Kifid: bijna 200 klachten beleggingsverzekeringen afgerond

RUINAARD VOORZITTER GESCHILLENCOMMISSIE KIFID

Gedurende het afgelopen jaar zijn bijna 200 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond, aldus Kifid die de klachten sinds een jaar fasegewijs oppakt. Meestal werd er een oplossing gevonden tot tevredenheid van zowel de consument als de verzekeraar. Een deel is door verzekeraars zelf opgelost. Er zijn ruim 80 nieuwe klachten over beleggingsverzekeringen ingediend bij Kifid gedurende het afgelopen jaar. Het totaal aantal klachten over beleggingsverzekeringen nog in behandeling komt daarmee op ongeveer 700.

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie: “De gefaseerde aanpak begint vruchten af te werpen. Ik ben blij dat we inmiddels voor bijna 200 consumenten en de betrokken verzekeraars dit ‘hoofdpijndossier’ hebben kunnen sluiten. Ik constateer ook dat er in de markt meer partijen in beweging komen, nu Kifid zaken oppakt en doorpakt. Ik zie dat bij verzekeraars en ook bij vertegenwoordigers van consumenten. Dat is hoopvol. Wij zullen vastberaden en met voortvarendheid doorgaan op de ingeslagen weg. Er is nog veel werk te verzetten. En wanneer bemiddeling niet lukt en een uitspraak nodig is, dan kost dat echt meer tijd. Ik blijf daarom van alle partijen begrip en geduld vragen.”

Kifid heeft de klachten geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. De gefaseerde aanpak betekent dat cluster voor cluster de klachten worden opgepakt. Voor sommige clusters van klachten lijkt het mogelijk een oplossing te vinden door bemiddeling. Deze klachten krijgen voorrang. Datzelfde geldt voor de klachten in clusters, waarin de standpunten over en weer zijn uitgewisseld en de Geschillencommissie tot een oordeel kan komen. Daarbij volgt de Geschillencommissie zoveel mogelijk de lijnen die de Commissie van Beroep heeft uitgezet. Op dit moment is de projectgroep Beleggingsverzekeringen met 90 klachten aan de slag.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: klacht tegen Florius is verkeerd geadresseerd

Kifid: klacht tegen Florius is verkeerd geadresseerd

Een consument is van mening dat de risicopremie te hoog is en spreekt Florius erop aan. De Geschillencommissie Kifid oordeelt in bindende uitspraak 2019-558...

Kifid: onjuiste info polisblad: kosten oversluiten voor bank

Kifid: onjuiste info polisblad: kosten oversluiten voor bank

Ondanks dat een polisblad niet voldeed aan de wettelijke vereisten, krijgt een consument toch geen schadevergoeding. Wel moet de bank opdraaien voor de kosten van...

Kifid: ABN Amro mag eenzijdig doorlopend krediet beëindigen

Kifid: ABN Amro mag eenzijdig doorlopend krediet beëindigen

Twee consumenten hebben zich bij Kifid beklaagd over het feit dat ABN Amro hun doorlopend krediet niet aflossingsvrij wil voortzetten. Aan nieuwe klanten biedt de...

Verzwaarde stelplicht

Verzwaarde stelplicht

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN, BROMMERVERZEKERING. UIT VVP 4 De Commissie overweegt in deze uitspraak dat “op Tussenpersoon een verzwaarde stelplicht rust. In...

Kifid: ING Bank moet schadevergoeding betalen wegens onvoloende voorlichting

Kifid: ING Bank moet schadevergoeding betalen wegens onvoloende voorlichting

ING Bank dient een consument een schadevergoeding van 66.000 euro te betalen omdat consumenten onvoldoende zijn voorgelicht over de kenmerken en risico's van perpetuals....

Kifid: klacht autoschade door broer niet-ontvankekelijk

Kifid: klacht autoschade door broer niet-ontvankekelijk

Volgens de Geschillencommissie Kifid (niet-bindende uitspraak 2019-454) kan een consument geen beroep doen op de aansprakelijkheidsverzekering van zijn broer, nadat...