Kifid: bijna 200 klachten beleggingsverzekeringen afgerond

RUINAARD VOORZITTER GESCHILLENCOMMISSIE KIFID

Gedurende het afgelopen jaar zijn bijna 200 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond, aldus Kifid die de klachten sinds een jaar fasegewijs oppakt. Meestal werd er een oplossing gevonden tot tevredenheid van zowel de consument als de verzekeraar. Een deel is door verzekeraars zelf opgelost. Er zijn ruim 80 nieuwe klachten over beleggingsverzekeringen ingediend bij Kifid gedurende het afgelopen jaar. Het totaal aantal klachten over beleggingsverzekeringen nog in behandeling komt daarmee op ongeveer 700.

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie: “De gefaseerde aanpak begint vruchten af te werpen. Ik ben blij dat we inmiddels voor bijna 200 consumenten en de betrokken verzekeraars dit ‘hoofdpijndossier’ hebben kunnen sluiten. Ik constateer ook dat er in de markt meer partijen in beweging komen, nu Kifid zaken oppakt en doorpakt. Ik zie dat bij verzekeraars en ook bij vertegenwoordigers van consumenten. Dat is hoopvol. Wij zullen vastberaden en met voortvarendheid doorgaan op de ingeslagen weg. Er is nog veel werk te verzetten. En wanneer bemiddeling niet lukt en een uitspraak nodig is, dan kost dat echt meer tijd. Ik blijf daarom van alle partijen begrip en geduld vragen.”

Kifid heeft de klachten geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. De gefaseerde aanpak betekent dat cluster voor cluster de klachten worden opgepakt. Voor sommige clusters van klachten lijkt het mogelijk een oplossing te vinden door bemiddeling. Deze klachten krijgen voorrang. Datzelfde geldt voor de klachten in clusters, waarin de standpunten over en weer zijn uitgewisseld en de Geschillencommissie tot een oordeel kan komen. Daarbij volgt de Geschillencommissie zoveel mogelijk de lijnen die de Commissie van Beroep heeft uitgezet. Op dit moment is de projectgroep Beleggingsverzekeringen met 90 klachten aan de slag.

Reactie toevoegen

 
Meer over
30 dagen is geen maand

30 dagen is geen maand

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKE, UIT VVP 3 RESPIJTTERMIJN – In het jaarverslag wijst Kifid er op dat verzekeraars soms niet de juiste respijttermijnen hanteren...

Minimale eisen aan de adviseur bij omzetting

Minimale eisen aan de adviseur bij omzetting

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN – Uit VVP 3 van 7 mei 2019 Veel hypotheektransacties betreffen op dit moment oversluitingen. In een recente uitspraak...

Boete adviseur van ruim 10.000 euro voor schenden zorgplicht

Boete adviseur van ruim 10.000 euro voor schenden zorgplicht

Adviseur Rood&Burgh Verzekeringen uit Haarlem moet een consument een bedrag van 10.921,88 terugbetalen wegens schending van de zorgplicht, zo blijkt uit bindende...

Kifid: Klaverblad moet schade aanrechtblad toch vergoeden

Kifid: Klaverblad moet schade aanrechtblad toch vergoeden

Een consument claimt bij verzekeraar Klaverblad schade aan het aanrechtblad op zijn woonhuisverzekering. Klaverblad wijst de claim af omdat de oorzaak van de schade...

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

De Commissie van Beroep van Kifid heeft een nieuw, geactualiseerd reglement. "Hiermee loopt het reglement van de Commissie van Beroep weer in de pas met het reglement...

Bizarre klacht vindt terecht geen gehoor

Bizarre klacht vindt terecht geen gehoor

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN, INKOMEN, UIT VVP 2 Ondanks dat de consument zich niet realiseerde dat hij ziek was, had zijn adviseur hem nadrukkelijk moeten adviseren...