Kifid: hogere rente, geen schadevergoeding
(Kifid-uitspraak GC 2024-0643) Consumenten stellen dat advieskantoor Hypotheek-Huys te lang heeft gewacht met het indienen van de hypotheekaanvraag, waardoor zij nu een hogere rente betalen. De adviseur betwist dat zij de aanvraag eerder had kunnen doen, onder meer omdat de aankoopprijs van de woning nog onbekend was.
Op 3 februari 2022 heeft een oriëntatiegesprek plaatsgevonden. Tijdens dit gesprek is een 'hypotheekrapport' opgesteld. Daarin is uitgegaan van een totale hypothecaire geldlening van 132.975 euro, bestaande uit twee leningdelen en uitgaande van rentepercentages van 1,73% en 1,88% voor 20 jaar.
Verder staat in dit rapport het volgende:
“(…) De inhoud van dit rapport is gebaseerd op de door u aangeleverde gegevens/informatie. Doorrekening van deze gegevens heeft als basis de huidige wet- en regelgeving. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. (…)”
Op 11 februari 2022 is de koopovereenkomst voor de nieuwe woning ondertekend, op 16 februari 2022 heeft de adviseur een hypotheekaanvraag ingediend bij Nationale-Nederlanden. Uiteindelijk is de hypothecaire geldlening verstrekt tegen rentepercentages van 2,15% en 2,3% voor 20 jaar.
De consumenten vorderen betaling van een bedrag van 20.000 euro. De consumenten leggen hieraan het volgende ten grondslag. De adviseur heeft de hypotheekaanvraag niet direct na het oriëntatiegesprek naar de NN verzonden, maar heeft dat pas twee weken later gedaan. Hierdoor was de rente inmiddels gestegen. De maandlasten zijn hierdoor gestegen van 275 naar 350 euro. De consumenten vorderen vergoeding van dit verschil voor een periode van 20 jaar.
De vraag die voorligt is of de adviseur is tekortgeschoten in de op haar rustende verplichtingen door de hypotheekaanvraag niet direct na het oriëntatiegesprek in te dienen. Naar het oordeel van de commissie is hiervan geen sprake. Dit leidt ertoe dat zij ook niet schadeplichtig is jegens de consumenten. De vordering wordt afgewezen.
Reactie toevoegen
Meer over
Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0072) De Rabobank verdenkt een consument van het plegen van hypotheekfraude en registreert de persoonsgegevens van de consument voor de...
Marcel Zuidam van NN naar Triodos Bank.
Marcel Zuidam, Chief Executive Officer (CEO) van Nationale-Nederlanden Bank, treedt per 1 april 2025 in dienst van Triodos Bank. Pieter Emmen, Chief...
Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid
Carola le Poole wordt per 1 februari benoemd tot lid van de Geschillencommissie. Zij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie...
Kifid: geen reactie, geen renteherziening
(Kifid-uitspraak GC 2025-0006) Consumenten hebben in 2019 van Florius een renteherzieningsaanbod ontvangen, waarop ze niet hebben gereageerd. Hierop heeft Florius...
Kifid: hypotheekverstrekker hoeft risico-opslag niet uit zichzelf te verlagen
(Kifid-uitspraak GC 2024-1071) Wanneer een woning meer waard wordt, verandert de verhouding tussen de hoogte van de hypothecaire lening en de waarde van de woning....
Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Ketenefficiency
Dazure, Florius en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: Dazure met Next...
VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn
(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1062) Een consument is haar ring verloren bij het zwemmen in zee. Centraal Beheer wijst de claim af omdat zij niet de normale voorzichtigheid...
Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0999) De consument maakt bezwaar tegen de BKR-registratie (achterstandscode A) op haar naam in het CKI en vordert verwijdering daarvan. Wat...
Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer
(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd....