Kifid: ABN Amro mag eenzijdig doorlopend krediet beëindigen

ABN Amro (logo schild)

Twee consumenten hebben zich bij Kifid beklaagd over het feit dat ABN Amro hun doorlopend krediet niet aflossingsvrij wil voortzetten. Aan nieuwe klanten biedt de bank het product niet meer aan. Voor bestaande klanten wil de bank het product zodanig aanpassen dat klanten naast rente ook iedere maand een deel van het krediet terugbetalen. De Geschillencommissie van Kifid oordeelt dat de bank het aflossingsvrije doorlopend krediet eenzijdig mag opzeggen als het krediet geen aflossingscomponent krijgt, zo blijkt uit de bindende uitspraak GC 2019-561 van de Geschillencommissie Kifid.

Twee consumenten hebben in 2016 samen een doorlopend krediet, zogenoemd Flexibel Krediet, afgesloten bij de bank. Het maximaal krediet bedraagt 70.000 euro en de consumenten betalen maandelijks rente; ze hoeven op het krediet niets af te lossen. Medio 2018 laat de bank aan deze consumenten weten dat zij het Flexibel Krediet wil aanpassen. Voor de financiële situatie van de klanten vindt de bank het beter dat klanten niet alleen rente betalen, maar ook elke maand een deel van het krediet terugbetalen. Deze consumenten weigeren in te stemmen met een aflossingsverplichting en willen dat het doorlopend krediet ongewijzigd wordt voortgezet. Zij vinden dat de bank het doorlopend krediet niet eenzijdig kan aanpassen of opzeggen.

Vanwege haar zorgplicht vindt de bank het wenselijk dat klanten gaan aflossen op bestaande doorlopende kredieten. Consumenten gebruiken het krediet dan niet langer dan nodig en ze betalen daardoor minder rente. Daar komt bij dat de AFM bij kredietverstrekkers erop aandringt om doorlopende kredieten om te zetten naar kredieten met een aflossingscomponent. Ook de voormalig minister van Financiën heeft in een brief aan de Tweede Kamer op het belang hiervan gewezen. Een aflossingsvrij doorlopend krediet voldoet niet meer aan de wensen en ontwikkelingen van de huidige tijd. De Geschillencommissie volgt deze redenering.

ABN Amro heeft deze consumenten aangeboden om te zoeken naar een passend en betaalbaar alternatief met een aflossingscomponent. Tot nog toe hebben betrokken consumenten de hiervoor benodigde financiële gegevens niet aan de bank verstrekt.

Kifid heeft op dit moment nog een enkele soortgelijke klachten in behandeling. Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie vasthouden aan de lijn zoals in deze uitspraak uiteengezet. 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leerschool Kifid

Leerschool Kifid

Veel adviseurs reageerden verbolgen op de verhoging voor de kosten van het klachteninstituut Kifid. Naast de jaarbijdrage 2019 moeten adviseurs bijbetalen in verband...

Oversluiten naar hogere rente. Toch boeterente!

Oversluiten naar hogere rente. Toch boeterente!

In deze klacht heeft de consument in 2015 een hypotheek afgesloten die bestaat uit zeven leningdelen. Vijf leningdelen worden tegen 2,5 procent afgesloten en twee...

Wanneer is er sprake van advies?

Wanneer is er sprake van advies?

HYPOTHEKEN – Wanneer kan van een uiting van een aanbieder of financieel advieskantoor gesteld worden dat dit een “advies” is? Dit antwoord is...

Kifid ook open voor zakelijke klant met privacyklacht

Kifid ook open voor zakelijke klant met privacyklacht

  PRIVACY – Wist u het? Artikel 60 onder d van het Kifid-reglement breidt de definitie van het begrip consument uit tot de natuurlijke persoon met een...

Geen aangifte is niet altijd geen uitkering

Geen aangifte is niet altijd geen uitkering

Een verzekeraar kan een claim niet zomaar afwijzen op grond van het feit dat geen aangifte is gedaan. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Verzekeraar kan betalen per acceptgiro niet verbieden

Verzekeraar kan betalen per acceptgiro niet verbieden

Verzekeraars kunnen een klant niet verbieden de premie per acceptgiro te betalen, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak...

Verzakking of niet?

Verzakking of niet?

Is de verzakking van de riolering een verzakking van het woonhuis? De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) vindt van wel in Uitspraak 2019-115....

Bij spoed meerdere offertes opvragen

Bij spoed meerdere offertes opvragen

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN, UIT VVP 1, 2019 Indien de consument belang heeft om op korte termijn zekerheid te krijgen of hij een hypothecaire geldlening...

Bij spoed meerdere offertes opvragen

Bij spoed meerdere offertes opvragen

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN  Indien de consument belang heeft om op korte termijn zekerheid te krijgen of hij een hypothecaire geldlening kan verkrijgen...

Schade of gebrekkige dienstverlening en dus korting op de nota?

Schade of gebrekkige dienstverlening en dus korting op de nota?

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN  Omdat de omgevingsvergunning voor de nieuwbouwwoning nog niet rond is, moet de consument aan de geldverstrekker verlenging...