Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Euro's nieuw via Pixabay

Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1 tot 50 medewerkers (fte) vergelijkbaar of iets hoger is dan vorig jaar. De overige dienstverleners met meer dan 50 medewerkers (fte) gaan in 2025 meer bijdragen dan voorgaand jaar. Aldus Adfiz.

Adfiz op haar website: "Binnenkort krijgen alle financiële dienstverleners die zijn aangesloten bij Kifid de factuur voor de jaarbijdrage 2025 van het financiële klachteninstituut. De jaarbijdrage wordt per financiële dienstverlener berekend in lijn met het Kostenreglement 2025 en is minimaal 120 euro.

"De begroting van Kifid komt in 2025 iets hoger uit dan in 2024. Het bescheiden overschot op de begroting van 2023 is met alle aangesloten financiële dienstverleners verrekend met de jaarbijdrage 2025, zoals het kostenreglement voorschrijft. De totale jaarbijdrage 2025 voor overige aangesloten dienstverleners is hoger dan vorig jaar, omdat het aandeel klachten tegen overige dienstverleners in 2023 hoger was dan in het voorafgaande jaar."

Meer menskracht nodig

Adfiz: "In de toelichting bij de factuur geeft Kifid aan dat zij in 2025 verwacht ongeveer 3.300 klachten inhoudelijk te behandelen. Daarbij gaat Kifid altijd na of het mogelijk is de klacht op te lossen met bemiddeling. Lukt dat niet, dan oordeelt de Geschillencommissie en doet uitspraak. De gemiddelde behandeltijd van reguliere klachten is inmiddels minder dan zes maanden; soms duurt het langer en soms gaat het sneller. Om deze voortvarende klachtbehandeling te blijven realiseren bij een hogere instroom is in 2025 meer menskracht nodig.

"Kifid blijft investeren in kwaliteits- en kennismanagement en initiatieven om de vindbaarheid en naamsbekendheid van Kifid te vergroten. Zo is de reeks kennisdocumenten op de website uitgebreid met nieuwe thema’s over terugkerende onderwerpen uit de klachtpraktijk van Kifid. Bijblijven en meegroeien met ontwikkelingen op IT-gebied vindt Kifid belangrijk. Een nieuwe toegankelijkere en gebruiksvriendelijkere website is in ontwikkeling en zal in april 2025 live gaan."

 

Reactie toevoegen

 
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...

Oud zeer...

Oud zeer...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...

Te laat geklaagd

Te laat geklaagd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...

Uitgevlogen...

Uitgevlogen...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...