Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af
(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst vermogen' in te vullen. Een maand later – toen de deadline verstreken was en het formulier nog niet was ingevuld – heeft DeGiro het account van de consument geblokkeerd.
De consument vindt de handelwijze van DeGiro meer dan onfatsoenlijk. Zonder enige waarschuwing is zijn account op 29 december 2021 op zwart gezet. De vragen in het formulier 'Declaratie herkomst vermogen' waren onzinnig en onduidelijk. Zo wordt er gevraagd naar schenkingen. De consument ontving een schenking van zijn moeder,
maar hij schenkt zelf ook jaarlijks aan goede doelen; wat moet hij dan invullen? Bij een relatie van 10 jaar mag verwacht worden dat DeGiro met hem in overleg zou treden over de gevraagde gegevens. Er was echter geen enkel overleg mogelijk. Gelet op dit alles vordert de consument excuses van DeGiro en een genoegdoening van € 5.000,-.
De commissie is van oordeel dat DeGiro de consument mocht vragen om het formulier in te vullen. En hoewel de commissie de onvrede van de consument begrijpt, levert de handelwijze van DeGiro (juridisch gezien) geen tekortkoming op. De klacht wordt afgewezen.
Reactie toevoegen
Reacties
Rob Goedhart - Stichting Geldbelangen 23 augustus 2022
Geschillencommissie Kifid moet eens leren dat ze moet oordelen langs artikel 248 Boek 6 BW: redelijkheid en billijkheid. Dan kan ze dit soort 'systematische ' handelingen van een financieel dienstverlener wel aanpakken. De Commissie van Beroep weet dat wel te doen.
Henk Rothengatter - franchisenemer 23 augustus 2022
Goedemorgen. Op zich goed te horen dat Kifid de consument begrijpt maar wordt het niet eens tijd dat we daar iets aan gaan doen? Alle akties/tijd/inspanning etc voor de herkomst eigen middelen die vaak tot in het extreme worden uitgevoerd moet eens goed onder de loep worden genomen. Hoeveel criminelen vangen we er echt mee en wat kost het om die zeer kleine groep in de gaten te krijgen ten koste van de zeer vele nette burgers en ondernemers.
Meer over
Kifid: roekeloos rijden niet bewezen, bumperkleven wel
(Kifid-uitspraak 2025-0093) De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding met twee andere voertuigen. Volgens de consument is de tegenpartij...
Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0072) De Rabobank verdenkt een consument van het plegen van hypotheekfraude en registreert de persoonsgegevens van de consument voor de...
Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid
Carola le Poole wordt per 1 februari benoemd tot lid van de Geschillencommissie. Zij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie...
Kifid: geen reactie, geen renteherziening
(Kifid-uitspraak GC 2025-0006) Consumenten hebben in 2019 van Florius een renteherzieningsaanbod ontvangen, waarop ze niet hebben gereageerd. Hierop heeft Florius...
Kifid: hypotheekverstrekker hoeft risico-opslag niet uit zichzelf te verlagen
(Kifid-uitspraak GC 2024-1071) Wanneer een woning meer waard wordt, verandert de verhouding tussen de hoogte van de hypothecaire lening en de waarde van de woning....
(Kifid-uitspraak GC 2024-1062) Een consument is haar ring verloren bij het zwemmen in zee. Centraal Beheer wijst de claim af omdat zij niet de normale voorzichtigheid...
Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0999) De consument maakt bezwaar tegen de BKR-registratie (achterstandscode A) op haar naam in het CKI en vordert verwijdering daarvan. Wat...
Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer
(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd....
Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0878, bindend) De consument heeft op 6 januari 2024 een schade gemeld onder zijn woonhuisverzekering bij Achmea. De consument heeft gemeld...
Kifid: premiestijging Promovendum niet onaanvaardbaar
(Kifid-uitspraak GC 2024-0707) De consument is het niet eens met de premiestijging per contract-vervaldatum en is van mening dat de premiestijging naar maatstaven...