Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar

Kifid NIEUW 1

((Kifid-uitspraak GC 2025-0396) Kifid heeft de duur registratie persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek antiwitwaswet gemaximeerd tot 5 jaar.

De antiwitwaswet (Wwft) verplicht banken om klantonderzoek te doen en ongebruikelijke betalingstransacties te melden. Kan een bank het klantonderzoek niet afronden, dan moet de bank de klantrelatie beëindigen. De bank mag de persoonsgegevens van de klant verkregen vanwege dat klantonderzoek registreren in een intern waarschuwingsregister. Deze  persoonsgegevens moeten echter na vijf  jaar worden verwijderd, aldus de Geschillencommissie van Kifid. De antiwitwaswet schrijft dit voor.

In deze klachtzaak heeft ING aan twee klanten met een en/of-betaalrekening vragen gesteld over drie betalingen aan derden. De consumenten hebben schriftelijk uitgelegd waarom de drie betalingen zijn gedaan zonder aanvullende informatie of documenten ter onderbouwing mee te sturen. De bank heeft de consumenten vervolgens laten weten de bankrelatie te beëindigen omdat zij onvoldoende hebben meegewerkt aan het klantonderzoek. Ook heeft de bank aangekondigd de persoonsgegevens van de consumenten voor de duur van 8 jaar op te nemen in het interne waarschuwingsregister, het zogenoemde interne verwijzingsregister (IVR). De consumenten hebben zich over de opzegging en de registratie beklaagd bij Kifid.

De bank mag persoonsgegevens registreren als er sprake is van een gerechtvaardigd belang, zo staat in de privacywet (AVG). Voor de veiligheid en integriteit van de bank is het van belang om aandacht te hebben voor situaties zoals ‘het niet kunnen afronden van een klantonderzoek’. De bank heeft hiervoor geen lichtere maatregel dan registratie in het interne verwijzingsregister (IVR). De Geschillencommissie vindt dit een gerechtvaardigd belang en de bank mag de persoonsgegevens van deze consumenten intern registreren.

Wat betreft de duur van de registratie oordeelt de Geschillencommissie dat die niet langer kan zijn dan 5 jaar. De antiwitwaswet schrijft namelijk voor dat gegevens verkregen via het in deze wet verplichte klantonderzoek 5 jaar lang moeten worden bewaard en onmiddellijk daarna moeten worden vernietigd. De bank heeft in dit geval persoonsgegevens geregistreerd die afkomstig zijn uit het klantonderzoek vanwege de antiwitwaswet en daarvoor geldt de duur zoals deze wet voorschrijft. De bank moet de registratieduur van persoonsgegevens van deze consumenten in de interne waarschuwingsregisters daarom verkorten van 8 naar 5 jaar.

In deze klachtzaak moet de Geschillencommissie ook beoordelen of de bank de overeenkomst met de consumenten mag opzeggen. Aanleiding voor het klantonderzoek was dat de ontvanger van een van de drie betalingen voorkomt op een sanctielijst. De bank wilde de achtergrond van een aantal betaling vaststellen. De schriftelijke verklaringen heeft de bank door gebrek aan onderbouwing niet kunnen controleren. Ook waren de verklaringen van de consumenten over de betalingen tegenstrijdig. De bank heeft de consumenten meerdere keren, ook nog in de procedure bij Kifid, de gelegenheid gegeven om aanvullende informatie te verstrekken. Hiervan hebben de consumenten geen gebruik gemaakt Het brengt de Geschillencommissie tot de conclusie dat de consumenten onvoldoende hebben meegewerkt om de bank de benodigde duidelijkheid te geven. Hierdoor heeft de bank het wettelijk verplichte klantonderzoek niet kunnen afronden. De bank moet de bankrelatie daarom beëindigen.

Het is denkbaar dat er meer klachten zijn waarin het gaat over de duur van de registratie van persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek vanwege de antiwitwaswet, zegt Kifid. De Geschillencommissie zal deze klachten op dat punt beoordelen in lijn met deze uitspraak.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: dossier niet op orde, toch geen schending zorgplicht

Kifid: dossier niet op orde, toch geen schending zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2025-0491) Een consument is van mening dat pensioenuitvoerder Nationale-Nederlanden de zorgplicht heeft overtreden. De commissie heeft begrip...

En de twaalf genomineerden voor de VVP Advies Award 2025 zijn…

En de twaalf genomineerden voor de VVP Advies Award 2025 zijn…

De jury van de VVP Advies Award 2025 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Kleine advieskantoren,...

Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject

Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject

(Kifid-uitspraak GC 2025-0456) Consumenten hebben in 2022 gekozen voor een ‘verhoogde inschrijving’ om extra financiering aan te kunnen aanvragen. Hun...

'Nieuwe' anti-witwasaanpak

'Nieuwe' anti-witwasaanpak

Het kabinet komt met een 'nieuwe' anti-witwasaanpak. Het kabinet: "De afgelopen jaren bleek keer op keer dat poortwachters, en vooral banken, onvoldoende risicogebaseerd...

Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken...

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0352) Een consument heeft zijn hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door Buro philip van den hurk....

Tweederde bedrijven verwacht de verduurzamingsinspanningen in 2025 te versnellen

Tweederde bedrijven verwacht de verduurzamingsinspanningen in 2025 te versnellen

Nederlandse bedrijven verwachten hun verduurzamingsinspanningen in 2025 te versnellen. Ook de investeringen in verduurzaming nemen toe. Tegelijkertijd zijn er zorgen...

Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden

Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De consument klaagt over de tekortkomingen van de uitvoerder (Klaverblad Rechtsbijstand Stichting,) in de verleende rechtsbijstand....

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...