Kifid: Centraal Beheer verzaakte zorgplicht

(Kifid-tussenuitspraak GC 2025-0162A, bindend) Centraal Beheer heeft in een klachtzaak als bemiddelaar of adviseur niet voldaan aan de zorg die redelijkerwijs verwacht mocht worden en moet de financiële schade vergoeden. Hoeveel dat is, wordt pas duidelijk als beide partijen zich hierover hebben uitgelaten.

Kifid: "Bij het omzetten van gegarandeerde pensioenaanspraken naar pensioenverzekeringen op beleggingsbasis heeft de financiële dienstverlener als bemiddelaar of adviseur een bijzondere zorgplicht. Een consument mag verwachten dat de bemiddelaar waarschuwt voor de risico’s van een pensioenverzekering op beleggingsbasis bij een fors dalende rente. In deze klachtzaak heeft de consument zijn opgebouwde gegarandeerde pensioenaanspraken omgezet naar twee pensioenverzekeringen op basis van beleggen bij Centraal Beheer. De financiële dienstverlener had de plicht om de consument de pensioenbeleggingsverzekeringen in deze vorm af te raden, blijkt uit een vandaag gepubliceerde tussenuitspraak van de Geschillencommissie van Kifid. Ook moet de financiële dienstverlener gedurende de looptijd van de pensioenverzekering waken voor de belangen van de consument."

Een consument krijgt gedurende een outplacementtraject informatie over de mogelijkheid om opgebouwde pensioenaanspraken onder te brengen bij Centraal Beheer. De consument heeft daarvoor in de auto-industrie gewerkt en vaste en gegarandeerde pensioenaanspraken opgebouwd. Wanneer hij op 65-jarige leeftijd met pensioen zou gaan, zou hij jaarlijks bijna 15.000 euro ouderdomspensioen ontvangen; het nabestaandenpensioen bedroeg 70% hiervan. Volgens de offerte van de twee pensioenverzekeringen zou op 65-jarige leeftijd een kapitaal van bijna 1.547.000 euro beschikbaar zijn voor aankoop van pensioen. In 2000 en 2001 sluit de consument twee pensioenverzekeringen af en legt daarbij in totaal ruim 107.000 euro in, afkomstig uit de waarde van de eerder opgebouwde (gegarandeerde) pensioenaanspraken. Vanwege zijn aanstaande pensionering krijgt de consument in 2017 van de pensioenverzekeraar een indicatieve opgave: het beschikbare kapitaal bedraagt 161.000 euro en daarmee kan de consument een levenslang pensioen aankopen van jaarlijks iets meer dan 6.350 euro; het nabestaandenpensioen bedraagt 70% daarvan. De consument is ernstig teleurgesteld. Zijn verwachte pensioeninkomen blijkt nu minder dan de helft te zijn van het pensioen waarop hij kon rekenen vóór de omzetting. De consument vindt dat de financiële dienstverlener hem had moeten waarschuwen voor de grote risico’s. Ook heeft deze in de 18 jaar dat de pensioenverzekeringen liepen geen oog gehad voor de belangen van de consument.

Kifid: "Pensioenverzekeringen op beleggingsbasis zijn complex en risicovol. Met het omzetten van de gegarandeerde pensioenaanspraken naar pensioenverzekeringen op basis van beleggen heeft de consument zijn gegarandeerde vaste pensioenaanspraak omgezet in een onzekere pensioenaanspraak waarbij de risico’s helemaal bij hemzelf komen te liggen. Bij een dergelijke omzetting heeft de bemiddelaar of adviseur de bijzondere zorgplicht om een consument te beschermen tegen de gevaren van eigen lichtvaardigheid en gebrek aan inzicht."

