Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

ABN Amro (logo schild)

(Uitspraak Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening, Kifid, 2022-0036) Bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend krediet moet ABN Amro wél rekening houden met het zogenoemde ‘rente-over-rente-effect’. Aldus een bindende uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid.

Een consument heeft bij ABN Amro drie verschillende kredieten met variabele rente. Het gaat om twee doorlopend kredieten (Flexibel Krediet en Internet Voordeel Krediet) en een kredietfaciliteit voor roodstaan, het zogenoemde Privélimiet Plus. In mei 2018 zijn alle drie kredieten bij dezelfde bank overgesloten naar een aflopend krediet. In lijn met de Kifid-uitspraken over variabele rente op doorlopend krediet komt de consument in aanmerking voor de door ABN Amro getroffen compensatieregeling. De bank en de consument worden het niet eens over de manier waarop de compensatie moet worden berekend. De Geschillencommissie heeft in januari 2022 geconcludeerd dat de bank bij de berekening van de compensatie geen rekening hoeft te houden met het zogenoemde ‘rente-over-rente-effect’. De consument is het daar niet mee eens en is tegen die uitspraak (GC 2022-0047) in beroep gegaan.

De bank moest gedurende de looptijd van het doorlopend krediet de rente laten meebewegen met de relevante marktrente, maar heeft dit niet gedaan en daarvan voordeel genoten ten koste van de consument. De Commissie van Beroep concludeert dat hierdoor het evenwicht tussen rechten en plichten in de overeenkomst tussen de consument en de bank aanzienlijk is verstoord.  In lijn met het Europees consumentenrecht concludeert de Commissie van Beroep dat dit vraagt om een volledig herstel van de situatie zoals die voor de consument feitelijk en volgens het recht zou zijn geweest, als die verstoring in rechten en plichten achterwege was gebleven.

De compensatieregeling van de bank houdt in dat de bank kijkt naar wat er maandelijks te veel of te weinig aan rente is betaald. De optelsom van die maandelijkse bedragen is de compensatie die de bank de consument wil geven voor te veel betaalde rente op zijn doorlopend krediet. Daarmee is echter de situatie voor de consument niet volledig hersteld, aldus de Commissie van Beroep. Als de consument méér betaalde dan aan rente was verschuldigd, zou het te veel betaalde bedrag in mindering zijn gekomen op de hoofdsom van het krediet. Met als gevolg dat in een opvolgende maandtermijn de rente dan zou zijn berekend over een lagere hoofdsom. De bank zal met terugwerkende kracht alsnog de te veel betaalde rente in mindering moeten brengen op de hoofdsom van het krediet. Anders dan de geschillencommissie in januari 2022 concludeerde zal de bank bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend krediet dus wél rekening moeten houden met dit zogenoemde ‘rente-over-rente-effect’.

Kifid heeft meerdere soortgelijke klachten van consumenten over de manier waarop ABN Amro de compensatie voor mogelijk te veel betaalde rente op doorlopend krediet berekent. Kifid gaat kijken wat dit betekent voor de tot nog toe aangehouden klachten over de manier waarop ABN Amro de compensatieregeling uitvoert. De betrokken consumenten ontvangen voor het eind van augustus van Kifid bericht over wat dit betekent voor de behandeling van hun klacht. Bij de beoordeling van soortgelijke klachten zal de Geschillencommissie de lijn volgen zoals door de Commissie van Beroep in de vandaag gepubliceerde uitspraak uiteengezet. Vanzelfsprekend wordt iedere klacht op zijn eigen omstandigheden beoordeeld en kunnen specifieke omstandigheden ertoe leiden dat een uitspraak afwijkt.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nederlanders lenen fors meer

Nederlanders lenen fors meer

Nederlanders lenen steeds meer geld voor grote uitgaven.  Sinds mei 2022 is het gemiddelde leenbedrag met 10 procent gestegen tot 16.334 euro. Zo  blijkt...

ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

Doordat de vooruitzichten op de huizenmarkt voor het tweede kwartaal op rij verbeteren, stelt ABN Amro haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor...

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Hoewel steeds meer pensioengerechtigden in alle economische sectoren blijven doorwerken, blijft een groot deel van het arbeidspotentieel onder gepensioneerden onbenut....

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro verwacht dat de huizenprijzen in 2024 stijgen met vier procent. Dit is meer dan de 2,5 procent die de bank eerder voorspelde. In 2025, denkt ABN Amro, stijgen...

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

De lessen uit de WMO zijn een reden om anders te kijken naar de discussie rondom het afschaffen van het eigen risico in de zorgverzekeringswet, stelt ABN Amro. Andere...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

"Draagkracht voor herstel klimaatschade meenemen in adviesgesprek"

"Draagkracht voor herstel klimaatschade meenemen in adviesgesprek"

Om te voorkomen dat financieel kwetsbare huishoudens gaan wonen in wijken waar panden goedkoperzijn geworden door het inprijzen van klimaatrisico (en daardoor bij...

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro heeft haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor naar boven bijgesteld: van min vijf naar min drie procent in 2023 en van min drie...

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

Het aantal Financiële zorgcoaches van ABN Amro is inmiddels de grens van 100 gepasseerd. Gudy van der Wal, Directeur Financiële zorgcoaches: “Het...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...