Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

Kifid NIEUW 2

(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken van de meeneemregeling. Het gaat om een hypotheekaanvraag in 2024 met gebruikmaking van de in 2021 overeengekomen meeneemregeling.  De consument vordert van de adviseur de extra hoge maandlasten vermeerderd met een boete die de consument kreeg vanwege het niet halen van de passeerdatum. Dit omdat de zorgplicht zou zijn geschonden.

In het uitspraak is onder meer te lezen: "De consument was niet voorbereid op de nieuwe lasten zoals die staan beschreven in de brief van 29 juli 2024. Daarop heeft de consument contact opgenomen met HollandWoont die de consument heeft laten weten dat op bladzijde drie van de bindende offerte stond vermeld dat de huidige rente van de oude hypotheek zou veranderen in een eenjaars-rente horende bij de oude hypotheek en dat op de website van HollandWoont de rente gevonden kan worden. HollandWoont heeft de consument verder verwezen naar zijn adviseur."

De consument vordert een schadevergoeding van 8.052 euro Deze schade bestaat uit de onvoorziene extra maandlasten als gevolg van het niet vermelden van de meeneemrente van 650 euro per maand gedurende minimaal 12 maanden vermeerderd met een eenmalige boete van 252 euro.

De adviseur heeft echter aangevoerd dat geen sprake is van een zorgplichtschending en dat geen sprake is van schade. De consument heeft de (pre-)contractuele productdocumentatie gelezen en voor akkoord getekend. De adviseur mocht ervan uitgaan dat de consument begreep of had behoren te begrijpen wat de consequenties voor hem zouden zijn.

De commissie oordeelt dat de adviseur tekortgeschoten is in zijn zorgplicht en zich ervan had moeten vergewissen of de consument daadwerkelijk begreep wat de consequenties voor hem zouden zijn bij het gebruikmaken van de meeneemregeling. De consument heeft echter niet aannemelijk gemaakt dat sprake is van schade. De vertraging gedurende het proces, waardoor de passeerdatum niet is gehaald, is niet te wijten aan de adviseur. De klacht is deels gegrond, maar de vordering wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Huizenkopers kiezen vaker voor langere rentevaste periode

Huizenkopers kiezen vaker voor langere rentevaste periode

Nederlandse huizenkopers kiezen steeds vaker voor een langere rentevaste periode bij het afsluiten van een hypothee, aldus De Hypotheker. Zo is het aantal hypotheekaanvragen...

De Hypotheker lijft Woongarant in

De Hypotheker lijft Woongarant in

De Hypotheker neemt volmachtbedrijf Woongarant over. Beide partijen werkten al sinds 1999 samen op het gebied van particuliere verzekeringen. Woongarant wordt als...

Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar

Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar

((Kifid-uitspraak GC 2025-0396) Kifid heeft de duur registratie persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek antiwitwaswet gemaximeerd tot 5 jaar. De antiwitwaswet...

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0352) Een consument heeft zijn hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door Buro philip van den hurk....

Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden

Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De consument klaagt over de tekortkomingen van de uitvoerder (Klaverblad Rechtsbijstand Stichting,) in de verleende rechtsbijstand....

55-plussers roeren zich op de woningmarkt

55-plussers roeren zich op de woningmarkt

Volgens De Hypotheker worden 55-plussers steeds actiever op de woningmarkt. Zo is het aantal 55-plussers dat kiest voor woningverbetering in één jaar...

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...

Kifid: klant die informatie geldverstrekker niet leest, is nalatig

Kifid: klant die informatie geldverstrekker niet leest, is nalatig

(Kifid, CVB 2025-0026) Volgens de consument heeft De Hypotheker Amsterdam Zuidas de zorgplicht jegens haar geschonden door haar niet of onvoldoende te informeren...

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...

Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet

Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0266) Bij het online afsluiten van een verzekering moet de verzekeraar de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier ter hand stellen....