Tekortgeschoten in bijzondere zorgplicht

Op verschillende punten is de financiële dienstverlener tekortgeschoten in zijn bijzondere zorgplicht. Zo had hij vóór het afsluiten van beide pensioenverzekeringen moeten controleren of de consument bijstand kreeg van een adviseur bij de keuze voor omzetting naar deze pensioenverzekeringen. Dat is niet gebeurd. Ook heeft de financiële dienstverlener de consument niet gewaarschuwd dat het onverstandig was om de pensioenverzekeringen af te sluiten zonder goed advies te vragen. Daarom had de financiële dienstverlener de plicht om de consument deze pensioenverzekeringen op basis van beleggen in deze vorm af te raden, aldus de Geschillencommissie. Minimaal had de financiële dienstverlener de consument moeten waarschuwen voor het beleggingsrisico en het renterisico dat samenhing met de omzetting. En dat deze risico’s geheel voor zijn eigen rekening zouden komen, omdat deze risico’s in de pensioenverzekeringen op geen enkele manier zijn gematigd door het toepassen van een passende lifecycle. Verder heeft de financiële dienstverlener gedurende de looptijd van de pensioenverzekeringen te weinig gedaan aan beheer en nazorg; het versturen van jaarlijkse waardeoverzichten is ontoereikend.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 28 februari 2025

Mooi voorbeeld hoe de nieuwe pensioenwet gaat uitwerken. Kifid geeft NSC dus groot gelijk dat ze op de rem trappen. Inmiddels is de woekerpolis na 20 jaar verleden tijd. Nieuwe generaties hebben geen enkel benul wat 'n woekerpolis was. En dus kan met droge ogen de formule worden uitgerold in de pensioenen en beleggingslijfrenten. Zie hier 'n staaltje van het kapitaal dat regeert en verteert.

Kifid: adviseur schiet tekort en moet zijn klanten vergoeding betalen

Kifid: adviseur schiet tekort en moet zijn klanten vergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0814). Consumenten beklagen zich over het advies van Finergie uit Rotterdam (Hypotheekshop) de adviseur bij de aankoop van hun nieuwe...

Kifid: geen schade vermeende tekortkoming adviseur dan ook geen vordering

Kifid: geen schade vermeende tekortkoming adviseur dan ook geen vordering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0686)  De commissie moet beoordelen of De Hypotheker Arnhem Centrum een onjuist advies heeft gegeven aan de consument, door bij...

Kifid: koffers afgegeven aan hotel: geen dekking schade

Kifid: koffers afgegeven aan hotel: geen dekking schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0616, bindend. Een consument heeft een beroep gedaan op haar (kortlopende) reisverzekering en aan verzekeraar a.s.r. verzocht de schade...

Kifid past consumentenbegrip aan na uitspraak Europees Hof

Kifid past consumentenbegrip aan na uitspraak Europees Hof

(Kifid-uitspraken GC 2025-0558 en GC 2025-0559) De uitspraak van het Europese Hof van Justitie van 24 oktober 2024 over de uitleg van het begrip ‘consument’...

Kifid: geen ART-slot geen vergoeding schade

Kifid: geen ART-slot geen vergoeding schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0510) De motor van de consument is gestolen. Nationale-Nederlanden heeft geweigerd de schade te vergoeden omdat de motor ten tijde...

Kifid: dossier niet op orde, toch geen schending zorgplicht

Kifid: dossier niet op orde, toch geen schending zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2025-0491) Een consument is van mening dat pensioenuitvoerder Nationale-Nederlanden de zorgplicht heeft overtreden. De commissie heeft begrip...

Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject

Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject

(Kifid-uitspraak GC 2025-0456) Consumenten hebben in 2022 gekozen voor een ‘verhoogde inschrijving’ om extra financiering aan te kunnen aanvragen. Hun...

Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar

Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar

((Kifid-uitspraak GC 2025-0396) Kifid heeft de duur registratie persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek antiwitwaswet gemaximeerd tot 5 jaar. De antiwitwaswet...

Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken...

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0352) Een consument heeft zijn hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door Buro philip van den hurk....