Kifid: boeterente Quion niet te hoog

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak Uitspraak 2021-0881)  Een consument meldt zich bij het Kifid omdat hij in de veronderstelling is dat Quion een te hoge boeterente heeft berekend. De Geschillencommissie denkt hier anders over en wijst de vordering af.

Quion heeft de consument in 2016 een hypothecaire geldlening met een rentevastperiode van tien jaren verstrekt. In 2021 heeft Quion de consument desgevraagd een voorlopige aflossingsnota verstrekt. Hierin is een vergoeding voor vervroegd aflossen van de hypothecaire geldlening (boeterente) opgenomen. De consument heeft zich op het standpunt gesteld dat Quion deze boeterente te hoog heeft vastgesteld en vordert schadevergoeding. Volgens de consument heeft Quion een te lage vergelijkingsrente gebruikt, waardoor de boeterente te hoog is uitgevallen.

De commissie constateert dat partijen verschillen van mening over de hoogte van de boeterente. De consument heeft zich op het standpunt gesteld dat Quion deze verkeerd (te hoog) heeft vastgesteld, omdat Quion op de vergelijkingsrente ten onrechte een renteafslag van 0,2% in mindering heeft gebracht. Quion heeft zich gemotiveerd tegen de stellingen van de consument verweerd en gesteld dat zij geen renteafslag van 0,2% heeft gehanteerd. Quion heeft toegelicht dat zij bij het opmaken van de voorlopige aflossingsnota is uitgegaan van de aflossing van de hypothecaire geldlening per 15 mei 2021. Op dat moment was de resterende looptijd van de rentevastperiode volgens Quion nog 61 maanden. Quion heeft verder toegelicht dat zij bij het bepalen van de vergelijkingsrente is uitgegaan van de rentelijst van 5 februari 2021 en dat de vergelijkingsrente voor het aflossingsvrije leningdeel 1,22% bedroeg en 1,02% voor het annuïtaire leningdeel. Volgens Quion heeft zij een vergelijking gemaakt met de geldende rentetarieven voor een resterende rentevastperiode van zes jaren.

De commissie merkt op dat een voorlopige aflossingsnota slechts een indicatie geeft van de boeterente. Voor de daadwerkelijke hoogte van de boeterente is een definitieve aflossingsnota vereist. Uit de vaste lijn van uitspraken van de commissie volgt dat de consument redelijkerwijs geen rekening hoeft te houden met
omstandigheden anders dan rentedalingen, zoals – bijvoorbeeld – een fout in de berekening van de voorlopige aflossingsnota.

In de onderhavige zaak heeft Quion geen definitieve aflossingsnota opgemaakt, maar klaagt de consument over de wijze waarop Quion de boeterente in de voorlopige aflossingsnota heeft berekend. Deze klacht faalt. Naar het oordeel van de commissie is niet komen vast te staan dat Quion de boeterente verkeerd heeft berekend.

Daarvoor is in de eerste plaats van belang dat voor de commissie niet is komen vast te staan dat Quion bij het opmaken van de voorlopige aflossingsnota een renteafslag van 0,2% heeft gehanteerd. Quion heeft die stelling gemotiveerd betwist en het lag op de weg van de consument om deze stelling na het gemotiveerde verweer van Quion verder te onderbouwen en te bewijzen.

Nu de consument zijn stelling na het verweer van Quion echter niet verder heeft onderbouwd en uit een bijzondere regel of de eisen van redelijkheid en billijkheid geen andere verdeling van de bewijslast voortvloeit, kan de commissie niet anders dan dit standpunt van de consument passeren, aldus Kifid.

In de tweede plaats is naar het oordeel van de commissie niet komen vast te staan dat  Quion een hogere boeterente heeft berekend dan het financiële nadeel dat Quion zal lijden door het aflossen van de hypothecaire geldlening door de consument en zijn partner. In dat  verband is voor de commissie niet komen vast te staan dat Quion de boeterente heeft berekend in strijd met hetgeen partijen zijn overeengekomen en de uitgangspunten die de AFM heeft geformuleerd in de Leidraad voor vervroegde aflossing van  de hypotheek.

Conclusie van de Geschillencommissie  is dat niet is komen vast te staan dat Quion bij het opmaken van de voorlopige aflossingsnota de boeterente onjuist heeft berekend en dat Quion geen schadevergoeding
aan de consument hoeft te betalen. De commissie zal de vordering afwijzen.oor de commissie is niet komen vast te staan dat Quion een te lage vergelijkingsrente heeft gehanteerd of dat Quion de boeterente anderszins fout heeft berekend en wijst de vordering af.

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...