Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie

geld en tijd (pixabay)

(Kifid-uitspraak GC 2024-0999) De consument maakt bezwaar tegen de BKR-registratie (achterstandscode A) op haar naam in het CKI en vordert verwijdering daarvan.

Wat is er gebeurd?
In juni 2015 heeft de consument met haar partner bij Santander een kredietovereenkomst met een limiet van 10.966 euro afgesloten ten behoeve van de financiering van een auto. Het krediet is in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van BKR geregistreerd. Vanaf het aangaan van het krediet zijn er problemen met de betaling van de verschuldigde maandtermijnen van het krediet. Dit omdat de consument vanwege gezondheidsproblemen haar baan verloor en niet meer kon voldoen aan haar verplichtingen.

Santander heeft de consument diverse keren gewezen op  van betaling mogelijk een negatieve registratie bij BKR tot gevolg zou hebben. Omdat de achterstanden niet werden ingelopen, heeft Santander op 9 januari 2016 de achterstand gemeld bij BKR en een achterstandscode A in het CKI laten registreren.

Bij beschikking van 13 december 2016 is de consument onder bewind gesteld. Santander heeft toen met de bewindvoerder een regeling getroffen. Vanaf dat moment zijn er door Santander regelmatig betalingen van de consument ontvangen.

Op 30 september 2019 is de consument een minnelijk schuldhulptraject (MSNP-traject) gestart. Santander heeft de gemeente geïnformeerd de vordering in te dienen zodra de auto van de consument is verkocht. Omdat de consument toen heeft aangegeven de auto om medische redenen nodig te hebben, heeft er geen verkoop plaatsgevonden en is het krediet niet meegenomen in het MSNP-traject.

Op 13 maart 2020 heeft de consument het MSNP-traject succesvol afgerond. De vordering van Santander is uiteindelijk via de dealer van de auto geheel voldaan. Op 7 juli 2020 heeft Santander een werkelijke einddatum in het CKI laten registreren. De negatieve registratie blijft vanaf de werkelijke einddatum vijf jaar zichtbaar in het CKI.  De consument heeft Santander gevraagd de BKR-registratie uit het CKI te verwijderen.De consument en haar partner willen namelijk een geldlening afsluiten voor het verduurzamen van hun woning. Dit in verband met de gezondheidsklachten van de consument. Santander heeft dit verzoek echter afgewezen. Dit ondanks dat de financiële situatie van de consument is verbeterd. Zij is nu financieel stabiel en geniet een vast inkomen in de vorm van AOW en pensioen. Ook haar partner geniet AOW.

De consument wendt zich tot Kifid. En de commissie stelt de consument in het gelijk. "Bij het afwegen van de belangen van Santander bij het in stand houden van de BKR-registratie en het belang van de consument bij het verwijderen van de BKR-registratie, komt de commissie tot het oordeel dat de gerechtvaardigde belangen van Santander niet (langer) zwaarder wegen dan de belangen van de consument. Daarbij heeft een rol gespeeld dat er al (bijna) vierenhalf jaar is verstreken van de bewaartermijn sinds het voldoen van de vordering. Het verwijderingsverzoek van de consument wordt daarom toegewezen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: dossier niet op orde, toch geen schending zorgplicht

Kifid: dossier niet op orde, toch geen schending zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2025-0491) Een consument is van mening dat pensioenuitvoerder Nationale-Nederlanden de zorgplicht heeft overtreden. De commissie heeft begrip...

Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject

Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject

(Kifid-uitspraak GC 2025-0456) Consumenten hebben in 2022 gekozen voor een ‘verhoogde inschrijving’ om extra financiering aan te kunnen aanvragen. Hun...

Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar

Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar

((Kifid-uitspraak GC 2025-0396) Kifid heeft de duur registratie persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek antiwitwaswet gemaximeerd tot 5 jaar. De antiwitwaswet...

Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken...

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0352) Een consument heeft zijn hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door Buro philip van den hurk....

Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden

Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De consument klaagt over de tekortkomingen van de uitvoerder (Klaverblad Rechtsbijstand Stichting,) in de verleende rechtsbijstand....

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...

Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet

Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0266) Bij het online afsluiten van een verzekering moet de verzekeraar de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier ter hand stellen....

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht

(kifid-uitspraak GC 2025-0248)  Er is schade ontstaan aan de woning van de consumenten doordat de vloer van de garage gedeeltelijk is verzakt. Tijdens het onderzoek...