Kifid: focus op kortere doorlooptijden

Eveline Ruinaard 2018

Vooral de doorzettende trend van succesvolle bemiddeling en de groeiende naamsbekendheid van Kifid stemmen Kifid-directeur Eveline Ruinaard tevreden. Dat zegt ze in het vrijdag verschenen jaarverslag 2018 van het klachteninstituut. Belangrijkste uitdaging nu is het verder terugdringen van de doorlooptijden van klachten. Ruinaard: "Gemiddeld duurt het nog te lang voordat we echt met een klacht aan de slag gaan. Dat weet ik, dat weet iedereen en daar werken we hard aan. We hebben onder andere meer medewerkers aangetrokken, zoals nieuwe secretarissen die klachten inhoudelijk bekijken. Ik ga ervanuit dat dit zich nu gaat vertalen in kortere doorlooptijden.

"Verder willen we het ondernemersloket verbreden en op de ingeslagen weg door met de klachtafhandeling beleggingsverzekeringen. Wat mij betreft maken we ook een slag in het opschrijven van onze uitspraken in begrijpelijker taal."

In 2018 heeft Kifid in totaal 4.487 klachten ontvangen. Dit is aanzienlijk minder dan 5.953 ontvangen klachten in 2017. Deze afname komt voornamelijk doordat er aanzienlijk minder klachten zijn ingediend, die niet direct door Kifid kunnen worden behandeld. Ondanks dat het aantal ingediende klachten daalt, blijft het aantal klachten dat Kifid jaarlijks inhoudelijk behandelt schommelen rond de 3.000.

In totaal heeft Kifid 2.922 klachten inhoudelijk behandeld en afgerond in 2018.

Kifid heeft in 2018 opnieuw meer klachten opgelost met inzet van bemiddeling en schikking. In bijna de helft van de klachten (46 procent) wist Kifid de consument of ondernemer en de financiële dienstverlener bij elkaar te brengen.In 1.135 zaken is een uitspraak gedaan. In 23 procent van de uitspraken waren financiële intermediairs betrokken.

Traditioneel leveren schadeverzekeringen het grootste aantal klachten op: 38 procent (1.108 klachten) van het totaal aantal behandelde klachten. Hypothecaire financieringen vormen het op een na grootste segment behandelde klachten met een aandeel van 27 procent (808 klachten). Op enige afstand gevolgd door behandelde klachten over levensverzekeringen met zestien procent (457 klachten).

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnold Erhardt - Financieel Nabestaandeadviseur 12 april 2019

Recentelijk heb ik met de Geschillencommissie van Kifid te maken gehad en een compliment voor de werkwijze en prettige wijze van behandelen van de klacht! Ik herken dus de goede wil van Kifid.

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...