Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie

geld en tijd (pixabay)

(Kifid-uitspraak GC 2024-0999) De consument maakt bezwaar tegen de BKR-registratie (achterstandscode A) op haar naam in het CKI en vordert verwijdering daarvan.

Wat is er gebeurd?
In juni 2015 heeft de consument met haar partner bij Santander een kredietovereenkomst met een limiet van 10.966 euro afgesloten ten behoeve van de financiering van een auto. Het krediet is in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van BKR geregistreerd. Vanaf het aangaan van het krediet zijn er problemen met de betaling van de verschuldigde maandtermijnen van het krediet. Dit omdat de consument vanwege gezondheidsproblemen haar baan verloor en niet meer kon voldoen aan haar verplichtingen.

Santander heeft de consument diverse keren gewezen op  van betaling mogelijk een negatieve registratie bij BKR tot gevolg zou hebben. Omdat de achterstanden niet werden ingelopen, heeft Santander op 9 januari 2016 de achterstand gemeld bij BKR en een achterstandscode A in het CKI laten registreren.

Bij beschikking van 13 december 2016 is de consument onder bewind gesteld. Santander heeft toen met de bewindvoerder een regeling getroffen. Vanaf dat moment zijn er door Santander regelmatig betalingen van de consument ontvangen.

Op 30 september 2019 is de consument een minnelijk schuldhulptraject (MSNP-traject) gestart. Santander heeft de gemeente geïnformeerd de vordering in te dienen zodra de auto van de consument is verkocht. Omdat de consument toen heeft aangegeven de auto om medische redenen nodig te hebben, heeft er geen verkoop plaatsgevonden en is het krediet niet meegenomen in het MSNP-traject.

Op 13 maart 2020 heeft de consument het MSNP-traject succesvol afgerond. De vordering van Santander is uiteindelijk via de dealer van de auto geheel voldaan. Op 7 juli 2020 heeft Santander een werkelijke einddatum in het CKI laten registreren. De negatieve registratie blijft vanaf de werkelijke einddatum vijf jaar zichtbaar in het CKI.  De consument heeft Santander gevraagd de BKR-registratie uit het CKI te verwijderen.De consument en haar partner willen namelijk een geldlening afsluiten voor het verduurzamen van hun woning. Dit in verband met de gezondheidsklachten van de consument. Santander heeft dit verzoek echter afgewezen. Dit ondanks dat de financiële situatie van de consument is verbeterd. Zij is nu financieel stabiel en geniet een vast inkomen in de vorm van AOW en pensioen. Ook haar partner geniet AOW.

De consument wendt zich tot Kifid. En de commissie stelt de consument in het gelijk. "Bij het afwegen van de belangen van Santander bij het in stand houden van de BKR-registratie en het belang van de consument bij het verwijderen van de BKR-registratie, komt de commissie tot het oordeel dat de gerechtvaardigde belangen van Santander niet (langer) zwaarder wegen dan de belangen van de consument. Daarbij heeft een rol gespeeld dat er al (bijna) vierenhalf jaar is verstreken van de bewaartermijn sinds het voldoen van de vordering. Het verwijderingsverzoek van de consument wordt daarom toegewezen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: geen reactie, geen renteherziening

Kifid: geen reactie, geen renteherziening

(Kifid-uitspraak GC 2025-0006) Consumenten hebben in 2019 van Florius een renteherzieningsaanbod ontvangen, waarop ze niet hebben gereageerd. Hierop heeft Florius...

Kifid: hypotheekverstrekker hoeft risico-opslag niet uit zichzelf te verlagen

Kifid: hypotheekverstrekker hoeft risico-opslag niet uit zichzelf te verlagen

(Kifid-uitspraak GC 2024-1071) Wanneer een woning meer waard wordt, verandert de verhouding tussen de hoogte van de hypothecaire lening en de waarde van de woning....

Kifid: in de ban van de ring

Kifid: in de ban van de ring

(Kifid-uitspraak GC 2024-1062) Een consument is haar ring verloren bij het zwemmen in zee. Centraal Beheer wijst de claim af omdat zij niet de normale voorzichtigheid...

Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd....

Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt

Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0878, bindend) De consument heeft op 6 januari 2024 een schade gemeld onder zijn woonhuisverzekering bij Achmea. De consument heeft gemeld...

Kifid: premiestijging Promovendum niet onaanvaardbaar

Kifid: premiestijging Promovendum niet onaanvaardbaar

(Kifid-uitspraak GC 2024-0707) De consument is het niet eens met de premiestijging per contract-vervaldatum en is van mening dat de premiestijging naar maatstaven...

Kifid benoemt twee nieuwe leden Geschillencommissie

Kifid benoemt twee nieuwe leden Geschillencommissie

Het bestuur van Kifid heeft twee nieuwe leden van de Geschillencommissie benoemd: mr. Angélique M. Verweij-Hoogveld en mr. Marijke Bruning. Beiden treden...

Kifid: hogere rente, geen schadevergoeding

Kifid: hogere rente, geen schadevergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2024-0643)  Consumenten stellen dat advieskantoor Hypotheek-Huys te lang heeft gewacht met het indienen van de hypotheekaanvraag, waardoor...

Kifid: klacht afgewezen ondanks onduidelijke voorwaarden

Kifid: klacht afgewezen ondanks onduidelijke voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0637). Consumenten hebben in het verleden samen een woning gekocht en hebben besloten te gaan scheiden. Volgens de consumenten volgt uit...

Kifid: rentevoorstel verlopen, adviseur niet aansprakelijk

Kifid: rentevoorstel verlopen, adviseur niet aansprakelijk

(Kifid-uitspraak GC 2024-0628). Volgens de consumenten kunnen zij geen aanspraak maken op het rentevoorstel van de geldverstrekker doordat Rijnders Assurantiën...