Kifid: focus op kortere doorlooptijden

Eveline Ruinaard 2018

Vooral de doorzettende trend van succesvolle bemiddeling en de groeiende naamsbekendheid van Kifid stemmen Kifid-directeur Eveline Ruinaard tevreden. Dat zegt ze in het vrijdag verschenen jaarverslag 2018 van het klachteninstituut. Belangrijkste uitdaging nu is het verder terugdringen van de doorlooptijden van klachten. Ruinaard: "Gemiddeld duurt het nog te lang voordat we echt met een klacht aan de slag gaan. Dat weet ik, dat weet iedereen en daar werken we hard aan. We hebben onder andere meer medewerkers aangetrokken, zoals nieuwe secretarissen die klachten inhoudelijk bekijken. Ik ga ervanuit dat dit zich nu gaat vertalen in kortere doorlooptijden.

"Verder willen we het ondernemersloket verbreden en op de ingeslagen weg door met de klachtafhandeling beleggingsverzekeringen. Wat mij betreft maken we ook een slag in het opschrijven van onze uitspraken in begrijpelijker taal."

In 2018 heeft Kifid in totaal 4.487 klachten ontvangen. Dit is aanzienlijk minder dan 5.953 ontvangen klachten in 2017. Deze afname komt voornamelijk doordat er aanzienlijk minder klachten zijn ingediend, die niet direct door Kifid kunnen worden behandeld. Ondanks dat het aantal ingediende klachten daalt, blijft het aantal klachten dat Kifid jaarlijks inhoudelijk behandelt schommelen rond de 3.000.

In totaal heeft Kifid 2.922 klachten inhoudelijk behandeld en afgerond in 2018.

Kifid heeft in 2018 opnieuw meer klachten opgelost met inzet van bemiddeling en schikking. In bijna de helft van de klachten (46 procent) wist Kifid de consument of ondernemer en de financiële dienstverlener bij elkaar te brengen.In 1.135 zaken is een uitspraak gedaan. In 23 procent van de uitspraken waren financiële intermediairs betrokken.

Traditioneel leveren schadeverzekeringen het grootste aantal klachten op: 38 procent (1.108 klachten) van het totaal aantal behandelde klachten. Hypothecaire financieringen vormen het op een na grootste segment behandelde klachten met een aandeel van 27 procent (808 klachten). Op enige afstand gevolgd door behandelde klachten over levensverzekeringen met zestien procent (457 klachten).

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnold Erhardt - Financieel Nabestaandeadviseur 12 april 2019

Recentelijk heb ik met de Geschillencommissie van Kifid te maken gehad en een compliment voor de werkwijze en prettige wijze van behandelen van de klacht! Ik herken dus de goede wil van Kifid.

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...