘Waarom zegt niemand dat gewoon?’
Tour de France
Ja???... Euh… nee… We keken elkaar aan, hij dacht hard na hoe dit uit te legen en probeerde het steeds opnieuw. Op een gegeven moment stonden bij mij bijna de tranen in de ogen. Hoe hard ik mijn hersens ook liet kraken, ik hoorde wel Nederlandse woorden, maar ik kon er geen chocola van maken. Ik vond het vreselijk! Uiteindelijk zei hij, laat deze maar even zitten, dan pakken we nu wat anders om te doen. Ik bleef verward achter. Prolongeren kende ik alleen van het prolongeren van je titel bij de Tour de France, zoiets…
En toen zei mijn medewerker ineens: “Wat is prolongeren? Er moet van alles gedaan worden voor de prolongatie, maar ik weet niet wat het betekent en ik weet dus ook niet wat ik moet doen.”
Ik dacht na, wilde vooral niet dezelfde fout maken als mijn opleider, gewoon het woord heel vaak herhalen en dan hopen dat het aankomt.
Dus ik zei: “Tja, prolongeren, da’s echt een raar woord. Het is gewoon als we de nieuwe rekeningen aan de klanten sturen. En het is makkelijker om dingen aan te passen, voordat die rekeningen de deur uit gaan. Anders moet je rekening eerst terugboeken, de aanpassingen doen, en dan weer een nieuwe rekening maken voor de komende verzekeringsperiode….” Ze knikte: “Oh dat is helemaal niet moeilijk! Waarom zegt niemand dat gewoon?” Ik haalde opgelucht adem…
Reactie toevoegen
Reacties
Berend Tooms - Tooms Beheer 16 augustus 2024
Heerlijk. Ja, dan kan je al je diploma’s hebben, maar dan de geheimen van het prolongeren….. en natuurlijk, zeker voor januari, de honderden kilo’s aan gewijzigde voorwaarden etc. Veel echt praktijkonderwijs of begeleiding, het wordt steeds lastiger. Maar niet vertellen dat er niet zo lang geleden nog typemachines op kantoor stonden waarop men, soms al op de 1e van de maand, acceptgiro’s typte voor devolgende prolongatie en dat er een tijd was dat er op kantoor iemand bij de brievenbus zat om de diskettes met prolongatiebestanden van Informaticum naar binnen te kijken. Die overigens steevast beschadigd waren 😉. Voor alles wat niet aangeleverd werd moest nog heel lang getypt worden. The times they are a changin
Marvin Moes - Missing Piece bv 16 augustus 2024
Vak jargon altijd leuk. Mooi verwoord Mieke laten we het vooral luchtig en simpel houden zodat de jeugd het begrijpt. Het laagdrempelig blijft waardoor de volgende generatie er ook voor kiest om zich op te leiden binnen de financiële dienstverlening.
Yvonne - Saurwalt & Partners, Assurantiën 16 augustus 2024
Woorden die je niet begrijpt kun je leren. Prolongeren heb ik aan de stagiaires altijd vertaald naar verlengen dan was het ineens duidelijk. Ook naar klanten doe ik dat. Gekke woorden bestaan niet, vakjargon wel en je moet je bewust zijn wanneer je dat wel en wanneer je dat niet kunt gebruiken. Ik zou het jammer vinden als onze vocabulaire (woordenschat) steeds beperkter wordt.
Meer over
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...
Duurzame drager, lekker praktisch
(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....
Zorgplicht reikt verder dan je denkt
(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...
Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?
(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...
(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'
VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...
Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken
(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....
(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...