Kifid beoordeelt klachten volgens nieuwe boeteregels

NN Den Haag

De Geschillencommissie Kifid beoordeelt klachten over boeterente van geldverstrekkers naar ‘redelijkheid en billijkheid’ met gebruikmaking van nieuwe boeteregels. Deze nieuwe aanpak heeft direct consequenties voor Nationale-Nederlanden Bank, zo blijkt uit de bindende uitspraak (GC 2017-737) van de Geschillencommissie Kifid.

Een consument wil in oktober 2016 tussentijds de rente wijzigen van zijn hypotheek, waarvan de rentevastperiode (rente 5,5%) loopt tot 2019. Nationale-Nederlanden Bank stelt een nieuwe rentevastperiode voor van 20 jaar tegen een rente van 2,9%. Vanwege de tussentijdse rentewijziging heeft de bank berekend dat de consument ruim 53.000 euro boeterente moet betalen. De consument vindt dat de bank ruim 20.000 euro teveel boeterente in rekening brengt en heeft zich hierover beklaagd bij Kifid.

De Geschillencommissie concludeert dat de consument uiteindelijk het voorstel voor rentewijziging niet heeft geaccepteerd en er dus ook geen boeterente betaald hoeft te worden. Uit de overwegingen in deze uitspraak valt af te leiden dat – anders dan voorheen – de Geschillencommissie van Kifid voor het beoordelen van ‘redelijkheid en billijkheid’ gebruikmaakt van de uitgangspunten zoals die te vinden zijn in de nieuwe boeteregels. Ondanks dat de nieuwe boeteregels zelf niet van toepassing zijn in deze klacht.

De consument vindt dat de bank zich, voor de berekening van de boeterente, niet heeft gehouden aan de geldende wet- en regelgeving. De bank mag uitsluitend het daadwerkelijke financiële nadeel in rekening brengen, zoals de Europese richtlijn inzake kredietovereenkomsten voor consumenten (afgekort MCD) voorschrijft. Volgens de consument is de winstmarge tijdens de looptijd verhoogd, waardoor hem meer boeterente in rekening wordt gebracht dan is toegestaan.  De bank spreekt dit tegen en maakt duidelijk dat zij de boeterente heeft berekend in lijn met de nieuwe boeteregels (art. 7:127 lid 3 BW en art. 81c lid 2 BGfo) en de leidraad van de AFM.

Nieuwe boeteregels

Centrale vraag in de beoordeling van deze klacht is of de bank zich heeft gehouden aan de Europese richtlijn inzake kredietovereenkomsten voor consumenten (MCD), stelt de Geschillencommissie Kifid. Deze richtlijn heeft geleid tot nieuwe boeteregels in de Nederlandse wet- en regelgeving. De wijzigingen zijn 14 juli 2016 in werking getreden. De wet stelt dat een vergoeding voor een vervroegde aflossing eerlijk en objectief moet zijn en niet hoger mag zijn dan het financiële nadeel voor de kredietgever. De wijzigingen zijn niet met terugwerkende kracht van toepassing. In deze kwestie gaat het om een rentewijziging waarbij de aflossing ‘fictief’ is, waardoor de nieuwe boeteregels zelf niet van toepassing zijn, aldus de Geschillencommissie. De bank mag de boeterente dan ook naar eigen inzicht berekenen, zolang de grenzen van redelijkheid en billijkheid niet worden overschreden.

Voor de beoordeling van ‘de redelijkheid en billijkheid’ van de boeterenteberekening maakt de Geschillencommissie wel gebruik van de uitgangspunten van de nieuwe boeteregels.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...