Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging
(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte woning. De consumenten klagen dat de uitvoerder onvoldoende rechtsbijstand heeft verleend. Zij stellen dat zij hierdoor schade hebben geleden.
De consumenten hebben een gerenoveerde woning gekocht. Op 27 februari 2020 is de woning aan de consumenten geleverd met een lijst van te herstellen punten. In dat kader heeft de notaris een bedrag van 10.000 euro in depot gehouden. Op 23 maart 2020 hebben de consumenten DAS verzocht om rechtsbijstand vanwege gebreken aan de woning. De uitvoerder heeft de zaak in behandeling genomen en een advocaat in dienst van de uitvoerder heeft de consumenten rechtsbijstand verleend. Op 26 mei werd melding gedaan aan de verkoper van nieuwe gebreken.
De advocaat heeft de verkoper bij brief van 29 september 2020 een ingebrekestelling gestuurd. Daaruit is af te leiden dat er na 26 mei 2020 nieuwe gebreken aan het licht zijn gekomen. In de brief wordt de verkoper verzocht om advocaat binnen 14 dagen na de dagtekening te laten weten of de gebreken binnen twee maanden goed en deugdelijk worden hersteld. Op 5 oktober 2020 heeft een bespreking tussen de consumenten en de verkoper in aanwezigheid van de advocaat plaatsgevonden.
De verkoper heeft de afspraken en toezeggingen ten aanzien van enkele gebreken, die tijdens de bespreking van 5 oktober 2020 zijn gemaakt, bij brief van 7 oktober 2020 aan de advocaat bevestigd. Verder wijst de verkoper de aansprakelijkstelling af maar hij verklaart in de brief wel bereid te zijn om met de consumenten in gesprek te blijven en de gedane toezeggingen gestand te doen.
Omdat de verkoper zich niet aan de gestelde termijnen heeft gehouden, laat de advocaat de consumenten per e-mail van 29 december 2020 weten dat hij de verkoper per e-mail wil wijzen op het feit dat hij in verzuim is. Op 9 maart laat de advocaat weten dat hij een teleurstellende reactie van de verkoper heeft ontvangen en dat er geprocedeerd moet
worden.
Eind maart 2021 heeft de uitvoerder de behandeling van de zaak overgedragen aan de externe advocaat van de consumenten. Op 3 november 2021 hebben de consumenten de verkoper gedagvaard. Bij verstekvonnis van 29 december 2021 heeft de rechtbank de verkoper veroordeeld tot betaling van een vervangende schadevergoeding van 42.328,07 euro en diverse nevenvorderingen aan de consumenten.
Hierna is een deurwaarder ingeschakeld om beslag te leggen. Toen bleek dat de verkoper geen panden op zijn naam had staan en dat er geen verhaalsmogelijkheden waren voor de consumenten. De verkoper heeft zijn activiteiten gestaakt maar de besloten vennootschap van de verkoper is blijven bestaan. Verdere executiemaatregelen hebben geen doel getroffen.
De consumenten hebben hun klacht bij Kifid ingediend. De consumenten zijn van mening dat de uitvoerder bij de uitvoering van de rechtsbijstand toerekenbaar is tekortgeschoten door na te laten adequaat en voortvarend rechtsbijstand te verlenen. Hierdoor kunnen de consumenten hun schade niet meer verhalen op de verkoper.
De consumenten vorderen daarom een vergoeding van de uitvoerder van 42.328,07 euro vermeerderd met de wettelijke rente over dit bedrag vanaf 6 maart 2020. In de periode dat de uitvoerder de zaak in behandeling had, 25 maart 2020 tot 9 april 2021, hebben de consumenten meerdere malen telefonisch aangegeven dat zij bang waren dat de verkoper de besloten vennootschap zou leegtrekken.
Reactie toevoegen
Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar
((Kifid-uitspraak GC 2025-0396) Kifid heeft de duur registratie persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek antiwitwaswet gemaximeerd tot 5 jaar. De antiwitwaswet...
Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken...
Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0352) Een consument heeft zijn hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door Buro philip van den hurk....
Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De consument klaagt over de tekortkomingen van de uitvoerder (Klaverblad Rechtsbijstand Stichting,) in de verleende rechtsbijstand....
Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw
(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...
Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0266) Bij het online afsluiten van een verzekering moet de verzekeraar de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier ter hand stellen....

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht
(kifid-uitspraak GC 2025-0248) Er is schade ontstaan aan de woning van de consumenten doordat de vloer van de garage gedeeltelijk is verzakt. Tijdens het onderzoek...

Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0173, bindend) De consument heeft op vakantie in de Dominicaanse Republiek hartklachten gekregen waarvoor hij een arts heeft bezocht. De...

Kifid: Centraal Beheer verzaakte zorgplicht
(Kifid-tussenuitspraak GC 2025-0162A, bindend) Centraal Beheer heeft in een klachtzaak als bemiddelaar of adviseur niet voldaan aan de zorg die redelijkerwijs verwacht...
Kifid: roekeloos rijden niet bewezen, bumperkleven wel
(Kifid-uitspraak 2025-0093) De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding met twee andere voertuigen. Volgens de consument is de tegenpartij...